
Przekładnia DSG – znana już od 15 lat
Pierwszym modelem, w którym zastosowano seryjnie dwusprzęgłową skrzynię biegów (DSG), był VW Golf R32.
15 lat temu Volkswagen zaprezentował pierwszą wielkoseryjną dwusprzęgłową skrzynię biegów (DSG) – automatyczną przekładnię nowej ery. Działając w bardziej sportowy sposób i pozwalając zmniejszyć zużycie paliwa znacznie bardziej niż klasyczne automatyczne skrzynie biegów, DSG zrewolucjonizowała układy przeniesienia napędu zwłaszcza w samochodach kompaktowych, a przez to wpłynęła na komfort jazdy autami z tego typu rozwiązaniem. Do 2003 r. w samochodach kompaktowych królowały mechaniczne skrzynie biegów obsługiwane ręcznie, natomiast przekładnie DSG zmieniały przełożenia znacznie szybciej niż byłby to w stanie zrobić kierowca. Do dzisiaj na zakup pojazdu grupy VW wyposażonego w przekładnię DSG zdecydowało się ponad 26 mln nabywców.
USA i Europa jeszcze do niedawna były dwoma zupełnie różnymi światami pod względem stosowanych skrzyń biegów. W Ameryce Północnej od zawsze faworyzowano przekładnie automatyczne – na przełomie wieków taki rodzaj skrzyni biegów wybierało 88 proc. kupujących samochody. Zupełnie inaczej wyglądało to w 2000 r. w Europie Zachodniej – jedynie 14 proc. aut (głównie wyższych klas) wyposażano tu w przekładnie automatyczne. Chodziło nie tylko o wyższą cenę tego rodzaju przekładni – mechaniczne skrzynie biegów pozwalały na bardziej sportową jazdę, a wyposażone w nie samochody zużywały mniej paliwa. I tak np. Golf w aż w ponad 90 proc. był wyposażany w mechaniczne przekładnie. Sukces „automatu” rozpoczął się w 2003 r. – do Golfa R32 z silnikiem o mocy 241 KM zaoferowano wtedy w ramach opcji, jako do pierwszego modelu marki, 6-biegową przekładnię DSG. Ten nowy rodzaj automatycznej skrzyni zmieniał przełożenia w szybki, sportowy sposób i pozwalał oszczędzić do 20 proc. paliwa w porównaniu z klasyczną automatyczną skrzynią biegów.
W ubiegłym roku dwusprzęgłowe skrzynie biegów montowane były w ponad 40 proc. Golfów sprzedawanych w Niemczech. Nawet w wypadku Polo, liczba ta przekracza 30 proc.; w Golfie Sportsvanie jest to 50 proc. Na podobnym poziomie utrzymuje się liczba skrzyń biegów DSG w nowo sprzedawanych Volkswagenach T-Roc i Tiguan. W wypadku większego od nich Tiguana Allspace udział przekładni DSG stanowi nawet 90 proc. W Passacie jest to średnio 60 proc. (limuzyna) i 70 proc. (kombi); zaś Arteon zbliża się już do 80 proc.
Obecnie koncern VW oferuje – zależnie od modelu, silnika i rodzaju napędu – różne rodzaje 6- i 7-biegowych przekładni DSG. Są one przystosowane do przenoszenia momentu napędowego o wartości do 250 Nm (typ DQ200-7), 400 Nm (DQ260-6 i DQ400-6), 420 Nm (DQ381-7) oraz 550 Nm (DQ500-7). Oprócz nich w ofercie znajduje się też 6-biegowa przekładnia DSG (DQ400E-6, do 400 Nm) stosowana jako moduł z silnikiem elektrycznym, wykorzystywany w modelach hybrydowych typu plug-in, jak Golf GTE i Passat GTE. Coraz częściej standardem w przekładniach DSG staje się funkcja żeglowania, podczas której następuje odłączenie silnika od układu przeniesienia napędu, aby wykorzystać energię kinetyczną pojazdu i w ten sposób dodatkowo oszczędzić paliwo.
Wszystkie dwusprzęgłowe skrzynie biegów wyróżniają się bardzo szybkim działaniem nie dopuszczając przy tym do przerw w przekazywaniu momentu obrotowego do kół. Proces zmiany przełożenia dokonuje się w czasie kilku setnych sekundy. Podczas spokojnej jazdy DSG bardzo szybko zmienia przełożenie na wyższe, przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa. Dwusprzęgłowe przekładnie sprawdzają się w nowoczesnych hybrydowych zespołach napędowych./oprac. ns/
źródło: VW
Zobacz podobne artykuły:
Aston Martin DB5 - kaskaderskie wyczyny na planie filmu o 007
Wiadomości / Ciekawostki
2025.04.12
Fordy w służbie policji
Wiadomości / Ciekawostki
2025.04.05
VW zapowiada święto GTI na Nürburgringu
Moto fanatyk
2025.03.30
Dwa modele znikną z oferty Mercedesa
Wiadomości / News
2025.04.17
XVII Ogólnopolski Zlot Mustangów
Moto fanatyk
2025.04.17
900 silników Kia skradziono w ciągu 5 lat
Wiadomości / News
2025.04.16