Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 VW Golf I i prototyp EA 276
kalendarz 03/02 2024

VW Golf I i prototyp EA 276

Moto fanatyk / Volkswagen

Na targach Bremen Classic Motorshow w Bremie można zobaczyć dwa wyjątkowego egzemplarze VW.

Golf - najpopularniejszy Volkswagen wszech czasów obchodzi w tym roku swoje 50. urodziny. W ramach obchodów jubileuszu na targach Bremen Classic Motorshow (2-4 lutego) można zobaczyć Golfa I i jeden z prototypów z 1969 r. Golf jest ikoną swojego segmentu od 1974 r. Z każdą kolejną generacją ten kompaktowy samochód rewolucjonizował i demokratyzował świat motoryzacji.

Wraz z pierwszym Golfem rozpoczęła się nowa era. Zniknął umieszczony z tyłu silnik, zrezygnowano także z napędu na tylne koła. Zmianom technicznym towarzyszyła rewolucja w wyglądzie. „Golf oferuje dużą przestrzeń użytkową i wysoki poziom bezpieczeństwa. Jest przy tym niezwykle praktyczny" - tak opisywał go pół wieku temu Volkswagen. I tak rok, w którym Niemcy wygrały mistrzostwa świata w piłce nożnej, stał się także rokiem „urodzin" najpopularniejszego Volkswagena. Pierwszy milion sprzedano zaledwie dwa lata po uruchomieniu produkcji, a do dziś dostarczono do klientów na całym świecie ponad 37 mln egzemplarzy.

W 1974 r. nikt nie miał pojęcia, że właśnie narodził się model, który osiągnie jeszcze większy sukces niż Garbus. Z biegiem lat Golf stał się niemal częścią społeczeństwa i synonimem klasy pojazdów.

50 lat temu, w marcu 1974 r, w fabryce VW w Wolfsburgu rozpoczęła się seryjna produkcja Golfa I. Nowe auto musiało się zmierzyć z prawdziwą legendą – Garbusem. Ten model był produkowany wówczas od niemal 30 lat. Garbus był ikoną, autem, które położyło podwaliny pod światowy sukces VW. Ale nowy model z Wolfsburga okazał się bardzo udany i szybko stał się bestsellerem.

W kolejnych generacjach modeli to właśnie Golf umożliwiał wszystkim dostęp do mobilności na najwyższym poziomie technicznym, a przy tym w przystępnej cenie. Wyposażony w takie technologie jak katalizator i wydajne układy napędowe, oferował wysoki poziom bezpieczeństwa, dzięki takim elementom wyposażenia jak system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS), poduszki powietrzne, czy napęd czterech kół. Tajemnica sukcesu tkwi również w tym, że projektanci przenieśli DNA pierwszej generacji do jej następców, zachowując charakterystyczne elementy, takie jak chociażby słupek C.

Prace nad następcą Garbusa rozpoczęły się w Wolfsburgu już pod koniec lat 60. XX w. Powstało kilka pojazdów koncepcyjnych, w tym auto oznaczone kodem EA 276. Prototyp z 1969 r. miał już wiele cech późniejszego modelu, takich jak silnik z przodu, nadwozie typu hatchback z dużą pokrywą bagażnika i belkę skrętną z tyłu. Jednak pod maską nadal znajdował się dobrze znany chłodzony powietrzem bokser z Garbusa, a nacisk położono na niezawodność i niskie koszty. Jednak już wówczas dni tej technologii były policzone. Projekt EA 276 był pionierski, ale to kolejny pojazd koncepcyjny ostatecznie trafił do produkcji seryjnej. Nowy model został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro ze studia Italdesign.

Aby uczcić rozpoczęcie roku jubileuszowego, VW prezentuje w Bremie Golfa I, przypominając w ten sposób początek rewolucji motoryzacyjnej z 1974 r. Ekspozycję na targach motoryzacyjnych uzupełnił wyjątkowy pojazd koncepcyjny EA 276 – poprzednik Golfa, opracowany w Wolfsburgu.

Volkswagen Classic jest obecny na wystawie wraz z Autostadt Wolfsburg, Volkswagen Samochody Dostawcze Oldtimers i Audi Tradition, które również umożliwią odwiedzającym poznanie historii motoryzacji.

Bremen Classic Motorshow otwiera sezon pokazów klasycznych pojazdów w Niemczech od ponad 20 lat. Z ponad 46 000 odwiedzających, jest to stały punkt w kalendarzu imprez entuzjastów klasycznych samochodów./oprac. ns/          

źródło: VW


Tagi:
VW, Volkswagen, VW Golf I, prototyp EA 276, Giorgetto Giugiaro, Bremen Classic Motorshow

Zobacz podobne artykuły:

 VW R – oddzielną marką?
kalendarz 21/04 2024

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
kalendarz 12/04 2024

VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf

Prezentacje / Nowości

2024.04.12

Wyjątkowa chwila - 50 urodziny. Z tej okazji przygotowana została specjalna edycja bestsellerowego modelu VW.
Najnowsze artykuły:
Startuje sezon rajdowych MP

Startuje sezon rajdowych MP

Wiadomości / Moto sport

2024.04.26

27 kwietnia rusza 69 sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.