
VW Golf I i prototyp EA 276
Na targach Bremen Classic Motorshow w Bremie można zobaczyć dwa wyjątkowego egzemplarze VW.
Golf - najpopularniejszy Volkswagen wszech czasów obchodzi w tym roku swoje 50. urodziny. W ramach obchodów jubileuszu na targach Bremen Classic Motorshow (2-4 lutego) można zobaczyć Golfa I i jeden z prototypów z 1969 r. Golf jest ikoną swojego segmentu od 1974 r. Z każdą kolejną generacją ten kompaktowy samochód rewolucjonizował i demokratyzował świat motoryzacji.
Wraz z pierwszym Golfem rozpoczęła się nowa era. Zniknął umieszczony z tyłu silnik, zrezygnowano także z napędu na tylne koła. Zmianom technicznym towarzyszyła rewolucja w wyglądzie. „Golf oferuje dużą przestrzeń użytkową i wysoki poziom bezpieczeństwa. Jest przy tym niezwykle praktyczny" - tak opisywał go pół wieku temu Volkswagen. I tak rok, w którym Niemcy wygrały mistrzostwa świata w piłce nożnej, stał się także rokiem „urodzin" najpopularniejszego Volkswagena. Pierwszy milion sprzedano zaledwie dwa lata po uruchomieniu produkcji, a do dziś dostarczono do klientów na całym świecie ponad 37 mln egzemplarzy.
W 1974 r. nikt nie miał pojęcia, że właśnie narodził się model, który osiągnie jeszcze większy sukces niż Garbus. Z biegiem lat Golf stał się niemal częścią społeczeństwa i synonimem klasy pojazdów.
50 lat temu, w marcu 1974 r, w fabryce VW w Wolfsburgu rozpoczęła się seryjna produkcja Golfa I. Nowe auto musiało się zmierzyć z prawdziwą legendą – Garbusem. Ten model był produkowany wówczas od niemal 30 lat. Garbus był ikoną, autem, które położyło podwaliny pod światowy sukces VW. Ale nowy model z Wolfsburga okazał się bardzo udany i szybko stał się bestsellerem.
W kolejnych generacjach modeli to właśnie Golf umożliwiał wszystkim dostęp do mobilności na najwyższym poziomie technicznym, a przy tym w przystępnej cenie. Wyposażony w takie technologie jak katalizator i wydajne układy napędowe, oferował wysoki poziom bezpieczeństwa, dzięki takim elementom wyposażenia jak system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS), poduszki powietrzne, czy napęd czterech kół. Tajemnica sukcesu tkwi również w tym, że projektanci przenieśli DNA pierwszej generacji do jej następców, zachowując charakterystyczne elementy, takie jak chociażby słupek C.
Prace nad następcą Garbusa rozpoczęły się w Wolfsburgu już pod koniec lat 60. XX w. Powstało kilka pojazdów koncepcyjnych, w tym auto oznaczone kodem EA 276. Prototyp z 1969 r. miał już wiele cech późniejszego modelu, takich jak silnik z przodu, nadwozie typu hatchback z dużą pokrywą bagażnika i belkę skrętną z tyłu. Jednak pod maską nadal znajdował się dobrze znany chłodzony powietrzem bokser z Garbusa, a nacisk położono na niezawodność i niskie koszty. Jednak już wówczas dni tej technologii były policzone. Projekt EA 276 był pionierski, ale to kolejny pojazd koncepcyjny ostatecznie trafił do produkcji seryjnej. Nowy model został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro ze studia Italdesign.
Aby uczcić rozpoczęcie roku jubileuszowego, VW prezentuje w Bremie Golfa I, przypominając w ten sposób początek rewolucji motoryzacyjnej z 1974 r. Ekspozycję na targach motoryzacyjnych uzupełnił wyjątkowy pojazd koncepcyjny EA 276 – poprzednik Golfa, opracowany w Wolfsburgu.
Volkswagen Classic jest obecny na wystawie wraz z Autostadt Wolfsburg, Volkswagen Samochody Dostawcze Oldtimers i Audi Tradition, które również umożliwią odwiedzającym poznanie historii motoryzacji.
Bremen Classic Motorshow otwiera sezon pokazów klasycznych pojazdów w Niemczech od ponad 20 lat. Z ponad 46 000 odwiedzających, jest to stały punkt w kalendarzu imprez entuzjastów klasycznych samochodów./oprac. ns/
źródło: VW
Zobacz podobne artykuły:
VW Scirocco powróci?
Wiadomości / News
2025.03.12
Maserati podczas ICE w St. Moritz
Wiadomości / Wydarzenia
2025.02.20
Trenuj jazdę terenową z Jeepem
Moto fanatyk
2025.02.20
Ford - od białego do czarnego
Wiadomości / News
2025.03.18
Automaty górą, Toyota wygrywa z Oplem
Wiadomości / Gorące tematy
2025.03.18
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Elegance AllGrip 129 KM – Sprawdzony
Testy / Testy
2025.03.18