
Co wspólnego ma Formuła 1 z branżą kosmetyczną?
W walce o ułamki sekundy na torze wyścigowym.
Prezentacja bolidów to coroczna tradycja w świecie Formuły 1. Wzrok fanów skupia się na aerodynamice i malowaniu maszyn, ale bardziej doświadczony obserwator zauważy nawet różnice w brandingu bolidu. Czy atrakcyjnie prezentowana lista sponsorów to wyłącznie reklama? Na przykładzie współpracy Oracle Red Bull Racing z Mobil 1 można się przekonać, że za logo na przednim skrzydle kryje się współpraca technologiczna.
Współpraca między producentem olejów silnikowych a zespołem Formuły 1 jest niezwykle istotna, ponieważ silniki używane w bolidach są poddawane ogromnym obciążeniom i wymagają specjalistycznych olejów silnikowych i przekładniowych. Wystarczy sobie wyobrazić, że film olejowy oddzielający zębatki w przekładni bolidu ma zaledwie 0,5 mikrona, czyli jest 80-krotnie cieńszy od ludzkiego włosa. Poza tym mniejsza pojemność silników podniosła poprzeczkę w kwestii odprowadzania nadmiaru ciepła z serca bolidu Formuły 1. Ochrona silnika przed zużyciem czy odporność na wysokie temperatury są niezmiernie istotne, ale na torze F1 to za mało do sukcesu. Dlatego firmy olejowe poszukują nowych komponentów, często wykraczając poza klasyczny obszar zainteresowania.
Na przykład inżynierowie Mobil 1 podczas pracy nad środkami smarnymi do bolidu Oracle Red Bull Racing wykorzystali materiały używane w branży kosmetycznej. O jakie składniki chodzi? Formuła 1 to wielki wyścig zbrojeń i tego typu informacje są pilnie strzeżoną tajemnicą. Nikt nie wyjawi konkurencji sposobu na „urwanie” ułamka sekundy na okrążeniu. Tajemnicą jest nawet pojemność układu olejowego w bolidzie i zużycie oleju podczas kilkudziesięciu minut wyścigu. Wiemy natomiast, że w olejach silnikowych Mobil 1 dla bolidów Oracle Red Bull Racing znajdują się składniki pochodzenia biologicznego oraz dodatki chemiczne ograniczające tworzenie się popiołu.
Proces tworzenia olejów silnikowych dla bolidów Formuły 1 zazwyczaj rozpoczyna się od analizy wymagań silnika oraz warunków, w jakich będzie pracować. Mobil 1 blisko współpracuje z inżynierami Oracle Red Bull Racing, aby zrozumieć specyfikację silnika i opracować olej silnikowy, który zapewni optymalną wydajność i ochronę. Podczas tworzenia oleju silnikowego, inżynierowie Mobil 1 korzystają z zaawansowanych technologii i badań laboratoryjnych. Formulacje smarne są poddawane intensywnym testom, które symulują warunki pracy silnika Formuły 1, takie jak wysokie temperatury i obroty przy dużej ilości generowanej mocy.
W trakcie sezonu Formuły 1 zespołowi F1 towarzyszy mobilne laboratorium. ExxonMobil Tracklab dostarcza ważne informacje dla programu badawczo-rozwojowego olejów oraz dla zespołu, ponieważ monitoruje stan jednostki napędowej oraz pozwala z wyprzedzeniem ostrzec o problemach, które mogą nie tylko pozbawić wysokiej pozycji w wyścigu, ale przekreślić szanse na dobry wynik w całym sezonie.
Podstawowym narzędziem pracy inżynierów z ExxonMobil Tracklab jest spektometr. Urządzenie analizuje skład chemiczny oleju silnikowego pod kątem obecności i stężenia różnych pierwiastków i związków chemicznych, w tym zanieczyszczeń. Jeżeli inżynierowie dostrzegą zmiany w składzie chemicznym – na przykład rosnącą obecność cząstek metalicznych – konieczne będzie podjęcie odpowiednich kroków zaradczych. Spektrometry to również doskonałe narzędzia do oceny jakości olejów silnikowych – na przykład stopnia utleniania czy utrzymania lepkości formulacji smarnej.
Istotnym zadaniem oleju silnikowego na torze Formuły 1 jest również poprawa efektywności paliwowej bolidu, ponieważ mniejsze spalanie przekłada się na korzyści. Dwie najważniejsze to wpływ wagi bolidu na czas okrążenia – mniejsze tarcie w silniku i wyższa wydajność paliwowa to możliwość odciążenia baku, a niższa waga bolidu to lepsze osiągi. Ponadto mniejsze spalanie dzięki redukcji tarcia oznacza także niższą emisję zanieczyszczeń.
Współpraca producenta olejów i zespołu Oracle Red Bull Racing to nie tylko dostarczanie olejów silnikowych. To również wiedza i doświadczenie zdobyte na torze, aby rozwijać swoje produkty i wprowadzać innowacje, które później mogą trafić na rynek motoryzacyjny jako rozwiązania dostępne dla wszystkich kierowców./oprac. ns/
źródło: webershandwick
Zobacz podobne artykuły:
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11
Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
Warsztat / Technika
2024.12.27
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieFiat Panda jako bonus
Wiadomości / News
2025.02.15
Robot-koszykarz Toyoty z nowym rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2025.02.15
Toyota z mocną obsadą w Rajdzie Szwecji
Wiadomości / Moto sport
2025.02.14