Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Wymiana ogumienia… czas start!
kalendarz 09/10 2015

Wymiana ogumienia… czas start!

Warsztat / Porady

Okres jesienny, to ożywiony ruch w serwisach oponiarskich.

Na co zwrócić uwagę planując sezonową wymianę opon? Początek października to dobry czas, żeby poznać odpowiedź na to pytanie.
 
Na początek odwieczne pytanie, kiedy zaplanować wymianę? W polskim klimacie, szczególnie w ostatnich latach, bardzo trudno przewidzieć, kiedy aura zmieni się z letniej na jesienno-zimową. Często wiąże się to z odwlekaniem w czasie wymiany ogumienia, a w niektórych przypadkach kończy się nawet  całkowitym zaniechaniem montażu opon zimowych, aż do kolejnego sezonu. Według producentów ogumienia, opona letnia traci wiele ze swoich właściwości, gdy temperatura spada już poniżej +7 stopni Celsjusza. - Opony letnie w niskich temperaturach, nawet dodatnich, tracą elastyczność, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo poruszania się pojazdem na drodze. – mówi Robert Kalbarczyk z LeasePlan Polska. We flotach, którymi zarządzamy, proces wymiany opon na zimowe rozpoczynamy już w pierwszej połowie października, tak by zakończyć go sprawnie i bez zbędnej zwłoki. – dodaje Robert Kalbarczyk.

Co jednak zrobić gdy proces wymiany ogumienia spoczywa na naszych barkach? Na pewno nie zostawiać tego na ostatnią chwilę. Im niższa temperatura tym dłuższe kolejki do warsztatów, a czas oczekiwania na wymianę może wydłużyć się nawet do kilku dni.

Warto pamiętać, że opona zimowa wykonana jest z zupełnie innej mieszanki gumy niż wersja letnia i nawet przy dużym mrozie zachowuje elastyczność i przyczepność. Również bieżnik tzw. „zimówki” jest inny niż w oponie letniej. - Minimalna głębokość bieżnika dla opon zimowych to 4 mm. Bieżnik ma za zadanie zwiększanie przyczepności opony na drodze, poprzez  odprowadzanie znacznych ilości wody oraz błota pośniegowego spod kół. Jeśli opony są zużyte lub mają powyżej 6 lat, powinniśmy je bezwzględnie wymienić na nowe – mówi Robert Kalbarczyk.

Ważny jest również rok produkcji opon, który kryje się pod czterema cyframi (np. 5101). Dwie pierwsze oznaczają datę produkcji w tygodniach (51 tydzień, czyli koniec grudnia), a dwie ostatnie rok produkcji (2001). Jako nowe producenci uważają opony nie starsze niż trzyletnie, odpowiednio przechowywane. Opony zawsze przy wymianie muszą zostać skontrolowane pod kątem ewentualnych uszkodzeń, a po założeniu na felgę precyzyjnie wyważone. To pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek na trasie i oszczędzi pozostałe elementy zawieszenia i tak silnie obciążone na naszych zimowych drogach.

Wreszcie pamiętajmy, że opony zimowe muszą znajdować się na 4 kołach! Inne konfiguracje są niedopuszczalne, ponieważ samochód zachowuje się wówczas zupełnie nieprzewidywalnie, nawet znacznie gorzej niż wyłącznie na oponach letnich.

Zobacz podobne artykuły:

Zachowaj bezpieczeństwo w zimowych warunkach
kalendarz 15/01 2019

Zachowaj bezpieczeństwo w zimowych warunkach

Warsztat / Porady

2019.01.15

Śnieg i ujemna temperatura to sytuacje, w których należy zachować szczególną czujność na drodze.
Jak bezpiecznie transportować skuter śnieżny?
kalendarz 14/01 2019

Jak bezpiecznie transportować skuter śnieżny?

Warsztat / Porady

2019.01.14

Okres na ferie i odpoczynek w górach tuż tuż, dlatego już teraz warto wiedzieć, jak przewozić skuter śnieżny bezpiecznie i zgodnie z przepisami.
Aston Martin wybrał Total
kalendarz 12/01 2019

Aston Martin wybrał Total

Warsztat / Technika

2019.01.12

Oleje Total zostały zatwierdzone jako środki smarne do wszystkich samochodów Aston Martina, wyprodukowanych od 2004 r.
Najnowsze artykuły:
 Volvo V40 zastąpi crossover coupe?

Volvo V40 zastąpi crossover coupe?

Wiadomości / News

2019.01.19

W tym roku Volvo może zakończyć produkcję modelu V40.
Pierwsze centrum BMW Classic w Polsce

Pierwsze centrum BMW Classic w Polsce

Moto fanatyk

2019.01.19

W Warszawie zostało otwarte pierwsze w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej centrum BMW Classic.
3-cylindrowy silnik Turbo PureTech z polskiej fabryki

3-cylindrowy silnik Turbo PureTech z polskiej fabryki

Wiadomości / News

2019.01.19

Zakład w Tychach został doinwestowany kwotą 250 mln euro, co pozwoli na zwiększenie wydajności i uruchomienie produkcji silnika 1.2 Turbo PureTech.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.