WRC w Szwecji
Szwecja, która obecnie gości narciarskie mistrzostwa świata, jednocześnie przygotowuje się do organizacji zawodów dla sportowców zupełnie innego rodzaju.
Najlepsi kierowcy rajdowi będą rywalizować w lasach regionu Värmland w drugiej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). To drugie obok Rajdu Monte Carlo i ostatnie w tym sezonie zawody rozgrywane w prawdziwie zimowych warunkach.
Rajd Szwecji przez ponad pół wieku pozostawał niezdobytą twierdzą kierowców z Półwyspu Skandynawskiego. Od czasu, gdy rozgrywany jest w formacie Rajdowych Mistrzostw Świata, jego zwycięzcami zostały tylko trzy załogi spoza Europy Północnej. Są wśród nich Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, którzy po raz pierwszy wygrali w Szwecji w 2013 r., by później powtórzyć ten wyczyn w latach 2015 i 2016. Trzykrotny triumf w jedynych w swoim rodzaju zimowych warunkach na drogach środkowej Szwecji dobitnie świadczy o opanowaniu przez Ogiera i jego pilota tajemnic i niuansów tych bardzo szybkich odcinków, zazwyczaj pokrytych śniegiem i lodem. W ostatnich latach stan nawierzchni na trasach rajdu bywa bardzo zmienny – zdarza się, że pomiędzy odcinkami specjalnymi warunki diametralnie się zmieniają.
Jeżeli na drodze jest świeży śnieg, zawodnik jadący jako pierwszy robi ślady, które dla następnych są przydatną wskazówką toru jazdy. Z kolei sam przecierający natrafia na większy opór pod kołami i gorszą widoczność stanu drogi, co jest dodatkowym utrudnieniem w i tak pełnym pułapek rajdzie.
Trasa edycji 2019 Rajdu Szwecji jest bardzo podobna do ubiegłorocznej; różni ją przywrócenie do programu odcinka specjalnego Rammen (23,13 km) – zaplanowanego na sobotę – zamiast oesu Torntop. Nowy odcinek jest częściowo znany z edycji 2016 rajdu, jednak będzie przejeżdżany w odwrotnym kierunku. Drugą różnicą względem trasy z 2018 r. będzie liczący ok. 2 km fragment oesu Rôjden.
Śniegu na trasach nie brakuje, co powinno umożliwić kierowcom użycie ulubionego przez nich elementu techniki jazdy poślizgami. Polega on na opieraniu się na wyjściach z zakrętów o wysokie bandy śnieżne, które nie są na tyle twarde, by grozić uszkodzeniem samochodów. Takie oparcie chroniące przed wypadnięciem z drogi pod koniec zakrętu daje możliwość pokonywania trasy z większą prędkością, trzeba jednak zachować umiar i ostrożność, bo wpadnięcie w wał ze śniegu przodem auta i ze zbyt dużym impetem grozi uwięzieniem samochodu i niemożnością wydostania się z pułapki. Drugim utrudnieniem jest to, że jeżeli auto wpada w bandę częścią przodu, a nie tylko odbija się bokiem, śnieg zatyka wloty powietrza w przednim zderzaku, co przy wysilonej pracy silnika grozi jego przegrzaniem.
Warstwa lodu występująca obecnie na drogach regionu Torsby, w którym od lat odbywa się Rajd Szwecji, nie jest dość gruba, by przetrwać wielokrotne przejazdy samochodów WRC o mocach ok. 400 KM. Każde auto kruszy warstewkę lodu oponami, w których tkwi łącznie 1536 kolców o długości ok. 7 mm. Jeżeli spod lodu zacznie pojawiać się szuter i na torze jazdy powstaną czarne koleiny, drugie przejazdy odcinków specjalnych mogą przynieść spore różnice i przetasowania czasowe. W takich sytuacjach przewidujący zawodnicy zabierają ze sobą sześć kół, by móc je samodzielnie odpowiednio zmieniać pomiędzy kolejnymi odcinkami. Celem jest wówczas równomierne korzystanie z opon, by nie zużyć niektórych typów ogumienia, które mogą się okazać potrzebne następnego dnia. W tym roku na zawodników czeka 19 odcinków specjalnych o łącznej długości 316,80 km. Przed rokiem 123,5 km/h była najwyższą średnią prędkością osiągniętą na jednym odcinku specjalnym - OS Hof Finnskog./oprac. ns/
Program rajdu:
Czwartek, 14 lutego:
9:00: odcinek testowy (Skalla)
20:08: OS1 – Superoes Karlstad 1 (1,90 km)
21:58: Parc fermé (Torsby)
Piątek, 15 lutego:
6:00: start etapu 1. i serwis A (Torsby – 15 min)
7:55: OS2 – Hof-Finnskog 1 (21,26 km)
9:08: OS 3 – Svullrya 1 (24,88 km)
9:59: OS4 – Röjden 1 (18,10 km)
11:34: Serwis B (Torsby – 40 min)
13:54: OS5 – Hof-Finnskog 2 (21,26 km)
15:17: OS6 – Svullrya 2 (24,88 km)
16:08: OS7 – Röjden 1 (18,10 km)
17:14: OS8 – Torsby 1 (8,93 km)
17:50: serwis flexi C (Torsby – 45 min)
Sobota, 16 lutego:
6:00: start etapu 2. i serwis D (Torsby – 15 min)
7:44: OS9 – Rämmen 1 (23,13 km)
8:35: OS10 – Hagfors 1 (23,40 km)
9:37: OS11 - Vargasen 1 (14,21 km)
10:53: serwis E (Torsby – 40 min)
13:02: OS12 – Rämmen 2 (23,13 km)
13:53: OS13 – Hagfors 2 (23,40 km)
15:08: OS14 – Vargasen 2 (14,21 km)
17:45: OS15 – Superoes Karlstad 2 (1,90 km)
19:30: OS16 – Torsby Sprint (2,80 km)
20:00: serwis flexi F (Torsby – 45 min)
Niedziela, 17 lutego:
6:30: start etapu 3. i serwis G (Torsby – 15 min)
7:50: OS17 – Likenäs 1 (21,19 km)
9:51: OS18 – Likenäs 2 (21,19 km)
12:18: OS19 – Torsby 2 Power Stage (8,93 km)
12:38: meta w parku serwisowym w Torsby
13:00: podium w parku serwisowym w Torsby
Zobacz podobne artykuły:
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
Druga runda WEC 2024
Wiadomości / Moto sport
2024.04.20
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?
Wiadomości / Moto sport
2024.04.19
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21