Kulisy projektowania dźwięków z Jean-Michelem Jarre’em cz. IV
Ostatni etap.
Słynny francuski muzyk Jean-Michel Jarre zaangażował się wraz z francuskim instytutem IRCAM i zespołem odpowiedzialnym za projektowanie dźwięków w Renault we współpracę nad opracowaniem dwóch rodzajów dźwięków dla przyszłych samochodów elektrycznych marki. Będzie to tzw. VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), czyli dźwięk emitowany przy niskiej prędkości w celu ostrzegania pieszych oraz sekwencja powitalna, emitowana przy wsiadaniu do samochodu. Cykl „Kulisy projektowania dźwięków” opowiada o pracy projektantów „od kuchni” i pokazuje wkład Jean-Michel Jarre'a jako twórcy, ale również jako inżyniera.
Ten ostatni odcinek jest poświęcony dwóm decydującym wydarzeniom: homologacji dźwięku VSP, wymaganej obowiązującymi przepisami oraz prezentacji dźwięku VSP i dźwięku powitalnego Luce de Meo (szef koncernu). Zespół specjalistów był pewny wyniku i entuzjastycznie nastawiony w obydwu tych przypadkach.
Dźwięk ostrzegania pieszych (VSP) emitowany przez pojazdy elektryczne podlega homologacji, która we Francji jest przeprowadzana w laboratorium UTAC w Montlhéry. To właśnie tutaj Louis-Ferdinand Pardo, ekspert Grupy Renault ds. akustyki i komfortu podróżowania, z ulgą przyjął werdykt: dźwięk wybrany do zaprezentowania Luce de Meo, opracowany wspólnie z Jean-Michelem Jarre'em i specjalistami z instytutu IRCAM, uzyskał akceptację. Jest to ważny etap, pomimo iż wymagania homologacyjne są znane zespołowi od dawna, a pierwsze dźwięki VSP dla modelu ZOE zostały opracowane ponad dziesięć lat temu.
Teraz nadszedł czas na ostatni etap: prezentację zatwierdzonego dźwięku VSP oraz dźwięków opracowanych na potrzeby sekwencji powitalnej do przyszłych elektrycznych modeli Renault Luce de Meo. W przypadku dźwięków powitalnych istniał dodatkowy wymóg: zapewnienie synchronizacji z dokładnością co do milisekundy z animacją wizualną na ekranach.
Dźwięk sekwencji powitalnej w kabinie samochodu to prawdziwa muzyka, prawdziwa muzyczna kreacja. Podobnie jak w przypadku dźwięku VSP, naprawdę głęboko zastanawialiśmy się nad tym, jakie powinien wywoływać skojarzenia i co wyrażać pod względem doznań – powiedział Jean-Michel Jarre.
W obu przypadkach wybrano główną propozycję przedstawioną przez Jeana-Michela Jarre'a i zespoły specjalistów ds. designu dźwiękowego Gdziemy mogli usłyszeć na ulicach. Ta unikalna sygnatura dźwiękowa powinna szybko stać się rozpoznawalna w krajobrazie dźwiękowym naszych miast.
Jean-Michel Jarre, zespoły specjalistów z instytutu IRCAM i Grupy Renault będą także pracować nad kolejnymi projektami./oprac.ns/
źródło: Renault
Zobacz podobne artykuły:
Ford Mustang GTD z rekordem na Nürburgringu
Wiadomości / Ciekawostki
2024.12.11
Mercedes W124 – Wszechstronny klasyk
Wiadomości / Ciekawostki
2024.12.02
Lamborghini rozważało sedana
Wiadomości / Ciekawostki
2024.11.23
Toyota przed nowym sezonem WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.12.12
38-latka "zarobiła" 47 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.12.12