Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną
kalendarz 16/09 2021

Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Bezpieczeństwo / Porady / Ubezpieczenia

Zniszczona opona? Trzeba wymienić jedną, bo druga ma jeszcze ponad połowę bieżnika?

Lepiej wymienić obie – jak wymagają przepisy. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) wspólnie z TÜV SÜD przeprowadził test, który potwierdza że różnica w głębokości bieżnika pomiędzy oponami na tej samej osi jest niebezpieczna i drastycznie zmniejsza przyczepność samochodu – zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Systemy bezpieczeństwa auta nie są wstanie tego zniwelować. Opony na tej samej osi pojazdu zawsze wymienia się parami. Dlatego serwisy samochodowe powinny restrykcyjnie przestrzegać tej zasady, a ubezpieczyciele mają obowiązek pokrycia kosztów za 2 opony na osi, nie jedną.

Różnica w bezpieczeństwie, zachowaniu samochodu, hamowaniu i przyczepności w przypadku innej głębokości bieżnika opon na tej samej osi jest ogromna. Zmniejsza się kontrola kierowcy nad samochodem i żadne zaawansowane systemy nie poradzą sobie z tym problemem.

Polskie przepisy zakładają, że opony zamontowane na jednej osi powinny być identyczne. Oznacza to ten sam model, ten sam bieżnik, ten sam rozmiar oraz te same indeksy prędkości i nośności.

– Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne: opony na tej samej osi muszą mieć jednakową budowę, kształt i rzeźbę bieżnika. Przez rzeźbę rozumie się zarówno wzór jak i właśnie wysokość – wyjaśnia Filip Raszewski, ze Skoda Auto Szkoła.

W samochodzie jest wiele istotnych elementów, które mają wpływ na jakość prowadzenia oraz stan bezpieczeństwa. Jednak mało który jest w stanie dorównać oponom. Dlaczego? Bo opony to jedyny system auta, który styka się z drogą. I jedyny niemetalowy, który tak szybko się obraca.

– Niestety wielu diagnostów weryfikuje jedynie wzór bieżnika, nie interesują się jego głębokością. To samo podejście mają likwidatorzy szkód komunikacyjnych – dodaje Marek Nytko, TÜV SÜD Polska.

Opony są odpowiedzialne za wiele istotnych funkcji. To od nich zależy przyczepność, kierowalność czy bezpieczeństwo na drodze. Różna wysokość bieżnika na jednej osi sprawia przede wszystkim, że samochód nie jest w stanie jechać prosto. Auto będzie ściągać w stronę, po której bieżnik jest wyraźnie niższy.

Pokrywanie kosztów tylko za jedną uszkodzoną oponę to częsta praktyka w przypadku likwidacji szkód ubezpieczeniowych. Test i raport wykonane przez TÜV SÜD jasno pokazują, że tylko dwie opony o tym samym wzorze i głębokości bieżnika zapewnią odpowiednią przyczepność konieczną dla prawidłowego działania systemów bezpieczeństwa auta – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Często odpowiednie zapisy znajdują się także w instrukcji obsługi pojazdu. A jeśli mamy auto ze stałym napędem 4x4, to - nie licząc pewnej tolerancji dopuszczonej technicznie – musimy wymienić wszystkie opony. Niezastosowanie się do tych zapisów może skutkować uszkodzeniem układu przeniesienia napędu i odmową naprawy gwarancyjnej – dodaje Sarnecki.

źródło: pzpo.org. pl

Link do filmu: https://oponymajamoc.pl/prawidlowe-cisnienie/


Tagi:
zniszczona opona, pokrycie kosztów wymiany opon

Zobacz podobne artykuły:

Zakaz jazdy na zderzaku nie do zweryfikowania przez policję?
kalendarz 12/10 2021

Zakaz jazdy na zderzaku nie do zweryfikowania przez policję?

Bezpieczeństwo

2021.10.12

Sprawdzanie odległości między pojazdami na oko.
 Nowe fotoradary na polskich drogach
kalendarz 07/10 2021

Nowe fotoradary na polskich drogach

Bezpieczeństwo

2021.10.07

Gdzie je spotkamy?
 Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…
kalendarz 30/09 2021

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Finanse / Ubezpieczenia

2021.09.30

W „Nie czas umierać” James Bond po raz kolejny wsiada za kierownicę swojego najsłynniejszego auta – Astona Martina DB5 z 1963 r.

Firmy z branży

Auto Top

mazowieckie
ul. Odlewnicza 7
03-231 Warszawa
Tel.: 602 797 066
Email.: autotop.biuro@gmail.com
https://prawojazdyodlewnicza.pl/

Bokserska Auto Serwis

ul. Bokserska 1C
02-682 Warszawa
Tel.: 882 553 355
https://bokserska.com.pl/

LadneFelgi.pl Sp. z o.o. Sp.k.,

ul. Łokietka 86E
16-400 Suwałki
Tel.: 87 737 1900
Email.: sklep@ladnefelgi.pl
https://www.ladnefelgi.pl/

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

mazowieckie
ul. Wał Miedzeszyński 572
03-994 Warszawa
Tel.: 720 888 001
http://stacjakontrolipojazdow.pl/

TANIE OC DLA MŁODYCH

pomorskie
ul. ul. Krzywoustego 1 E
Gdańsk Oliwa
Tel.: 604 515 522
Email.: b.u.t@wp.pl
https://tanioacoc.pl/
Najnowsze artykuły:
Nowy crossover w gamie Toyoty

Nowy crossover w gamie Toyoty

Wiadomości / News

2021.10.19

Toyota nie zaskoczyła nikogo ogłaszając, że jej najnowszy samochód miejski będzie nosił nazwę Aygo X.
Zwycięstwo Nassera Al-Attiyaha w Maroku

Zwycięstwo Nassera Al-Attiyaha w Maroku

Wiadomości / Moto sport

2021.10.19

Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel wygrali Rajd Maroka 2021, jeden z najważniejszych sprawdzianów przed przyszłorocznym Rajdem Dakar.
Naprawa samochodu droższa nawet o 42 proc.

Naprawa samochodu droższa nawet o 42 proc.

Wiadomości / Gorące tematy

2021.10.18

Fiat, Opel i Toyota liderami podwyżek.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.