Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rajd Niemiec - Zespół Citroëna przed wyzwaniem
kalendarz 22/08 2019

Rajd Niemiec - Zespół Citroëna przed wyzwaniem

Moto sport / Citroen

Dziesiąta runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, stanowi powrót na trasy o nawierzchni asfaltowej.

Załogi Sébastien Ogier/Julien Ingrassia i Esapekka Lappi/Janne Ferm, reprezentujące zespół Citroën Total World Rally Team, stają przed trudnym i złożonym zadaniem, z ambicją odegrania w tym rajdzie głównych ról.

Dla Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassii jest to szczególny rajd. W 2010 r. za kierownicą Citroëna C4 WRC zajęli tu trzecie miejsce – dla francuskiej załogi był to pierwszy występ w samochodzie klasy WRC. Rok później, nadal w barwach Citroëna, zwyciężyli w Rajdzie Niemiec, a w późniejszych latach triumfowali w nim jeszcze dwukrotnie, za każdym razem demonstrując swoje doświadczenie i umiejętność odczytywania i szybkiej jazdy po tych specyficznych trasach. Rajd Niemiec, jako drugi po Korsyce, jest wytyczony na trasach o nawierzchni w stu procentach asfaltowej. Odcinki specjalne są jednak pełne pułapek i utrudnień, w których rozwiązywaniu zespół Citroëna nie miał sobie równych (zgromadził na swoim koncie 12 zwycięstw w tej imprezie, w tym 11 w formacie WRC). Także w tym roku jego członkowie stają przed niemiecką próbą z zamiarem potwierdzenia, że wciąż robią postępy i walczą o tytuły mistrzowskie.

Ale nie tylko sześciokrotni Rajdowi Mistrzowie Świata FIA potrafią zabłysnąć w Niemczech. W edycji 2017 młodzi Finowie Esapekka Lappi i Janne Ferm, debiutując w samochodzie klasy WRC, zaliczyli najlepszy czas na jednym z odcinków specjalnych, a rok temu oprócz kolejnej wygranej OS-owej zajęli też trzecie miejsce na mecie.

Co ciekawe, było to wówczas ich jedyne podium w rajdzie asfaltowym – mimo iż zawodnicy nie zaliczają go do ulubionych, Rajd Niemiec słynie z nieustannych zmian przyczepności. Esapekka i Janne, pełni motywacji po swoim niedawnym świetnym występie w rodzinnej Finlandii (2. miejsce), zamierzają pojechać solidnie i regularnie, by kontynuować dobrą passę. Muszą jednak liczyć się z tym, że na trasach tego rodzaju ich siódma pozycja startowa może okazać się niekorzystna. Szczególnie w deszczową pogodę, wtedy pierwsze samochody narzucają na cięciach błotnistą ziemię, pogarszając warunki dla kolejnych załóg.

Zespół Citroëna dobrze przygotował się do niemieckiej eliminacji mistrzostw świata, mając za sobą czterodniowe testy zorganizowane na drogach o charakterze podobnym do tego, który czeka załogi w Niemczech. Zawodnicy mieli okazję potrenować na drogach o różnym profilu i w różnych warunkach pogodowych, symulując scenariusze, jakie mogą napotkać w Rajdzie Niemiec. Ponadto zespół wykorzystał jokera (prawo wprowadzenia modyfikacji w samochodach w trakcie sezonu) i wprowadził usprawnienia w silnikach Citroëna C3 WRC.

Powiedzieli przed rajdem:

Pierre Budar, Dyrektor Citroën Racing:
Po zajęciu drugiego miejsca w Finlandii naszym celem będzie podtrzymanie dobrego tempa w rajdzie rozgrywanym na dość nietypowych trasach asfaltowych. Zależy nam na co najmniej kolejnym miejscu na podium, liczymy też oczywiście na punkty Sébastiena w klasyfikacji indywidualnej. Od czasu Rajdu Korsyki wyciągnęliśmy wnioski dotyczące jazdy na nawierzchniach asfaltowych i dołożyliśmy wielkich starań, by rozwiązać pewne związane z tym problemy. Dlatego mam nadzieję, że znowu zaprezentujemy nasz wysoki poziom, zwłaszcza że doskonale znamy ten rajd i rozumiemy jego charakter. A przy okazji przekonamy się, ile dają nasze nowe modyfikacje silnika.

Sébastien Ogier:
Zbliża się mój start w Niemczech, na trasach, na których zawsze czułem się pewnie. Zamierzam osiągnąć dobry wynik i powiększyć swoje szanse na zdobycie mistrzostwa na koniec sezonu. Podczas testów natknęliśmy się na zmienne warunki pogodowe, co bardzo nam pomogło w przygotowaniach. Odcinki specjalne na poligonie wojskowym będą w tym roku przejeżdżane w przeciwnym kierunku, co może nieco wyrównać szanse – choć w ostatnich latach i tak nie mogłem zbyt mocno atakować na tych trasach: tak ważne jest na nich oszczędzanie opon. To bardzo istotne zadanie: trzeba utrzymywać konkurencyjne tempo, a jednocześnie jechać delikatnie, bo przebicie opony na długim odcinku specjalnym odbiera szanse na wysokie miejsce w skali całego rajdu. To samo dotyczy zresztą tras wśród winnic: o ile na poligonie Baumholder zagrożeniem są ostre kamienie na asfalcie, to na wąskich drogach w dolinie Mozeli są nim wysokie krawędzie asfaltu na brzegach pasa. Ogólnie ryzyko przebicia opony jest tu większe niż w innych rajdach asfaltowych.

Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Niemiec: 10
Liczba zwycięstw: 3 (2011, 2015 i 2016)

Esapekka Lappi:
Testy, jakie odbyłem w czerwcu, dały mi dużo cennych doświadczeń. Przez pół dnia trenowałem na poligonie wojskowym, a później jeszcze przez cały dzień w warunkach dobrze imitujących trasy rajdu. Wypróbowałem wszystkie rodzaje dróg, z jakimi zetknę się w Niemczech i za kierownicą C3 WRC czułem się pewnie. Wszystko to jednak nie pozwala przewidzieć, jak potoczy się prawdziwa rywalizacja. Trudno jest prognozować swoją skuteczność na tle konkurentów. W międzyczasie testowałem też samochód przez jeden dzień w ośrodku w Satory, by odświeżyć sobie techniki i nawyki prowadzenia po asfalcie. Czuję się dobrze przygotowany i myślę, że w rajdzie tak pełnym pułapek poza odpowiednią prędkością trzeba bardzo dbać o regularność i szybkie, skuteczne reagowanie na wszystko, co się dzieje. Rok temu zająłem w Niemczech miejsce na podium, po drodze zdobyłem dużo doświadczeń.

Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Niemiec: 5
Najlepszy wynik: 3. miejsce (2018)

źródło: Citroën


Tagi:
Rajd Niemiec, Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA, Citroën Total World Rally Team, Sébastien Ogier, Julien Ingrassia, Esapekka Lappi, Janne Ferm, Pierre Budar, Citroën C3 WRC

Zobacz podobne artykuły:

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
kalendarz 22/04 2024

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 Druga runda WEC 2024
kalendarz 20/04 2024

Druga runda WEC 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.04.20

Na nowym dla serii włoskim torze Imola odbędzie się druga runda sezonu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC).
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?
kalendarz 19/04 2024

Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Wiadomości / Moto sport

2024.04.19

Zespół Toyoty będzie bronił prowadzenia w kategorii producentów podczas Rajdu Chorwacji.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.