Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Kulisy projektowania dźwięków z Jean-Michelem Jarre’em cz. IV
kalendarz 16/12 2023

Kulisy projektowania dźwięków z Jean-Michelem Jarre’em cz. IV

Ciekawostki / Renault

Ostatni etap.

Słynny francuski muzyk Jean-Michel Jarre zaangażował się wraz z francuskim instytutem IRCAM i zespołem odpowiedzialnym za projektowanie dźwięków w Renault we współpracę nad opracowaniem dwóch rodzajów dźwięków dla przyszłych samochodów elektrycznych marki. Będzie to tzw. VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), czyli dźwięk emitowany przy niskiej prędkości w celu ostrzegania pieszych oraz sekwencja powitalna, emitowana przy wsiadaniu do samochodu. Cykl „Kulisy projektowania dźwięków” opowiada o pracy projektantów „od kuchni” i pokazuje wkład Jean-Michel Jarre'a jako twórcy, ale również jako inżyniera.

Ten ostatni odcinek jest poświęcony dwóm decydującym wydarzeniom: homologacji dźwięku VSP, wymaganej obowiązującymi przepisami oraz prezentacji dźwięku VSP i dźwięku powitalnego Luce de Meo (szef koncernu). Zespół specjalistów był pewny wyniku i entuzjastycznie nastawiony w obydwu tych przypadkach.

Dźwięk ostrzegania pieszych (VSP) emitowany przez pojazdy elektryczne podlega homologacji, która we Francji jest przeprowadzana w laboratorium UTAC w Montlhéry. To właśnie tutaj Louis-Ferdinand Pardo, ekspert Grupy Renault ds. akustyki i komfortu podróżowania, z ulgą przyjął werdykt: dźwięk wybrany do zaprezentowania Luce de Meo, opracowany wspólnie z Jean-Michelem Jarre'em i specjalistami z instytutu IRCAM, uzyskał akceptację. Jest to ważny etap, pomimo iż wymagania homologacyjne są znane zespołowi od dawna, a pierwsze dźwięki VSP dla modelu ZOE zostały opracowane ponad dziesięć lat temu.

Teraz nadszedł czas na ostatni etap: prezentację zatwierdzonego dźwięku VSP oraz dźwięków opracowanych na potrzeby sekwencji powitalnej do przyszłych elektrycznych modeli Renault Luce de Meo. W przypadku dźwięków powitalnych istniał dodatkowy wymóg: zapewnienie synchronizacji z dokładnością co do milisekundy z animacją wizualną na ekranach.

Dźwięk sekwencji powitalnej w kabinie samochodu to prawdziwa muzyka, prawdziwa muzyczna kreacja. Podobnie jak w przypadku dźwięku VSP, naprawdę głęboko zastanawialiśmy się nad tym, jakie powinien wywoływać skojarzenia i co wyrażać pod względem doznań  – powiedział Jean-Michel Jarre.

W obu przypadkach wybrano główną propozycję przedstawioną przez Jeana-Michela Jarre'a i zespoły specjalistów ds. designu dźwiękowego Gdziemy mogli usłyszeć na ulicach. Ta unikalna sygnatura dźwiękowa powinna szybko stać się rozpoznawalna w krajobrazie dźwiękowym naszych miast.

Jean-Michel Jarre, zespoły specjalistów z instytutu IRCAM i Grupy Renault będą także pracować nad kolejnymi projektami./oprac.ns/

źródło: Renault


Tagi:
Renault, Jean-Michel Jarre, Luca de Meo, VSP, Megane E-Tech electric

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Samochód Roku na Poznań Motor Show
kalendarz 06/04 2024

Samochód Roku na Poznań Motor Show

Wiadomości / News

2024.04.06

Wśród nowości Renault po raz pierwszy w Polsce − Scenic E-Tech electric.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.