70 lat sportowych modeli Seata
Od coupé o wadze zaledwie 720 kg po zaawansowane technologicznie auto miejskie o mocy 150 KM.
Hiszpańska marka od początku działalności stawiała na kompaktowe samochody o sportowych osiągach. Od 70 lat Seat oferuje swoim klientom pojazdy, które wywołują szybsze bicie serca. Oto historia najciekawszych modeli.
Seat 850 Coupé – latynoskie serce
W 1966 r. trwał hiszpański boom motoryzacyjny, a do Seata 600 dołączył większy, bardziej praktyczny model turystyczny – 850. Rok później przedstawiono wersję 850 Coupé, bazującą na popularnej sześćsetce. Silnik zamontowany z tyłu, napęd na tylną oś i jedynie cztery miejsca. Samochód wyposażono w podwójny gaźnik z wyższym współczynnikiem kompresji. Moc silnika wynosiła 47 KM a maksymalny moment obrotowy równy był 6200 Nm. Ważący zaledwie 720 kg samochód rozpędzał się do 140 km/h. Ten niewielki model otrzymał przednie hamulce tarczowe, zamontowane po raz pierwszy w historii marki. Pomimo ceny 105 000 pesetas, wyższej o 30 proc. od wersji sedan, 850 Coupé cieszył się dużą popularnością.
Seat 1200 Sport – nowe oblicze emocji
W roku 1975 światło dzienne ujrzał pierwszy w całości autorski model nowo otworzonego Centrum Technicznego Seata: 1200 Sport. Za kształt odpowiadał uznany włoski projektant, Aldo Sessano. Inżynierowie marki musieli zmierzyć się z licznymi wyzwaniami, takimi jak zamontowanie w poprzecznym układzie wzdłużnego silnika z modelu 124 – zmieszczenie jednostki wymagało przechylenia jej o 16 stopni – czy podłączenie skrzyni biegów zapewniającej odpowiedni moment obrotowy. Efektem prac był sportowy samochód z silnikiem o pojemności 1197 cm3 i mocy 67 KM. Rok później wprowadzono jeszcze silniejsze coupé – Seata 1430 Sport o mocy 77 KM.
Model został dopracowany również pod względem wizualnym – we wnętrzu wzrok przyciągała ciekawie zaprojektowane deska rozdzielcza i wskaźniki, na zewnątrz zaś postawiono na innowacyjny, poliuretanowy front utrzymany w czarnym kolorze. Tym samym samochód zyskał swój przydomek „Bocanegra”. Do zakończenia produkcji w 1979 r. sprzedano 19332 egzemplarze obydwu wersji modelu.
Seat Fura Crono – większy wymiar wrażeń
Rok 1982 przyniósł wyczynowego Seata Furę Crono, bazującego na modelu 127. Samochód zrywał z sylwetką coupé, która zwykle wymagała wprowadzania unikalnych, kosztownych rozwiązań. Inżynierowie Seata postanowili przeprojektować model produkowany masowo, co pozwoliło na obniżenie końcowej ceny pojazdu i udostępnienie go szerszej grupie klientów. Fura Crono nawiązywała do „Bocanegry” czarnym, plastikowym wykończeniem, które zostało wykorzystane również na bokach i tyle auta. Sportowy wyraz uzyskano również dzięki poszerzeniu nadkoli i listew bocznych. Podobne rozwiązania estetyczne wracają obecnie do mody i są często wykorzystywane przy projektowaniu SUV-ów. Pojazd ważył 760 kg, co w połączeniu z silnikiem o poj. 1438 cm3 i mocy 75 KM pozwalało cieszyć się świetnymi właściwościami jezdnymi.
