Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ostatnie Porsche 911 generacji 991 opuściło linię produkcyjną
kalendarz 12/01 2020

Ostatnie Porsche 911 generacji 991 opuściło linię produkcyjną

Wydarzenia / Porsche

Pionier, milioner, bestseller: seria 991 to jak dotąd najwszechstronniej zaprojektowana generacja modelu 911.

Była to jednocześnie najchętniej kupowana generacja, ponieważ została wyprodukowana w 233 540 egzemplarzach. Ostatni z nich opuścił właśnie linię produkcyjną – to 911 Speedster.

„Porsche symbolizuje zarówno tradycję, jak i innowację. Nic nie odzwierciedla tego lepiej niż sam rdzeń naszej marki – model 911, który w 1963 r. zastąpił Porsche 356. W kolejnych dziesięcioleciach nasz tylnosilnikowy samochód zyskał rangę niezrównanej ikony sportowych aut. Szczególnie generacja 991 ustanowiła nowe standardy pod względem osiągów, właściwości jezdnych i efektywności. Odesłanie jej na emeryturę napawa mnie dumą, ale i napełnia odrobiną smutku. Od siebie mogę dodać, że 991 dało mi mnóstwo radości” – skomentował Michael Steiner, dyrektor Porsche AG ds. badań i rozwoju.

Przypomnijmy, że generacja 991 trafiła na rynek w 2011 r. jako jeden z najważniejszych etapów w historii rozwoju 911. Prawie 90 proc. wszystkich komponentów samochodu zaprojektowano na nowo lub znacząco udoskonalono. Za sprawą lekkiego nadwozia z innowacyjnego aluminiowo-stalowego kompozytu nowe 911 po raz pierwszy ważyło mniej od poprzednika. Podwozie, które skorzystało na zwiększeniu rozstawu osi o 100 mm, mogło być wyposażone w nowy, opcjonalny system stabilizacji przechyłów – Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) – i wyznaczało standardy pod względem dynamiki jazdy. Wiosną 2012 r. dołączyła wersja kabriolet, a wraz z nią kolejna innowacja: po rozłożeniu poszycia dachowego lekkie magnezowe pałąki pozwalały uzyskać linię dachu zbliżoną do coupé – jak nigdy wcześniej. Ciekawie prezentowało się również 911 Targa, które pojawiło się w 2014 r. Podobnie jak legendarny pierwowzór, najnowszy wariant zamiast słupków B miał charakterystyczny szeroki pałąk. Po naciśnięciu przycisku jego przednią część dachu można było jednak automatycznie odsunąć i „schować” z tyłu.

Wśród nowinek technicznych, jakie miały swoją premierę w modelu 911 Turbo, znalazły się m in. aktywna aerodynamika i silnik turbo z filtrem cząstek stałych.

Generacja 991 okazała się także idealną bazą dla modeli specjalnych oraz radykalnych aut sportowych. W 2013 r. firma świętowała 50. urodziny swojego kultowego samochodu sportowego – z tej okazji zaprezentowano ekskluzywnie wyposażoną limitowaną edycję modelu, zbudowaną w zaledwie 1963 egzemplarzach. W 2016 r. pojawiło się 911 R z 500-konnym wolnossącym silnikiem, przywołując wspomnienia o wyścigowym samochodzie sportowym o tej samej nazwie z 1967 r. Dwa inne purystyczne samochody sportowe nawiązujące do swoich klasycznych poprzedników zadebiutowały w 2017 r.: 911 T oraz 911 GT3 z pakietem Touring. Z generacją 991 zbiegło się też wyprodukowanie milionowego 911. Podobnie jak pierwsze służbowe 911 Ferry'ego Porsche, pamiątkowy egzemplarz – który nie trafił do sprzedaży – został polakierowany na kolor Irish Green i mógł pochwalić się fotelami obitymi skórą oraz tkaniną o wzorze Pepita. W tym samym roku oddział Porsche Exclusive Manufaktur zaprezentował 911 Turbo S Exclusive Series o mocy 607 KM, w efektownym złotym odcieniu Golden Yellow Metallic.

W 2017 r. zadebiutowało najszybsze i najmocniejsze produkcyjne Porsche 911 wyposażone w technikę wyścigową – 911 GT2 RS o mocy 700 KM. A kilka miesięcy później pojawił się wariant wolnossący – 911 GT3 RS z wyścigowym podwoziem oraz 4-litrowym silnikiem o mocy 520 KM.

Dla uczczenia 70. rocznicy sportowych samochodów Porsche, 911 Speedster ucieleśnia atuty Porsche: lekkość konstrukcji, efektywność, puryzm i przyjemność z jazdy – a to wszystko zapewniane przez 4-litrowy wolnossący silnik o mocy 510 KM, manualną 6-biegową skrzynię oraz sportowe podwozie skonfigurowane z myślą o wysokich osiągach. Dwumiejscowiec był nie tylko ostatnią odmianą generacji 991, ale stał się też ostatnim wyprodukowanym egzemplarzem tej serii – i stanowi kolejny kamień milowy w historii 911.

źródło: Porsche


Tagi:
Porsche, Porsche 911, Porsche 911 generacja 991, Porsche 911 GT3, Porsche 911 T, Porsche 911 Turbo S, Porsche 911 GT2 RS

Zobacz podobne artykuły:

René Rast: Teraz to już tylko praca nad szczegółami
kalendarz 19/10 2020

René Rast: Teraz to już tylko praca nad szczegółami

Wiadomości / Wydarzenia

2020.10.19

Rozmowa z kierowcą Audi René Rastem, obecnie drugim w klasyfikacji kierowców serii wyścigów DTM.
 Goodwood SpeedWeek już w ten weekend
kalendarz 15/10 2020

Goodwood SpeedWeek już w ten weekend

Wiadomości / Wydarzenia

2020.10.15

Goodwood Festival of Speed to jedno z ważniejszych wydarzeń w kalendarzu motosportu.
 Nico Rosberg za kierownicą Volkswagena ID.R
kalendarz 13/10 2020

Nico Rosberg za kierownicą Volkswagena ID.R

Wiadomości / Wydarzenia

2020.10.13

Mistrz Formuły 1 z 2016 r. jeździł elektrycznym VW ID.R.
Najnowsze artykuły:
 VW Touareg – problem z pasem bezpieczeństwa

VW Touareg – problem z pasem bezpieczeństwa

Wiadomości / News

2020.10.27

Na polskim rynku kampanią naprawczą objętych jest 40 aut.
 Toyota GR Supra GT4 wygrywa na torze w Spa

Toyota GR Supra GT4 wygrywa na torze w Spa

Wiadomości / Moto sport

2020.10.26

Toyota GR Supra GT4 odniosła swoje pierwsze zwycięstwo w klasyfikacji generalnej w cyklu GT4 European Series.
 Porsche przed Audi w Spa

Porsche przed Audi w Spa

Wiadomości / Moto sport

2020.10.26

Audi, Porsche, Lamborghini, Ferrari i Mercedes-AMG to pięć marek, które w niedzielę rano utrzymywały realne szanse na zwycięstwo na torze w Spa.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.