Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
70 lat sportowych modeli Seata
kalendarz 22/01 2021

70 lat sportowych modeli Seata

Ciekawostki / Seat

Od coupé o wadze zaledwie 720 kg po zaawansowane technologicznie auto miejskie o mocy 150 KM.

Hiszpańska marka od początku działalności stawiała na kompaktowe samochody o sportowych osiągach. Od 70 lat Seat oferuje swoim klientom pojazdy, które wywołują szybsze bicie serca. Oto historia najciekawszych modeli.

Seat 850 Coupé – latynoskie serce

W 1966 r. trwał hiszpański boom motoryzacyjny, a do Seata 600 dołączył większy, bardziej praktyczny model turystyczny – 850. Rok później przedstawiono wersję 850 Coupé, bazującą na popularnej sześćsetce. Silnik zamontowany z tyłu, napęd na tylną oś i jedynie cztery miejsca. Samochód wyposażono w podwójny gaźnik z wyższym współczynnikiem kompresji. Moc silnika wynosiła 47 KM a maksymalny moment obrotowy równy był 6200 Nm. Ważący zaledwie 720 kg samochód rozpędzał się do 140 km/h. Ten niewielki model otrzymał przednie hamulce tarczowe, zamontowane po raz pierwszy w historii marki. Pomimo ceny 105 000 pesetas, wyższej o 30 proc. od wersji sedan, 850 Coupé cieszył się dużą popularnością.

Seat 1200 Sport – nowe oblicze emocji

W roku 1975 światło dzienne ujrzał pierwszy w całości autorski model nowo otworzonego Centrum Technicznego Seata: 1200 Sport. Za kształt odpowiadał uznany włoski projektant, Aldo Sessano. Inżynierowie marki musieli zmierzyć się z licznymi wyzwaniami, takimi jak zamontowanie w poprzecznym układzie wzdłużnego silnika z modelu 124 – zmieszczenie jednostki wymagało przechylenia jej o 16 stopni – czy podłączenie skrzyni biegów zapewniającej odpowiedni moment obrotowy. Efektem prac był sportowy samochód z silnikiem o pojemności 1197 cm3 i mocy 67 KM. Rok później wprowadzono jeszcze silniejsze coupé – Seata 1430 Sport o mocy 77 KM.

Model został dopracowany również pod względem wizualnym – we wnętrzu wzrok przyciągała ciekawie zaprojektowane deska rozdzielcza i wskaźniki, na zewnątrz zaś postawiono na innowacyjny, poliuretanowy front utrzymany w czarnym kolorze. Tym samym samochód zyskał swój przydomek „Bocanegra”. Do zakończenia produkcji w 1979 r. sprzedano 19332 egzemplarze obydwu wersji modelu.

Seat Fura Crono – większy wymiar wrażeń

Rok 1982 przyniósł wyczynowego Seata Furę Crono, bazującego na modelu 127. Samochód zrywał z sylwetką coupé, która zwykle wymagała wprowadzania unikalnych, kosztownych rozwiązań. Inżynierowie Seata postanowili przeprojektować model produkowany masowo, co pozwoliło na obniżenie końcowej ceny pojazdu i udostępnienie go szerszej grupie klientów. Fura Crono nawiązywała do „Bocanegry” czarnym, plastikowym wykończeniem, które zostało wykorzystane również na bokach i tyle auta. Sportowy wyraz uzyskano również dzięki poszerzeniu nadkoli i listew bocznych. Podobne rozwiązania estetyczne wracają obecnie do mody i są często wykorzystywane przy projektowaniu SUV-ów. Pojazd ważył 760 kg, co w połączeniu z silnikiem o poj. 1438 cm3 i mocy 75 KM pozwalało cieszyć się świetnymi właściwościami jezdnymi.

Seat Ibiza SXi – zastrzyk nowoczesności

Model Ibiza wprowadził markę na wyższy poziom. Za zaprojektowanie pierwszej generacji odpowiadał wybitny włoski stylista Giorgio Giugiaro, co w połączeniu z silnikiem Porsche i nadwoziem stworzonym wspólnie z producentem karoserii Karmann, składało się w imponującą całość. Pierwsza sportowa wersja Ibizy pojawiła się cztery lata po premierze modelu podstawowego, prezentując znaczącą techniczną innowację – wprowadzenie wtrysku paliwa do silnika o poj. 1.5. Inżynierom Centrum Technicznego udało się zwiększyć moc gaźnikowej jednostki z 85 do 100 KM. Unikalny charakter auta został zakodowany w nazwie – litera „i” określała wtrysk (ang. injection), podczas gdy „X” było oznaczeniem dwóch obwodów hamulcowych, które układały się w kształt tej litery.

