Porsche Macan – Tylko na prąd
W tym roku z oferty zniknie Macan w dotychczasowych wersjach napędzanych silnikami spalinowymi.
Bez wątpienia jest to dość zaskakująca decyzja. Reprezentant popularnego segmentu SUV-ów klasy średniej nie będzie spełniał norm unijnych dotyczących cyberbezpieczeństwa, które zaczną obowiązywać od 1 lipca br. Dlatego też zdecydowano, że na terenie UE Macan będzie dostępny tylko w wersji z napędem elektrycznym. Podobno dostosowanie auta do nowych norm nie byłoby opłacalne.
Przypomnijmy, że Macan będący bestsellerem Porsche jest obecny na rynku od 2014 r. i do tej pory przeszedł dwa liftingi (2019 i 2021). W Ameryce Północnej nadal będą dostępne odmiany z silnikami spalinowymi do co najmniej 2026 r.
Po dziesięciu latach od premiery, zadebiutuje nowa generacja, zbudowana na nowej platformie Premium Platform Electric (PPE). Jak podkreśla producent, prototypy zaliczyły rygorystyczne testy, pokonując 3,5 mln km w różnych strefach klimatycznych - od minus 30 stopni Celsjusza w Skandynawii do plus 50 stopni w kalifornijskiej Dolinie Śmierci, na asfalcie, na nieutwardzonych drogach, na żwirze, śniegu i lodzie.
Silniki elektryczne nowego modelu Porsche korzystają z umieszczonego w podwoziu akumulatora litowo-jonowego o pojemności 100 kWh brutto, z czego aktywnie można wykorzystać nawet 95 kWh. Architektura 800 V platformy PPE umożliwia szybkie ładowanie z wysoką mocą, które w ramach procesu rozwoju jest testowane na całym świecie. „Na naszych głównych rynkach obowiązują różne standardy ładowania. Z tego powodu podczas testów z udziałem prototypów główny nacisk kładziemy na sprawdzenie zróżnicowanych warunków w poszczególnych lokalizacjach, a w razie potrzeby odpowiednio dostosowujemy (zastosowaną) technologię. Ładowanie po prostu musi działać, gdziekolwiek i kiedykolwiek” – powiedział Jörg Kerner, wiceprezes ds. linii modelowej Macan. Moc ładowania prądem stałym (DC) nowego Porsche Macan na stacjach ładowania 800 V sięga 270 kW. W punktach o napięciu 400 V stopień naładowania można zwiększyć z 10 do 80 proc. w niecałe 22 minuty. Przełącznik wysokiego napięcia w baterii umożliwia skuteczne rozdzielenie akumulatora 800 V na dwa magazyny energii, każdy o napięciu znamionowym 400 V. Pozwala to na wyjątkowo efektywne ładowanie bez dodatkowego wzmacniacza wysokiego napięcia, z mocą do 150 kW. Ładowanie prądem zmiennym (AC) jest możliwe z mocą do 11 kW. Wiadomo, że najmocniejsze odmiany będą dysponowały mocą ponad 600 KM. Zasięg WLTP dla wszystkich wariantów wyniesie ponad 500 km.
Nowy Macan będzie jednym z najbardziej aerodynamicznych SUV-ów – współczynnik oporu powietrza wynosi 0,25 (poprzednio: 0,35). Nie zabraknie w nowym modelu praktycznych rozwiązań, zapewniających komfort i osiągi. Inżynierowie sięgnęli po system Porsche Active Suspension Management z techniką dwuzaworowych amortyzatorów, zawieszenie pneumatyczne, poprzeczną blokadę przeniesienia napędu tylnej osi oraz po raz pierwszy, skrętne tylne koła, z kątem skrętu wynoszącym do 5 stopni. Ponadto Elektronicznie sterowany system Porsche Traction Management z pomocą funkcji wyścigowego ruszania – Launch Control – niemal w czasie rzeczywistym zarządza rozdziałem momentu obrotowego, który w topowym wariancie przekracza 1000 Nm.
Druga generacja tego SUV-a zostanie zaprezentowana w Singapurze.
Norbert Szwarc
Foto: Porsche
Zobacz podobne artykuły:
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
Prezentacje / Nowości
2024.04.12
Nissan Qashqai facelifting 2025 - Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.04.08
Iga Świątek i Porsche Macan
Wiadomości / News
2024.03.18
Startuje sezon rajdowych MP
Wiadomości / Moto sport
2024.04.26
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26