Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Polacy pochopnie zaciągają kredyty
kalendarz 17/11 2014

Polacy pochopnie zaciągają kredyty

Finanse / Kredyty

Rośnie zadłużenie Polaków, a wraz z nim przybywa długów, z którymi nie potrafią sobie poradzić.

W badaniu przeprowadzonym z okazji obchodzonego dziś Dnia bez Długu, połowa gospodarstw domowych uznała, że główną przyczyną problemów ze spłatą kredytów jest ich lekkomyślne zaciąganie. Często też kredytobiorcy nie zdają sobie sprawy z rzeczywistego kosztu pożyczki. Dlatego przedstawiciele branży i organizacji konsumenckich stawiają na edukację klientów.

Jak wynika z badań, które przeprowadziliśmy z Instytutem Rozwoju Gospodarczego SGH, prawie 50 proc. gospodarstw domowych uważa, że główną przyczyną popadania w sytuację nieterminowego wywiązywania się z zobowiązań kredytowych jest lekkomyślne ich zaciąganie – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Roter, dyrektor generalny Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych, organizatora kampanii „Kredytobranie 2.0. Dobre praktyki konsumenta”.

Problemy z terminowym spłacaniem należności ma ponad 2,3 mln Polaków. Ich zadłużenie na koniec III kwartału przekraczało 41,5 mld zł. Średnio wychodzi więc blisko 17,5 tys. zł na dłużnika – wynika z październikowego raportu InfoDług przygotowanego przez BIG InfoMonitor.

Jak podkreślają eksperci, winę za nadmierne zadłużenie ponoszą obie strony rynku.

– Kredyt można zaciągnąć wtedy, kiedy mamy jakąś nagłą potrzebę i wiemy, że te pieniądze na spłatę będziemy mieli, że za jakiś czas z naszych regularnych dochodów będziemy w stanie to spłacić – tłumaczy dr Krzysztof Grabowski, ambasador kampanii „Kredytobranie 2.0. Dobre praktyki konsumenta”.

Jednak część winy ponoszą również instytucje, które zbyt łatwo udzielają pożyczek i nie informują o ich pełnych kosztach. O ile banki zdecydowanie poprawiły pod tym względem swoje kredytowe oferty, o tyle z innymi instytucjami finansowymi bywa różnie.

W przypadku instytucji pozabankowych obawiam się, że klienci nie uzyskują rzetelnej i pełnej informacji o całkowitych kosztach zobowiązań. Świadczą o tym skargi konsumentów składane do naszego Konsumenckiego Centrum e-Porad – mówi Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, które włączyło się do kampanii – Zwłaszcza w przypadku zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa umów, którym towarzyszą umowy kredytowe. Wtedy konsumenci często nie są informowani, że w ogóle zawierają umowę kredytową, a już o kosztach tego kredytu prawie nic nie wiedzą.

W zwiększaniu finansowych kompetencji kredytobiorców pomóc ma Kampania „Kredytobranie 2.0” zainicjowana przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych. Od dziewięciu lat warunkiem członkostwa w KPF jest przyjęcie Zasad Dobrych Praktyk KPF, wśród nich reguł odpowiedzialnego pożyczania. Stosowanie tych zasad przez firmy członkowskie weryfikuje coroczny audyt etyczny. Do przyjęcia i zaakceptowania dobrych praktyk, m.in. poprzez podejmowanie świadomych decyzji finansowych, KPF zachęca także kredytobiorców.

Nadmierne zadłużenie obniża jakość naszego życia. Z punktu widzenia kredytodawcy zjawisko nadmiernego zadłużenia to są także koszty. A w związku z tym dobrze jest z punktu widzenia przedsiębiorcy mieć partnera po stronie kredytobiorcy. Taką osobę czy takie gospodarstwo domowe, które do zaciągania zobowiązań podchodzi odpowiedzialnie, w sposób przemyślany. Będziemy prowadzili kampanię razem z partnerami społecznymi, którzy pracują na co dzień z konsumentami. Liczymy na to, że kompetencje etyczne, finansowe i postawy Polaków przy zaciąganiu kredytu pozwolą uniknąć samym kredytobiorcom, a w konsekwencji też przemysłowi finansowemu, negatywnych konsekwencji – zapewnia Roter.