Ibiza SXi wprowadzała rozwiązania wizualne znane z Fury Crono: szerokie spoilery, listwy i tłoczenia boczne oraz zderzaki utrzymane w czarnym kolorze. W ten sposób powstał samochód o sportowym charakterze, łatwy w prowadzeniu, a wprowadzenie wtrysku paliwa zapewniało niższe spalanie. Samochód o długości 3,6 metra, był zapowiedzią GTI.

Seat Ibiza GTI – druga, większa generacja

Druga generacja modelu urosła do 3,8 m długości, co umożliwiło stworzenie prawdziwej wersji GTI. Projekt, za którym ponownie stał Giugiaro, ujrzał światło dzienne w 1993 r. Ostre linie, charakterystyczne dla włoskiego projektanta, w nowszej wersji modelu stały się bardziej obłe i aerodynamiczne. O sportowej duszy samochodu świadczył nie agresywny styl, lecz osiągi 2-litrowego silnia z wtryskiem paliwa, który był największą jednostką w segmencie. Moc 115 KM w połączeniu z niską wagą 1010 kg pozwalała prześcignąć konkurencję. Dzięki wykorzystaniu nowej platformy pojazd był kompaktowy z zewnątrz i przestronny w środku. W 1994 r. wprowadzono wersję GTI z 1.8-litrowym silnikiem 16V o mocy 130 KM. Wtedy też Seat dołączył do rajdów klasy WRC.

Seat Ibiza FR – po prostu sport

Ibiza kontynuuje tradycję dynamicznych wersji odmianą FR. Obecnie w ofercie marki jest model napędzany 1.5-litrowym silnikiem benzynowym TSI o mocy 150 KM lub jednolitrową jednostką o mocy 110 KM przeznaczoną dla osób, które stawiają przede wszystkim na sportowe podwozie (obniżone o 15 mm w porównaniu do zwykłej Ibizy) i wygląd (możliwy jest montaż 18-calowych felg).

Nowoczesne technologie w Ibizie pozwoliły na połączenie sportowych osiągów z wysokim poziomem bezpieczeństwa. Na wyposażeniu można znaleźć asystenta korków ulicznych, system automatycznego hamowania, aktywny tempomat ACC, wykrywacz zmęczenia kierowcy.

Osiągi i praktyczność

Kontynuując tradycję łączenia dynamicznego charakteru z praktycznością codziennego użytkowania, Seat wprowadził na początku XXI w. do swoich modeli wersję FR. Samochody z tym oznaczeniem charakteryzują się mocniejszymi silnikami oraz sportowym wykończeniem wnętrz, takim jak kubełkowe fotele, kierownica obszyta skórą, czy łopatki do zmiany biegów przy kierownicy (w wersji z przekładnią DSG). Dla bardziej wymagających klientów, oczekujących prawdziwie sportowych osiągów oferowana była wersja Cupra, która w 2018 r. stała się oddzielną marką Seata. Pierwszym modelem pod nazwą Cupra, który nie ma odpowiednika w gamie Seata, jest Formentor.

Norbert Szwarc
Foto: Seat


Tagi:
Seat, sportowe modele Seata, Cupra, Cupra Formentor, Seat 850 Coupé, Seat 1200 Sport, Seat Fura Crono, Seat Ibiza SXi, Seat Ibiza GTI, Seat Ibiza FR

Zobacz podobne artykuły:

Seat 800 - Jedyny taki w Polsce
kalendarz 12/11 2025

Seat 800 - Jedyny taki w Polsce

Moto fanatyk

2025.11.12

Wyjątkowy egzemplarz tego modelu jest do kupienia.
Słynne filmowe auta do kupienia
kalendarz 11/11 2025

Słynne filmowe auta do kupienia

Wiadomości / Ciekawostki

2025.11.11

Samochody z filmów „Batman”, „Powrót do przyszłości”, czy „Taxi 2” trafią na aukcję.
Porsche Carrera GT - Z silnikiem ze świata wyścigów
kalendarz 03/11 2025

Porsche Carrera GT - Z silnikiem ze świata wyścigów

Wiadomości / Ciekawostki

2025.11.03

Ćwierć wieku temu Porsche zaprezentowało projekt auta, który wyznaczył nowe standardy.
Najnowsze artykuły:
Pierwszy SUV McLarena pojawi się w 2028 r.

Pierwszy SUV McLarena pojawi się w 2028 r.

Wiadomości / News

2025.11.15

Firma planuje wprowadzać nowy model co roku.
Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych

Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych

Bezpieczeństwo

2025.11.15

Dzień ten przypomina, że za każdą liczbą kryje się ludzkie życie.
Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie

Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie

Wiadomości / Moto sport

2025.11.14

Nowa klasa łącząca dwie dyscypliny.