Pięć Yarisów WRC na starcie Rajdu Szwecji
Toyota triumfowała w Rajdzie Szwecji w dwóch z ostatnich trzech edycji.
W drugiej rundzie sezonu 2020 do boju ruszy aż pięć Yarisów WRC. Wśród faworytów Sébastien Ogier, który triumfował w jedynym zimowym rajdzie sezonu trzykrotnie.
W tym roku organizatorzy przygotowali 11 odcinków specjalnych o łącznej długości 171,64 km. W czwartek (13.02.) 7-kilometrowy odcinek testowy w Skalla oraz tradycyjna wieczorna próba na torze wyścigów konnych w Karlstad. Na piątek (14.02.) zaplanowano dwa odcinki specjalne w Norwegii (Hof-Finnskog i Finnskogen) oraz dwa po szwedzkiej stronie granicy - Nyckelvattnet oraz Torsby Sprint. W sobotę załogi zmierzą się z tymi próbami ponownie, a w niedzielę dwukrotny przejazd OS-u Likenas.
“Odnosiliśmy tu sukcesy w poprzednich latach i taki jest nasz cel w tym sezonie. Mam nadzieję, że organizatorzy zadbali o to, by trasa była tak bezpieczna i spektakularna jak zawsze.” - powiedział Tommi Mäkinen, szef zespołu Toyota Gazoo Racing WRT.
Toyota od powrotu do rajdowych mistrzostw świata w 2017 r. wygrała dwie z trzech edycji. W tym roku do boju rzuconych zostanie aż pięć Yarisów WRC – tylu rajdówek japońskiego producenta nie było od lat. Oprócz trzech fabrycznych, które poprowadzą Sébastien Ogier, Elfyn Evans i Kalle Rovanperä, Yarisem WRC pojedzie też Takamoto Katsuta, który ma w planie aż osiem startów w tym sezonie oraz Jari-Matti Latvala, z którego Toyota zrezygnowała po ubiegłym sezonie.
Jednym z faworytów do końcowego triumfu jest Ogier. Francuz wygrał trzy edycje Rajdu Szwecji, co sprawia, że w tej wyjątkowej imprezie jest najbardziej utytułowanym zawodnikiem spoza Skandynawii. Ogier szybko odnalazł się za kierownicą Yarisa WRC. W swoim pierwszym starcie był drugi, do ostatniego odcinka specjalnego będąc w grze o zwycięstwo.
“Uwielbiam ten rajd, bo jest magiczny. Mam stąd dobre wspomnienia, ale w ostatnich latach radziłem sobie gorzej przez moją pozycję startową. Teraz będzie nieco inaczej, więc zobaczymy na co mnie stać.” - powiedział Ogier.
Evans w czterech z ostatnich pięciu edycji kończył rywalizację w czołowej dziesiątce, a dla Rovanpery będzie to pierwszy start w aucie WRC w Rajdzie Szwecji. Do tej pory rywalizował tam wolniejszym autem klasy R5, ale pierwsze przetarcie na śniegu w Yarisie WRC ma za sobą. W styczniu wygrał 55. Rajd Arktyczny.
Toyota po sezonie 2019 nie przedłużyła kontraktu z Jari-Mattim Latvalą na starty w 2020 r. Fin nie chciał miejsca w innym zespole. Skupił się na poszukiwaniu sponsorów do startów w prywatnym zespole za kierownicą Yarisa WRC. Na razie zebrał budżet na udział w Rajdzie Szwecji oraz Rajdzie Finlandii. Jego sponsorami będą Gigapotti, Antti, Michelin, Top building oraz Viita, co znajdzie swoje odwzorowanie w odmiennych od fabrycznych barwach Yarisa.
Na prawym fotelu auta Latvali zasiądzie Juho Hänninen, który na co dzień jest kierowcą testowym Toyoty. Fin w 2012 r. został rajdowym mistrzem Europy, a potem brał udział w pracach nad rajdówką Toyoty. Yarisem WRC przejeździł sezon 2017. Ale doświadczenie jako pilot też ma. Z Latvalą przejechali wspólnie kilka rajdów historycznych Celicą ST165, a teraz utworzą ciekawy duet w Yarisie WRC.
Dla Latvali będzie to pierwszy rajd od czterech miesięcy oraz pierwszy występ od 2006 r. jako kierowca niefabryczny./oprac. ns/
Foto: Toyota
Zobacz podobne artykuły:
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi
Wiadomości / Moto sport
2024.04.29
Startuje sezon rajdowych MP
Wiadomości / Moto sport
2024.04.26
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.05.01
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi
Wiadomości / Moto sport
2024.04.29
Ferrari F40 wartości ponad 3 mln dol. rozbite
Wiadomości / News
2024.04.29