Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Nowi zawodnicy Toyota Gazoo Racing
kalendarz 30/11 2019

Nowi zawodnicy Toyota Gazoo Racing

Moto sport / Toyota

Mistrzostwo, doświadczenie i młodość - tak można określić kadrową rewolucję w rajdowym zespole Toyota Gazoo Racing.

Za kierownicą japońskiej rajdówki w sezonie 2020 zobaczymy Sebastiena Ogiera, Elfyna Evansa i Kalle Rovanperę. Kim są nowi kierowcy, którzy zasiądą w Yarisach WRC?

Zespół Toyota Gazoo Racing dokonał największej rewolucji w składzie odkąd w 2017 r. wrócił do WRC. Powody były dwa - decyzja Otta Tanaka o odejściu i nie obroniony tytuł w kategorii producentów. To dlatego z zespołem musiał pożegnać się Jari-Matti Latvala, który z Toyotą był przez trzy ostatnie lata, a także Kris Meeke, który pod względem zdobytych punktów był drugim kierowcą zespołu, ale ryzykownej jazdy, która często kończyła się poza drogą nie był w stanie zmienić.

Toyota wobec odejścia estońskiego mistrza świata postawiła na najlepszego kierowcę WRC ostatniej dekady, czyli Sebastiena Ogiera. Trudno chyba znaleźć kierowcę, który taką lukę wypełniłby lepiej. 147 rajdów, 47 zwycięstw, sześć mistrzowskich tytułów z rzędu. CV Francuza imponuje, więcej razy mistrzem zostawał tylko jego rodak - Loeb. Dominację Ogiera przerwał dopiero Tanak w Yarisie WRC, ale Francuz w dużo słabszym aucie był w grze o tytuł niemal do końca sezonu.

Teraz Ogier dostanie jeden z najlepszych samochodów w stawce. Tanak udowodnił, ile można wycisnąć z Yarisa. A Ogier wie, jak dostosować do siebie auto, by było konkurencyjne od pierwszego startu. W 2017 r. wygrał w swoim pierwszym rajdzie za kierownicą Fiesty WRC od M-Sportu, w 2019 r. debiut za kierownicą C3 WRC też był zwycięski.

Dla Elfyna Evansa dołączenie do Toyota Gazoo Racing to duża zmiana. Walijczyk przez niemal całą karierę jeździł rajdówkami Forda, tylko dwa razy korzystał z innego auta, a po raz ostatni w 2011 r. Jego kariera jest nieco podobna do tej Otta Tanaka pod tym względem, że po awansie do zespołu WRC też został odesłany na rok na niższy poziom. Od 2017 r. i wprowadzenia samochodów w nowej specyfikacji już z “wurca” nie wysiada.

W 2017 r. wygrał swój pierwszy rajd mistrzostw świata. I jak dotąd jedyny. Ale to kierowca, który słynie ze skutecznej i przewidywalnej jazdy. Trudno po nim oczekiwać regularnej walki o zwycięstwa, ale jest gwarantem wysokiej liczby punktów w każdej rundzie. A to w zespole z ambicjami sięgającymi tytułu mistrzowskiego w kategorii producentów będzie się liczyło. W nowym dla siebie zespole odnajdzie też znajomą twarz - w końcu razem z Ogierem jeździli przez dwa lata dla M-Sportu.

Sporą zmianą jest też dołączenie Kalle Rovanpery, bo do tej pory rajdowy zespół Toyoty stawiał na doświadczonych kierowców. Patrząc na sezon 2019 Latvala był w końcu zawodnikiem z najdłuższym stażem w stawce, Meeke skończył już 40 lat, a i o Tanaku na pewno nie można było powiedzieć, że to młokos.

Rovanpera, zanim zrobił prawo jazdy, kolekcjonował tytuły na Łotwie, a potem zdobywał szlify w fabrycznym zespole Skody w WRC 2. W 2019 r. wywalczył tytuł mistrzowski w WRC 2 Pro. Teraz przeskakuje do najwyższej kategorii pojazdów. Trudno spodziewać się, by Rovanpera z miejsca stał się liderem ekipy. To dla Toyoty przede wszystkim inwestycja w przyszłość. Fin jest bardzo szybki, ale do tej pory pokazywał, że w nowych dla siebie rajdach potrzebuje nieco czasu, by osiągnąć odpowiednie tempo. Najbliższy rok za kierownicą Yarisa WRC będzie poświęcony na naukę. To podkreśla zarówno kierowca, jak i Tommi Makinen, szef zespołu. A uczyć się jest od kogo.

Nowi kierowcy Toyoty w Yarisach WRC po raz pierwszy staną na starcie słynnego Rajdu Monte Carlo, który odbędzie się w dniach 23-26 stycznia 2020 r. Faworytem musi być Ogier. On swoją domową imprezę wygrywał sześć ostatnich razy i do tego w trzech różnych autach, z czego dwa razy debiutował za kierownicą nowej dla siebie maszyny. On najlepiej umie wykorzystać zmienne warunki i znaleźć sposób na skuteczną jazdę po krętych drogach nieopodal rodzinnego Gap./oprac. ns/


Tagi:
Toyota Gazoo Racing, Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanpera, Jari-Matti Latvala, Kris Meeke, Ott Tanak, Toyota Yaris WRC, Tommi Makinen, Rajd Monte Carlo

Zobacz podobne artykuły:

 Subaru Poland Rally Team kończy działalność
kalendarz 10/12 2019

Subaru Poland Rally Team kończy działalność

Wiadomości / Moto sport

2019.12.10

Zespół Subaru Poland Rally Team poinformował o zakończeniu działalności.
Kajetanowicz i Szczepaniak: Królowie Karowej 2019
kalendarz 08/12 2019

Kajetanowicz i Szczepaniak: Królowie Karowej 2019

Wiadomości / Moto sport

2019.12.08

Do siódmego z rzędu zwycięstwa w Rajdzie Barbórka Kajetan Kajetanowicz dołączył ósmy triumf w Kryterium Asów na ulicy Karowej.
 Rajd Barbórka 2019 ponownie dla Kajetanowicza i Szczepaniaka
kalendarz 07/12 2019

Rajd Barbórka 2019 ponownie dla Kajetanowicza i Szczepaniaka

Wiadomości / Moto sport

2019.12.07

Siódme z rzędu zwycięstwo w Rajdzie Barbórka dla Kajetana Kajetanowicza, drugie z Maciejem Szczepaniakiem.
Najnowsze artykuły:
 McLaren 620R – Uliczny wyczynowiec

McLaren 620R – Uliczny wyczynowiec

Prezentacje / Nowości

2019.12.10

McLaren 570S GT4 debiutuje jako 620R, którym można poruszać się poza torem.
Fiat 124 Spider – to już koniec?

Fiat 124 Spider – to już koniec?

Wiadomości / News

2019.12.10

Fiat potwierdza zakończenie produkcji modelu 124 Spider na rynek europejski. Samochód pozostanie w ofercie w USA do końca 2020 r.
 Subaru Poland Rally Team kończy działalność

Subaru Poland Rally Team kończy działalność

Wiadomości / Moto sport

2019.12.10

Zespół Subaru Poland Rally Team poinformował o zakończeniu działalności.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.