Jak podkreślają organizatorzy kampanii, receptą na ograniczenie liczby zagrożonych kredytów jest edukacja.

– Każdy kredytobiorca powinien zapoznać się z ofertami, które są na rynku usług finansowych – doradza dr inż. Kazimierz Janiak, prezes Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej, które również bierze udział w kampanii „Kredytobranie 2.0”. – Jak już dana oferta, ta najlepsza, zostanie wybrana, należy przeczytać umowę. Warunki jej spłacania muszą być przeanalizowane, przemyślane i zrozumiałe przez osobę biorącą taki kredyt.

Jego zdaniem sytuacja pod tym względem już się poprawia. Co piąty konsument zgłaszający się do ośrodków stowarzyszenia przychodzi jeszcze przed zawarciem umowy z prośbą o wyjaśnienie jej zapisów, porównanie ofert czy ocenę zdolności kredytowej.

– Potrzebne jest również podejście, które umożliwia dogadanie się obu stron, a nie traktowanie kredytobiorców jako wrogów, bo to prowadzi wyłącznie do utraty zaufania i pogorszenia sytuacji. Również konsumenci w momencie, kiedy zaczną się problemy ze spłatą, powinni to sygnalizować jak najszybciej i dążyć do ich polubownego rozwiązania – podkreśla Grażyna Rokicka.

  źródło: Newseria

Zobacz podobne artykuły:

ABC odszkodowania z OC - warto wiedzieć! 
kalendarz 22/05 2020

ABC odszkodowania z OC - warto wiedzieć! 

Finanse / Ubezpieczenia

2020.05.22

Poszkodowany ze wstrząśnieniem mózgu – jak wysokie odszkodowanie można  uzyskać? Czy warto kierować roszczenie do Sądu.
ABC odszkodowania z OC - warto wiedzieć! 
kalendarz 18/05 2020

ABC odszkodowania z OC - warto wiedzieć! 

Finanse / Ubezpieczenia

2020.05.18

Poszkodowany z urazem zębów – jakiego zadośćuczynienia możesz dochodzić? Jaką kwotę możesz uzyskać w postępowaniu sądowym?
Przeciętne OC nawet 11 razy tańsze niż odszkodowanie
kalendarz 29/04 2020

Przeciętne OC nawet 11 razy tańsze niż odszkodowanie

Finanse / Ubezpieczenia

2020.04.29

Po III kw. 2019 r. towarzystwa ubezpieczeniowe wypłaciły 7 mld zł odszkodowań i świadczeń z OC, czyli znacznie więcej niż przed rokiem (6 proc. wzrost).

Firmy z branży

CZ Ubezpieczenia

kujawsko-pomorskie
ul. Teligi 7
87-100 Toruń
Tel.: 603 589 452
Email.: biuro@ubezpieczenia-zalewski.pl
http://www.czubezpieczenia.pl

Doświadczony Ekspert Kredytowy

mazowieckie
ul. Klaudyny 12 lokal 72
Warszawa
Tel.: tel. 504 940 997
http://www.soldicredit.pl/

SoldiCredit

mazowieckie
ul. Klaudyny 12 lokal 72
Warszawa
Tel.: 503 969 995
http://www.soldicredit.pl/
Najnowsze artykuły:
 Toyota Hilux testowana przez Fernando Alonso

Toyota Hilux testowana przez Fernando Alonso

Prezentacje / Nowości

2020.06.05

Alonso poddał Hiluxa ekstremalnym próbom na rajdowych odcinkach specjalnych.
Zanieczyszczenie powietrza wraca do poziomów sprzed pandemii

Zanieczyszczenie powietrza wraca do poziomów sprzed pandemii

Wiadomości / Gorące tematy

2020.06.05

Producenci aut wprowadzają filtry chroniące przed smogiem.
Peugeot 208 – odpadające elementy

Peugeot 208 – odpadające elementy

Wiadomości / News

2020.06.05

Posiadacze najnowszego Peugeota 208 muszą nadprogramowo odwiedzić serwisy marki.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.