Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Opony sezonowe – co warto wiedzieć
kalendarz 20/05 2019

Opony sezonowe – co warto wiedzieć

Eksploatacja / Porady

Teorie i mity związane z eksploatacją ogumienia.

O tym, jak często należy zmieniać opony i jak długo ich używać, słyszy się wiele sprzecznych porad i opinii. Tymczasem prawidłowe użytkowanie opon jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa w trakcie jazdy. Dlatego warto zweryfikować powszechnie znane teorie na temat opon.

Czy można jeździć latem na zimowych oponach?

Opony zimowe (lub śnieżne) różnią się od tych, które stosujemy w cieplejszych miesiącach. Przede wszystkim mają głębszy bieżnik i mogą stawać się zbyt miękkie w wyższych temperaturach. W konsekwencji jazda na niewłaściwym ogumieniu wydłuża drogę hamowania o jedną czwartą i znacznie zwiększa ryzyko wypadku. Analogicznie, letnie opony wykonane są z mniej elastycznej mieszanki, która twardnieje w niższych temperaturach tracąc przyczepność. Zmiana opon zarówno jesienią, jak i wiosną jest zatem koniecznością i służy zachowaniu bezpieczeństwa w trakcie jazdy.

Czy warto przekładać zużyte opony na tylną oś pojazdu?

W momencie gdy opony przestają nadawać się do jazdy, należy bezzwłocznie wymienić je na nowe. Przekładanie opon pomiędzy przednią a tylną osią co sezon jest możliwe do czasu, w którym bieżnik jest wystarczająco wysoki do zapewnienia bezpieczeństwa jazdy. Jednocześnie należy pamiętać o tym, żeby na tylnych kołach znalazły się opony w najlepszym stanie, ponieważ to właśnie tylna oś odpowiada za stabilizację toru jazdy. W innym wypadku w trakcie hamowania na zakrętach tylne opony mogą tracić przyczepność, powodując poślizg nadsterowny.

Czy stosowanie opon całorocznych jest bezpieczne?

Obecna technologia wytwarzania opon jest na tyle zaawansowana, że producenci są w stanie zaproponować ogumienie niemal idealnie pasujące do warunków panujących na drogach, zapewniające przy tym wysoki poziom bezpieczeństwa.

- Należy pamiętać, że opony całoroczne nie są w stanie zachować optymalnych właściwości w skrajnych warunkach pogodowych lub przy bardzo dynamicznej jeździe, dlatego najlepiej wyposażyć się w dwa komplety opon i zmieniać je regularnie – doradza Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoła.

Czy warto inwestować w opony rekomendowane przez producenta?

Przed wprowadzeniem nowego samochodu do oferty zespół ekspertów spędza do dwóch lat opracowując opony najlepiej dopasowane do danego modelu. Serie testów eliminują niepożądane właściwości opon użytkowanych w konkretnym pojeździe. Żadne inne akcesoria nie mają takiego wpływu na właściwości jezdne i bezpieczeństwo jak właśnie koła i opony. Z tego względu warto zainwestować w ogumienie rekomendowane przez producenta samochodów, ponieważ jest ono idealnie dopasowane do układu jezdnego i innych wymogów dla danego modelu.

Czy jazda zimą na letnich oponach autem z napędem 4x4 jest bezpieczna?

Napęd na cztery koła pozwala cieszyć się bardziej dynamicznym przyspieszeniem i zapewnia lepszą przyczepność. Nie oznacza to jednak, że prowadząc samochód z napędem na obie osie można zrezygnować ze zmiany opon na zimowe.

- W napęd 4x4 wyposażone są najczęściej SUV-y, samochody uterenowione, usportowione,  czy specjalne wersje limuzyn. W tego typu autach,  posiadających często większą masę i wyżej położony środek ciężkości, hamowanie lub jazda na zakręcie staje się jeszcze trudniejsza niż w samochodach osobowych. Z tego powodu, także w tym wypadku jazda na oponach nieprzystosowanych do warunków jezdnych zagraża bezpieczeństwu – podpowiada Radosław Jaskulski.

Przechowywanie ogumienia poza sezonem

- Aby opony służyły jak najdłużej, po zakończonym sezonie należy je oczyścić usuwając brud i inne zanieczyszczenia, a następnie ustawić pionowo, obok siebie. Koła kompletne można składować powieszone lub ułożone w stos, jedno na drugim. Miejsce przechowywania powinno być chłodne, suche i nienasłonecznione – doradza Radosław Jaskulski.

Jeżeli nie dysponujemy odpowiednim miejscem do magazynowania kół, wato skorzystać z usług serwisów opon. Pracownik serwisu sprawdzi je pod kątem ewentualnych uszkodzeń i dokładnie je oznaczy. Tak przygotowane ogumienie czeka na swój sezon w najlepszych możliwych warunkach./oprac. ns/

źródło: Skoda   


Tagi:
opony sezonowe, co warto wiedzieć o oponach, teorie i mity na temat ogumienia

Zobacz podobne artykuły:

 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
kalendarz 16/04 2024

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.
 Pęknięta szyba w samochodzie
kalendarz 09/04 2024

Pęknięta szyba w samochodzie

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.09

Ile kosztuje mandat, ile naprawa i wymiana, a ile ubezpieczenie.
Dobre i złe retrofity
kalendarz 29/03 2024

Dobre i złe retrofity

Warsztat / Porady

2024.03.29

Jak je rozróżnić?

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.