Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Zużycie paliwa – dane producenta a prawda
kalendarz 17/02 2015

Zużycie paliwa – dane producenta a prawda

Warsztat / Technika

Patrząc na wartości zużycia paliwa w prospektach, można odnieść wrażenie, że są niemal idealne. Samochody są po prostu super oszczędne. Jednak w praktyce te wartości mają czasem niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Czy to znaczy, że informacje podane przez producenta samochodu, to kłamstwo? Nie zupełnie, ponieważ firmy testują swoje auta zgodnie z obowiązującą normą UE. Skąd zatem bardzo często poważne rozbieżności i częste wizyty na stacjach paliw? Zostało to już poddane krytyce przez Deutsche Umwelthilfe (DUH). Według tej organizacji, nowy europejski test zużycia paliwa NEDC (New European Driving Cycle) jest przeprowadzany w warunkach dalekich od rzeczywistości. Jednocześnie jak zauważono, sterylne warunki niemal jak w laboratorium, dają możliwości do manipulowania wynikami. Pomiary przeprowadza się na stanowisku próbnym, na tzw. „rolkach", przy założeniach odnośnie temperatury powietrza i oczywiście silnika. Ponadto kontrolowana jest głębokość na jaką jest wciśnięty pedał gazu. Jak wiadomo rzeczywiste warunki są biegunowo odmienne.

Niemiecki ADAC postanowił sprawdzić na przykładzie kilku różnych pojazdów jak dane fabryczne wypadają w rzeczywistości.

Poniżej prezentujemy zestawienie aut, które uzyskały wynik najlepszy i najgorszy (procentowo podane są wartości odchyleń od danych producenta):

Najlepszy / Najgorszy

Chevrolet Camaro Convertible (17 proc.) / Fiat Punto 0.9 8V TwinAir (34 proc.)
Audi R8 Spyder V10 S tronic (7 proc.) / Volvo V70 T5 Geartronic (33 proc.)
Nissan 370Z Roadster Aut. (6 proc.) / Mercedes E 250 Coupe Aut. (27 proc.)
Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG 125 kW (1 proc.) / Jeep Grand Cherokee diesel V6 (55 proc.)
Mercedes Viano 2.2 CDI (0,6 proc.) / Volvo V40 D2 (42 proc.)
Citroen C4 Picasso HDI 150 (0,2 proc.) / Renault Twingo dCi 85 (36 proc.)
Kia Optima Hybrid Aut. (0,4 proc.) / Volvo V60 AWD Hybrid D6 (84 proc.)
Honda Insight 1.3 Hybrid CVT (10 proc.) / Toyota Prius Plug-In Hybrid 1.8 (73 proc.)
Audi A6 2.0 TFSI Hybrid (12 proc.) / Lexus 300h Sport Aut. (36 proc.)
Opel Astra 1.4 LPG ecoFLEX (1 proc.) / Kia Picanto 1.0 LPG (28 proc.)
Skoda Octavia 1.6 LPG (2 proc.) / Adam Opel LPG ecoFLEX 1.4 (17 proc.)
Opel Corsa 1.2 LPG ecoFLEX (9 proc.)  
CNG VW Caddy 2.0 EcoFuel (4 proc.) / Fiat Panda TwinAir CNG (27 proc.)
Mercedes B 200 NGT (1 proc.) / Opel Combo 1.4 CNG Turbo (19 proc.)
VW Golf BlueMotion 1.4 TGI (3 proc.) / Audi A3 Sportback g-tron (11 proc.)

Według norm NEDC, testy przeprowadzane są przez producentów przy maksymalnej prędkości 120 km/h i w bardzo krótkim przedziale czasowym. Głównie jest to cykl w ruchu miejskim i na autostradzie. Ponadto jako całość cyklu do pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2 obejmuje tylko trasę o długości 11 km. Jest to niekorzystne, ponieważ szczególnie w przypadku pojazdów z dużymi silnikami, ich rozgrzanie trwa dłużej. Podczas tej fazy, silnik pracuje w mniej efektywnego zasięgu. Małe silniki są szybciej ciepło w trybie ciepłej zużywały mniej - tym samym spada zużycie paliwa w cyklu UE. Dlatego też trend do redukcji niż kiedykolwiek mniejszych silników wyjaśnił.

Jak widać na podstawie testów ADAC, różnice w przypadku aut z silnikami benzynowymi  utrzymują się na poziomie ok. 10 proc. Jest to duży postęp na przestrzeni ostatnich dwóch lat.  Możliwe jest również, że norma Euro 6 nie będzie wymagała od producentów stosowania kosztownych filtrów cząstek stałych.  Jednocześnie – co ciekawe – większe różnice można zaobserwować w przypadku aut niższych klas. /oprac. ns/  
 

Zobacz podobne artykuły:

 Hyundai XCIENT Fuel Cell - Pierwsza na świecie wodorowa ciężarówka
kalendarz 07/07 2020

Hyundai XCIENT Fuel Cell - Pierwsza na świecie wodorowa ciężarówka

Warsztat / Technika

2020.07.07

W tym roku Hyundai dostarczy do Szwajcarii 50 ciężarówek, a do 2025 1600 sztuk.
Rodzaje czujników w samochodach
kalendarz 23/06 2020

Rodzaje czujników w samochodach

Warsztat / Technika

2020.06.23

Co zmieniło się na przestrzeni lat?
 Ładowanie elektryków w 10 minut
kalendarz 16/06 2020

Ładowanie elektryków w 10 minut

Warsztat / Technika

2020.06.16

Toyota opracowała metodę projektowania baterii, która skraca czas ich testowania z wielu miesięcy do kilku dni.
Najnowsze artykuły:
Oszczędzanie na samochodzie? Rób to z głową

Oszczędzanie na samochodzie? Rób to z głową

Warsztat / Porady

2020.08.04

TOP 4 porad jak ograniczyć wydatki motoryzacyjne.
Otwarcie sezonu DTM w Spa pod znakiem Audi

Otwarcie sezonu DTM w Spa pod znakiem Audi

Wiadomości / Moto sport

2020.08.03

Sobotnim zwycięzcą, z przewagą ponad 20 sekund, został Nico Müller z zespołu Audi Sport Team Abt Sportsline, a w niedzielę wygrał René Rast z Audi Sport Team Rosberg.
Grand Prix Wielkiej Brytanii – Powtórka Hamiltona

Grand Prix Wielkiej Brytanii – Powtórka Hamiltona

Wiadomości / Moto sport

2020.08.03

Wygrana Brytyjczyka na słynnym Silverstone, jest jednocześnie jego siódmym triumfem na tym torze.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.