Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Przyszłość aut wyścigowych
kalendarz 10/07 2014

Przyszłość aut wyścigowych

Warsztat / Technika

Napęd elektryczny, wodór i nieznane źródła energii?

Według entuzjastów motosportu, benzyna i olej napędowy wkrótce przejdą do historii, a za 25 lat ich rolę przejmie napęd elektryczny, natomiast za 50 lat – wodór. Woda, powietrze i inne, nieznane jeszcze źródła energii również mogą znaleźć zastosowanie w sporcie motorowym za 125 lat.

Dunlop przeprowadził ankietę wśród swoich fanów i uczestników akcji Dunlop Future Race Car Challenge. Badanie dotyczyło przyszłości układów napędowych samochodów wyścigowych, a jego uczestnicy dzielili się pomysłami na temat działania tych układów za 25, 50 i 125 lat.

Co ciekawe, choć ankietowani pochodzą z różnych europejskich krajów i specjalizują się w różnorodnych dziedzinach, w badaniu okazali się wyjątkowo zgodni: zdecydowana większość (79 proc.) sądzi, że benzyna i olej napędowy już za 25 lat odejdą do lamusa. Niemal połowa z uczestników akcji wierzy, że w tym czasie powstaną samochody o wyłącznie elektrycznym napędzie. 

Zdania okazały się bardziej podzielone przy przewidywaniu przyszłości 50 lat naprzód. Niecała połowa (45,5 proc.) ankietowanych stwierdziła, że do tego czasu napęd elektryczny w autach wyścigowych zostanie zastąpiony napędem wodorowym. Natomiast jeśli chodzi o przyszłość za 125 lat, większość (53 proc.) respondentów wierzy, że woda, powietrze i inne, jeszcze nieznane substancje będą zasilać samochody.

„Już teraz niektóre paliwa sugerowane przez respondentów, takie jak energia elektryczna i wodór, znajdują zastosowanie w pojazdach wyścigowych i drogowych” – skomentował wyniki ankiety James Bailey, dyrektor PR i komunikacji Dunlop Motorsport w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Pomimo ogólnej zgodności, bardziej uważna analiza danych ujawnia niewielkie różnice między krajami. Na przykład Duńczycy są najbardziej przywiązani do benzyny i oleju napędowego, i Dania jest jedynym krajem, w którym dominuje pogląd, że za 25 lat będą nadal najważniejszymi paliwami (66 proc. ankietowanych Duńczyków wskazało tę odpowiedź). Ponadto zarówno Duńczycy, jak i Niemcy (odpowiednio 83 proc. i 62 proc.) nie wierzą, by samochody napędzane wodorem kiedykolwiek weszły do szerszego użycia i są zdania, że przejdziemy bezpośrednio od napędu elektrycznego do innych, na razie nieznanych źródeł energii.

W większości krajów (w tym w Hiszpanii, Polsce, Włoszech i Wielkiej Brytanii) panuje pogląd, że za 50 lat przejdziemy na wodór, natomiast za 125 lat stosowana będzie mieszanka wodoru oraz innych paliw. Jednakże Portugalczycy są przekonani, że z samochodów elektrycznych korzystać będziemy znacznie dłużej (46 proc.), a na wodór przejdziemy dopiero za 125 lat, natomiast inne, nieznane jeszcze paliwa to kwestia bardziej odległej przyszłości (51 proc.). Z drugiej strony, Francuzi są mocno przekonani, że za 125 lat będziemy korzystać głównie z „innych paliw” do zasilania naszych samochodów (57 proc.) i ta nacja ma najwięcej pomysłów na paliwa alternatywne. Najpopularniejsze sugestie to woda, energia słoneczna i jądrowa, następnie powietrze, pola magnetyczne, przetworzone odpady, a nawet olej roślinny.

„W ramach projektu Dunlop Future Race Car Challenge stworzyliśmy platformę wymiany opinii i poglądów na temat ewolucji wyścigów, do której mogą przyłączyć się fani sportów motorowych i eksperci z całej Europy. Odkąd Dunlop wygrał swój pierwszy wyścig 125 lat temu, byliśmy świadkami wielu zmian, ale rzadko pojawiała się okazja, by spojrzeć tak daleko w przyszłość. Dlatego ten projekt jest dla nas tak bardzo ekscytujący” – dodał J.  Bailey.

Dunlop Future Race Car Challenge to projekt polegający na wymianie pomysłów na temat przyszłości samochodów wyścigowych i ich kształtu za 125 lat. Dunlop we współpracy z GreenGT, BAE systems, Imperial College of London i Flybrid Automotive (należącą to Torotrak plc), nagrał krótkie filmy z pomysłami na przyszłe rozwiązania z zakresu przeniesienia napędu, aerodynamiki, hamulców i opon. Po zebraniu wszystkich szkiców i pomysłów wyłonione zostanie zwycięskie rozwiązanie, a „samochód wyścigowy przyszłości” zostanie opracowany przez renomowanego projektanta, który połączy wybrane pomysły z własną wiedzą i doświadczeniem w profesjonalnym szkicu. Nazwisko projektanta zostanie ogłoszona 10 lipca 2014 r., a ostateczny projekt ujrzy światło dzienne 31 lipca br./oprac. ns/

 

Zobacz podobne artykuły:

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
kalendarz 04/04 2024

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.04

Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika.
Honda pracuje nad wodorem 
kalendarz 29/01 2024

Honda pracuje nad wodorem 

Warsztat / Technika

2024.01.29

Honda dąży do osiągnięcia w roku 2050 neutralności węglowej wszystkich produktów i działań korporacyjnych, w które jest zaangażowana.
Miarodajna metoda na obliczenie spalania paliwa w samochodzie
kalendarz 29/01 2024

Miarodajna metoda na obliczenie spalania paliwa w samochodzie

Warsztat / Porady

2024.01.29

Obliczanie zużycie paliwa.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.