Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Piszczenie klocków hamulcowych – z czego wynika i jak sobie z nim poradzić?
kalendarz 08/10 2019

Piszczenie klocków hamulcowych – z czego wynika i jak sobie z nim poradzić?

Eksploatacja / Porady

Piszczenie hamulców to zjawisko często spotykane nie tylko w przypadku zużytych elementów układu hamulcowego, ale czasem także nowych.

Może mieć ono kilka przyczyn, począwszy od kwestii nieprawidłowego montażu, przez zużycie eksploatacyjne, po okresowe przegrzanie. Poprawna diagnostyka jest kluczowa w kwestii poradzenia sobie z tym problemem. Dlaczego klocki hamulcowe piszczą i jak sobie z tym poradzić?

Piski zwykle pojawiają się podczas łagodnego hamowania. Jest to efekt wibracji, w jakie wpada układ klocek hamulcowy po kontakcie z powierzchnią tarczy. Renomowani producenci stosują specjalne nakładki na płytki nośne klocków, które mają te wibracje neutralizować, a tym samym poprawiać komfort użytkowania układu hamulcowego. W przypadku nowych klocków, jeśli po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów problem nie ustąpi, należy je wymienić na produkty wyższej jakości. Piszczenie nie musi być jednak związane jedynie z jakością klocków hamulcowych.

„Piszczenie może być generowane przez zużyte, ale także przegrzane klocki hamulcowe lub tarcze. Szklista warstwa na powierzchni roboczej klocka, wytworzona na skutek przegrzania, powoduje nieprzyjemny hałas. Aby się jej pozbyć, klocek należy zdemontować i przetrzeć delikatnie papierem ściernym, kładąc go wcześniej na płaskiej powierzchni np. na stole. W przypadku przegrzania tarcz hamulcowych, w sytuacji stwierdzenia jakichkolwiek uszkodzeń lub odkształceń, w grę wchodzi jedynie wymiana tarcz na nowe. Odkształconym tarczom nie da się przywrócić pierwotnych parametrów użytkowych, dlatego nie warto ryzykować pogorszenia skuteczności układu hamulcowego oraz nierównomiernego zużycia jego elementów, w tym klocków” – mówi Adam Kurek, kierownik działu produkcji klocków hamulcowych w firmie Steinhof.

Piszczenie klocków może być także konsekwencją nieprawidłowego montażu. Jeśli klocek przesunie się w zacisku lub podczas hamowania nie będzie przylegał do tarczy całą swoją powierzchnią roboczą, może to powodować jego wibracje, a w wyniku tego piski. W takiej sytuacji należy jeszcze raz odpowiednio zamontować wszystkie elementy układu hamulcowego. Należy przy tym pamiętać, by zweryfikować, czy nie są one jakkolwiek uszkodzone w wyniku nieprawidłowego montażu.

Jeszcze inną przyczyną są woda i zanieczyszczenia, które mogą dostać się pomiędzy klocek a tarczę. Możemy zaobserwować to szczególnie po wjechaniu w kałużę – gdy naciśniemy pedał hamulca, na mokrej tarczy często słychać pisk. Jest on jedynie okresowy i zupełnie znika, gdy woda odparuje lub wszelkie zanieczyszczenia zostaną starte w procesie hamowania. Poza tym, niektóre klocki hamulcowe w starszych samochodach, niewyposażonych w czujniki zużycia, sygnalizują starcie warstwy ciernej poprzez stopniowe odkrywanie blaszki na powierzchni klocka. Po dotknięciu tarczy hamulcowej, blaszka również może powodować pisk. W takiej sytuacji klocki hamulcowe podlegają wymianie.


Tagi:
hamulce, klocki hamulcowe, piszczenie klocków hamulcowych, przyczyna piszczenia klocków hamulcowych

Zobacz podobne artykuły:

TOP 5 „tanich i dobrych” aut na co dzień zdaniem mechaników
kalendarz 28/05 2020

TOP 5 „tanich i dobrych” aut na co dzień zdaniem mechaników

Warsztat / Porady

2020.05.28

Sytuacja związana z koronawirusem zmieniła nasze podejście do przemieszczania się.
Szyberdach, targa i kabriolet – co sprawdzi się najlepiej?
kalendarz 11/05 2020

Szyberdach, targa i kabriolet – co sprawdzi się najlepiej?

Warsztat / Porady

2020.05.11

Coraz lepsza pogoda zachęca do przejażdżek pod gołym niebem.
Zadbaj o akumulator
kalendarz 04/05 2020

Zadbaj o akumulator

Warsztat / Porady

2020.05.04

Obecna sytuacja sprawia, że samochodami poruszamy się znacznie rzadziej niż dotychczas. Jest niezbyt korzystne dla akumulatora, który, by dawał gwarancję mobilności, potrzebuje regularnego doładowywania.
Najnowsze artykuły:
Mercedes Benz GLC 200 4Matic (X253) 197 KM DCT8 Mild Hybrid – Kierunek przyszłości?

Mercedes Benz GLC 200 4Matic (X253) 197 KM DCT8 Mild Hybrid – Kierunek przyszłości?

Testy / Testy

2020.05.28

Mercedes GLC, czyli kompaktowy SUV zastąpił w 2015 roku model GLK. Pojazd jest bliskim kuzynem Mercedesa Klasy C. Wbrew pozorom, kompaktowy SUV ma z Klasą C wiele wspólnego. Pod względem stylistycznym, ale też konstrukcyjnie....
Daniel Abt ukarany za oszustwo

Daniel Abt ukarany za oszustwo

Wiadomości / Moto sport

2020.05.28

W e-wyścigach też trzeba być fair, bo…
BMW M2 – to już koniec?

BMW M2 – to już koniec?

Wiadomości / News

2020.05.28

Pod koniec tego roku BMW zakończy produkcję modelu M2 w Europie.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.