Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Sporty motorowe - czy wybór paliwa ma znaczenie?
kalendarz 23/08 2021

Sporty motorowe - czy wybór paliwa ma znaczenie?

Technika

Z roku na rok silniki ewoluują uzyskując coraz większą moc z relatywnie małych pojemności.

Oznacza to, że ich poziom skomplikowania jest coraz większy, ale zarazem są też bardziej wrażliwe na zabrudzenia niż kiedykolwiek przedtem. Nie od dziś jednak wiadomo, że wpływ na ich wydajność ma także samo paliwo. Im wyższa jego jakość, tym większa moc i lepsze osiągi.

Rozwój branży motoryzacyjnej nie ograniczył się jedynie do samej technologii, czy konstrukcji maszyn i części, ale wpłynął również na produkcję paliw. Te wyższej jakości nie tylko korzystnie wpływają na wydajność i pracę silnika, ale wręcz przedłużają jego żywotność. Zasada ta dotyczy nie tylko zwykłych samochodów, ale przede wszystkim maszyn tworzonych z myślą o sportach motorowych.

Klasyczne benzyny

Tradycyjne paliwo z dodatkiem etanolu powoduje, że układ spalania wytwarza więcej ciepła. Im wyższe stężenie etanolu w benzynie tym cieplejszy silnik, co w konsekwencji może spowodować wiele problemów - w tym przegrzanie silnika. Ponadto pozostawienie tradycyjnego, „agresywnego” paliwa w zbiornikach wpływa na rozpuszczanie się przewodów i uszczelek. Oczywiście stacje benzynowe w swojej ofercie posiadają również paliwa premium, które są znacznie lepszej jakości (czyszczą silnik z osadów i chronią przed gromadzeniem się nowych), jednak wciąż powinny być one stosowane głównie do samochodów użytkowych, a nie np. tankowania gokartów.

Paliwo a praca silnika

Benzyna alkilatowa powoduje, że maszyna działa dłużej niż na zwykłym paliwie. Dzieje się tak z powodu znacznie czystszego procesu spalania, co korzystnie wpływa chociażby na świece zapłonowe. Brak etanolu, benzenu i węglowodorów aromatycznych zapewnia brak korozji elementów silnika i sprzętu tam gdzie mają styczność z paliwem. Substancje te występują w zwykłej benzynie i są bardzo szkodliwe dla zdrowia - mogą spowodować poważne problemy, takie jak na przykład nowotwory.

Należy pamiętać, że silnik to wiele mechanicznych części, których spoiwem jest m.in. paliwo. Muszą ze sobą współpracować, by był on jak najbardziej wydajny i wytrzymały. W końcu to serce maszyny, a to, co do niego wlewamy, ma ogromne znaczenie zarówno dla niej, jak i w konsekwencji - dla naszego zdrowia. Dla przykładu, tradycyjne benzyny stosowane na zamkniętych torach kartingowych powodują bóle głowy oraz nudności. Wystarczy zmienić paliwo na benzynę alkilatową, która nie wytwarza spalin i możemy bez przeszkód cieszyć się jazdą - radzi Kamil Skorupski, prezes zarządu firmy Warter Fuels.

Stosowanie takiego paliwa pozwala również uniknąć korozji gaźników oraz pozostałości i śladów spalania wewnątrz komory urządzenia, takich jak np. nagar. Wpływa też na rzadsze wymiany filtrów oraz nie uszkadza gumowych uszczelek w silniku. Co ciekawe, w odróżnieniu od zwykłych benzyn nie absorbuje wody, a co za tym idzie - znika główna przyczyna korozji elementów silnika.

Wygoda czy zysk dla maszyny?

Korzystając z benzyny alkilatowej można mieć pewność, że będzie ona działać dłużej niż na zwykłym paliwie. Oszczędza się także środki, które mogłyby zostać wydane na naprawę - świeca zapłonowa nie zanieczyszcza się tak szybko, jak przy korzystaniu ze zwykłego paliwa, a czysty silnik gwarantuje płynniejszy rozruch i wyższą wydajność. Ważny jest też aspekt ekologiczny, gdyż emisja smogu podczas pracy na benzynie alkilatowej jest zmniejszona o 40 proc.

Zatem wartość inwestycji w ten rodzaj paliwa sprowadza się nie tylko dla wygody i bezpieczeństwa. Zmiana nawyków pomoże uniknąć kosztownych napraw, bo oprócz remontu silnika należy również wziąć pod uwagę koszty przestojów, a taka benzyna zapewnia również okres przydatności do 24 miesięcy.


Tagi:
motosport, paliwa, rodzaj paliwa, paliwo w motosporcie

Zobacz podobne artykuły:

 VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy
kalendarz 15/09 2021

VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy

Warsztat / Technika

2021.09.15

Jeden z pierwszych pięciu autonomicznych pojazdów testowych ID. Buzz AD (Autonomous Driving) właśnie przechodzi testy.
Samochody z cyfrowymi lusterkami bocznymi, które kupisz w Polsce
kalendarz 23/07 2021

Samochody z cyfrowymi lusterkami bocznymi, które kupisz w Polsce

Warsztat / Technika

2021.07.23

Cyfrowe lusterka boczne – gadżet, czy realne ułatwienie dla kierowców?
V-ósemki w planach Lexusa
kalendarz 19/05 2021

V-ósemki w planach Lexusa

Warsztat / Technika

2021.05.19

Jest nowy patent.

Firmy z branży

LadneFelgi.pl Sp. z o.o. Sp.k.,

ul. Łokietka 86E
16-400 Suwałki
Tel.: 87 737 1900
Email.: sklep@ladnefelgi.pl
https://www.ladnefelgi.pl/

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

mazowieckie
ul. Wał Miedzeszyński 572
03-994 Warszawa
Tel.: 720 888 001
http://stacjakontrolipojazdow.pl/
Najnowsze artykuły:
Za te rzeczy możesz stracić prawo jazdy!

Za te rzeczy możesz stracić prawo jazdy!

Warsztat / Porady

2021.11.30

Lepiej się ich wystrzegać.
Ceny paliw będą rosnąć

Ceny paliw będą rosnąć

Wiadomości / Gorące tematy

2021.11.29

W najbliższym czasie nie ma szans na spadek cen benzyny i diesla poniżej 6 zł za litr.
Nowe modele w AMG Brand Center w Gdańsku

Nowe modele w AMG Brand Center w Gdańsku

Wiadomości / Wydarzenia

2021.11.26

W polskim „domu” AMG zaprezentowano dwa najnowsze modele - Mercedesa-AMG SL i Mercedesa-AMG EQS 53 4Matic+, czyli pierwszy sportowy elektryczny sedan z Affalterbach.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.