Jaki indeks prędkości opon?
Indeks prędkości to współczynnik, który opisuje maksymalną dopuszczalną dla danej opony prędkość i jest oznaczony na boku opony odpowiednią literą alfabetu.
Zgodnie z polskim prawem o ruchu drogowym, ze względów bezpieczeństwa nie wolno stosować opon z indeksem prędkości niższym, niż homologowany przez producenta samochodu. Należy podkreślić, iż nie chodzi tu o maksymalną prędkość podróżowania! Indeks prędkości opony jest dobierany do danego modelu samochodu ze względu na jego moc silnika, masę pojazdu, moment obrotowy oraz moment hamujący pojazdu. Jeżeli nasze auto "ubrane" jest w zbyt słabe opony, nie będą się one prawidłowo odkształcać, a w konsekwencji nie będą bezpieczne. Pomijając kwestie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów, takie opony mogą ulegać przyspieszonemu zużyciu - mogą ulegać tzw „ząbkowaniu", co oznacza konieczność szybszej wymiany opon.
Jeśli dojdzie do wypadku i okaże się, że opony posiadały niewłaściwy indeks prędkości, ubezpieczyciel może nie wypłacić nam z tego tytułu odszkodowania.
A co w przypadku gdy wybieramy indeks wyższy, niż zalecany przez producenta naszego auta? Czy coś zyskujemy lub tracimy? Opona o tym samym rozmiarze i bieżniku posiadająca wyższy indeks prędkości często różni się od opony o niższym indeksie. Może posiadać gęściej tkany kord w szkielecie opony oraz grubszy i sztywniejszy wypełniacz w stopce opony, natomiast osnowa stanowiąca szkielet opony może być nieco dalej wywinięta. Dlatego też opony z wyższymi indeksami prędkości charakteryzują się bardziej jednorodnym rozkładem nacisku sił na styku bieżnika z drogą co przekłada się na równomierne zużycie bieżnika.
Argumenty przemawiające za wyborem opon z wyższym indeksem prędkości:
- większa stabilność pojazdu przy jeździe na wprost kiedy wieje silny wiatr oraz przy pokonywaniu zakrętów. Jazda staje się bardziej precyzyjna. Opony szybciej odpowiadają na ruch kierownicy.
- wyższy indeks prędkości może pomóc kierowcom, którzy preferują bardziej sportową jazdę, gdyż powoduje to tzw. „usztywnienie pojazdu”.
Argumenty przemawiające za pozostaniem przy indeksie opon wskazanym przez producenta:
- w przypadku przejścia na wyższy indeks prędkości w stosunku do zalecanego, pogorszeniu może ulec komfort podróżowania ze względu na większą sztywność konstrukcji (co dla kierowców ze sportową żyłką może być ich zaletą).
- wzrastają opory toczenia, które przekładają się na większe zużycie paliwa przy czym należy podkreślić, że różnice te jednak będą nieznaczne.
- wyższy koszt zakupu opon.
Zobacz podobne artykuły:
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16
Pęknięta szyba w samochodzie
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.09
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.04
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieNico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi
Wiadomości / Moto sport
2024.04.29
Ferrari F40 wartości ponad 3 mln dol. rozbite
Wiadomości / News
2024.04.29
Wizja Hondy
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.29