Seat Ibiza SXi – zastrzyk nowoczesności
Model Ibiza wprowadził markę na wyższy poziom. Za zaprojektowanie pierwszej generacji odpowiadał wybitny włoski stylista Giorgio Giugiaro, co w połączeniu z silnikiem Porsche i nadwoziem stworzonym wspólnie z producentem karoserii Karmann, składało się w imponującą całość. Pierwsza sportowa wersja Ibizy pojawiła się cztery lata po premierze modelu podstawowego, prezentując znaczącą techniczną innowację – wprowadzenie wtrysku paliwa do silnika o poj. 1.5. Inżynierom Centrum Technicznego udało się zwiększyć moc gaźnikowej jednostki z 85 do 100 KM. Unikalny charakter auta został zakodowany w nazwie – litera „i” określała wtrysk (ang. injection), podczas gdy „X” było oznaczeniem dwóch obwodów hamulcowych, które układały się w kształt tej litery.
Ibiza SXi wprowadzała rozwiązania wizualne znane z Fury Crono: szerokie spoilery, listwy i tłoczenia boczne oraz zderzaki utrzymane w czarnym kolorze. W ten sposób powstał samochód o sportowym charakterze, łatwy w prowadzeniu, a wprowadzenie wtrysku paliwa zapewniało niższe spalanie. Samochód o długości 3,6 metra, był zapowiedzią GTI.
Seat Ibiza GTI – druga, większa generacja
Druga generacja modelu urosła do 3,8 m długości, co umożliwiło stworzenie prawdziwej wersji GTI. Projekt, za którym ponownie stał Giugiaro, ujrzał światło dzienne w 1993 r. Ostre linie, charakterystyczne dla włoskiego projektanta, w nowszej wersji modelu stały się bardziej obłe i aerodynamiczne. O sportowej duszy samochodu świadczył nie agresywny styl, lecz osiągi 2-litrowego silnia z wtryskiem paliwa, który był największą jednostką w segmencie. Moc 115 KM w połączeniu z niską wagą 1010 kg pozwalała prześcignąć konkurencję. Dzięki wykorzystaniu nowej platformy pojazd był kompaktowy z zewnątrz i przestronny w środku. W 1994 r. wprowadzono wersję GTI z 1.8-litrowym silnikiem 16V o mocy 130 KM. Wtedy też Seat dołączył do rajdów klasy WRC.
Seat Ibiza FR – po prostu sport
Ibiza kontynuuje tradycję dynamicznych wersji odmianą FR. Obecnie w ofercie marki jest model napędzany 1.5-litrowym silnikiem benzynowym TSI o mocy 150 KM lub jednolitrową jednostką o mocy 110 KM przeznaczoną dla osób, które stawiają przede wszystkim na sportowe podwozie (obniżone o 15 mm w porównaniu do zwykłej Ibizy) i wygląd (możliwy jest montaż 18-calowych felg).
Nowoczesne technologie w Ibizie pozwoliły na połączenie sportowych osiągów z wysokim poziomem bezpieczeństwa. Na wyposażeniu można znaleźć asystenta korków ulicznych, system automatycznego hamowania, aktywny tempomat ACC, wykrywacz zmęczenia kierowcy.
Osiągi i praktyczność
Kontynuując tradycję łączenia dynamicznego charakteru z praktycznością codziennego użytkowania, Seat wprowadził na początku XXI w. do swoich modeli wersję FR. Samochody z tym oznaczeniem charakteryzują się mocniejszymi silnikami oraz sportowym wykończeniem wnętrz, takim jak kubełkowe fotele, kierownica obszyta skórą, czy łopatki do zmiany biegów przy kierownicy (w wersji z przekładnią DSG). Dla bardziej wymagających klientów, oczekujących prawdziwie sportowych osiągów oferowana była wersja Cupra, która w 2018 r. stała się oddzielną marką Seata. Pierwszym modelem pod nazwą Cupra, który nie ma odpowiednika w gamie Seata, jest Formentor.
Norbert Szwarc
Foto: Seat
Zobacz podobne artykuły:
Ford Mustang GTD z rekordem na Nürburgringu
Wiadomości / Ciekawostki
2024.12.11
Mercedes W124 – Wszechstronny klasyk
Wiadomości / Ciekawostki
2024.12.02
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?
Testy / Testy
2024.12.02
Toyota przed nowym sezonem WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.12.12
38-latka "zarobiła" 47 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.12.12