Rajd Polski – wygrał debiutant
Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) wygrali zakończony dziś 80. Rajd Polski.
Dodajmy, że rajd ten stanowił jednocześnie siódmą rundę mistrzostw świata. Był to pierwszy występ fińskiej załogi na drogach wokół Mikołajek, a zarazem drugie zwycięstwo w tym sezonie WRC. Rovanpera i Halttunen mieli w planach startu w polskiej eliminacji mistrzostw. Zespół Toyoty „powołał” ich na te zawody w ostatniej chwili, ponieważ po wypadku podczas zapoznania z trasą z rywalizacji wycofali się Sebastien Ogier i Vincent Landais. Rovanpera i Halttunen dotarli do Mikołajek we wtorek (25 czerwca) wieczorem, a opis odcinków specjalnych sporządzali w przyspieszonym trybie. Tylko w środę spędzili na zapoznaniu z trasą aż 14 godzin.
Dwukrotni mistrzowie świata ściganie na mazurskich szutrach rozpoczęli ostrożnie. Na otwierającym zawody OS-ie (Mikołajki Arena, 2,5 km) zanotowali dopiero siódmy czas. Po nieco zachowawczym początku, Rovanpera i Halttunen zdominowali drugi, najdłuższy etap zawodów. W sobotę, 29 czerwca Finowie oddali rywalom tylko jeden z siedmiu odcinków specjalnych. Błysnęli także podczas trzeciego, ostatniego starcia na torze Mikołajki Arena, gdzie ustanowili nowy rekord 2,5-kilometrowej trasy – o 3,1 s od najlepszego do tej pory rezultatu, który w 2015 r. uzyskał Ogier (VW Polo R WRC).
Za Finami, ze stratą wynoszącą 28,3 s, uplasowali się ich zespołowi koledzy – Elfyn Evans i Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid). Rovanpera i Halttunen odnieśli swoje trzynaste zwycięstwo w rundzie mistrzostw świata. Na najniższym stopniu podium stanęli Francuzi – Adrien Fourmaux i Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 Hybrid), których od zwycięzców dzieliło 42,7 s. Liderzy mistrzostw świata Thierry Neuville i Martjin Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) do mety dojechali na czwartym miejscu (+1:10,8 s).
W kategorii WRC2 ze zwycięstwa cieszyli się Sami Pajari i Enni Malkonen (Toyota GR Yaris Rally2). Drugie miejsce wywalczyli Oliver Solberg i Elliot Edmondson (Skoda Fabia RS Rally2, +22 s), a na trzecim uplasowali się Robert Vivres i Aleks Lesk (Skoda Fabia RS Rally2, +1:23,3 s).
Z walki o triumf w WRC2 przedwcześnie odpadli Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, którzy do 11. OS-u byli wiceliderami tej kategorii i najszybszą polską załogą. Ratując się przed dachowaniem wyjechali poza drogę na jednym z zakrętów, uszkodzili zawieszenie i musieli się wycofać. Na osłodę Polakom zostały trzy OS-owe zwycięstwa w stawce WRC2. Na dziesiątym miejscu w WRC2 zmagania ukończyli Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2, +2:25,9 s).
– Przez cały weekend pokazałem, że kocham rajdy. Miałem bardzo dobre wyczucie, podejmowałem większe ryzyko, wszystko dobrze działało. Jesteśmy cały czas niefabrycznym zespołem, a ścigamy się z fabrykami. I potrafimy to robić. Nie miałem innego wyjścia, jak zrobić to właśnie dla nich - dla kibiców. Oni sprawiali, że moja prawa noga na gazie była cięższa. Myślę, że nawet mój zespół do końca nie zdawał sobie z tego sprawy, że możemy być tutaj tacy szybcy, ponieważ byli tu naprawdę najszybsi kierowcy na świecie. Mieliśmy tu kierowców ze Skandynawii, którzy tego typu drogi pokonują piekielnie szybko, dosłownie na żyletki. Wiedzą, gdzie się odbić, a gdzie nie można, gdzie zahamować później, gdzie wcześniej, jak ustawić samochód przed skokiem. Potrafiliśmy wygrywać z nimi odcinki specjalne i to z dużą przewagą, więc jestem zadowolony. Dziękuję całemu zespołowi ORLEN Rally Team. Wszyscy czujemy satysfakcję – to jest pewnego rodzaju nasza nagroda. My się cieszymy nie tylko z wygranych rajdów, ale też z szybkiej jazdy. Dziś i przez cały weekend to pokazaliśmy – podsumował Kajetan Kajetanowicz.
W klasie WRC3 pierwsze miejsce na dwa OS-y przed metą stracili Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3). Polacy wygrali sześć z siedemnastu odcinków specjalnych, które pokonały załogi w samochodach Rally3. Po dwunastej próbie mieli 21,6 s przewagi nad załogą Diego Dominguez Jr./Rogelio Penate (Ford Fiesta Rally3). Liderzy punktacji WRC3 zaczęli jednak odrabiać straty i przeskoczyli Matulkę i Dymurskiego po próbie numer 18. Polakom zabrakło 2,9 s by obronić się przed atakiem rywali.
źródło: rajdpolski
Wyniki 80. Rajdu Polski:
1. Rovanpera/Halttunen (FIN/FIN, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) 2:33:07,6 s
2. Evans/Martin (GBR/GBR, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +28,3 s
3. Formaux/Coria (FRA/FRA, Ford Puma Rally1 Hybrid) +42,7 s
4. Neuville/Wydaeghe (BEL/BEL, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +1:10,8 s
5. Sesks/Renars (LVA/LVA, Ford Puma Rally1) +1:47,0 s
6. Mikkelsen/Eriksen (NOR/NOR, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +2:16,6 s
7. Munster/Louka (LUX/BEL, Ford Puma Rally1 Hybrid) +2:18,0 s
8. Katsuta/Johnston (JPN/IRL, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +2:26,7 s
9. Pajari/Malkonen (FIN/FIN, Toyota GR Yaris Rally2) +7:50,7 s
10. Solberg/Edmondson (SWE/GBR, Skoda Fabia RS Rally2) +8:12,7 s
18. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +10:16,6 s
24. Matulka/Dymurski (POL/POL, Ford Fiesta Rally3) +20:24,1 s
27. Sołowow/Baran (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +21:46,1 s
28. Kołtun/Pleskot (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +25:42,1 s
29. Kowalczyk/Hryniuk (POL/POL, Renault Clio Rally3) +26:03,1 s
33. Roefler/Bała (POL/POL, Ford Fiesta Rally3) +35:24,3 s
34. Kajetanowicz/Szczepaniak (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +1:10:31,4 s
35. Musiał/Dudziński (POL/POL, Skoda Fabia Evo Rally2) +1:28:20,5 s
36. Tanak/Jarveoja (EST/EST, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +1:39:47,0 s
Zobacz podobne artykuły:
Kalendarz RSMP 2025
Wiadomości / Moto sport
2024.12.09
Marczyk zwycięzcą Rajdu Barbórka 2024
Wiadomości / Moto sport
2024.12.07
Bryan Bouffier wystartuje w Rajdzie Barbórka 2024
Wiadomości / Moto sport
2024.12.06
5 mln Toyot z Francji
Wiadomości / News
2024.12.09
Ceny piwa i wody na stacjach paliw
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.09
Land Rover Defender w Dakarze
Wiadomości / News
2024.12.08