Najczęstsze uszkodzenia opon
Jak je rozpoznać i jak sobie z nimi radzić?
Ażeby móc cieszyć się z jazdy sprawnym samochodem, trzeba zadbać o jego stan techniczny. Należy pamiętać, że eksploatacja auta i stan polskich dróg powodują, że pojazdy narażone są na wiele uszkodzeń. Mają na nie wpływ intensywność i zakres użytkowania samochodu. Jednocześnie najbardziej narażone na uszkodzenia są opony, ponieważ to na nich spoczywa cały ciężar pojazdu.
Pamiętaj o prawidłowej eksploatacji opon
Uszkodzenia eksploatacyjne opony to najczęściej przerwanie jej ciągłości konstrukcyjnej co w zasadzie uniemożliwia dalszą eksploatacje w aucie. Większość uszkodzeń opon spowodowana jest niewłaściwą eksploatacją ogumienia. Tutaj przede wszystkim należy wymienić nieprawidłowe ciśnienie w oponie – zbyt niskie lub zbyt wysokie. Może ono prowadzić do różnego rodzaju uszkodzeń w obrębie bieżnika, takich jak nadmierne zużycie czoła lub barków opony a nawet do przegrzania konstrukcji.
Największą grupę uszkodzeń eksploatacyjnych stanowią jednak uszkodzenia mechaniczne. Powstają one w wyniku przebicia, przecięcia opony przez ostry element, po czym następuje nagła utrata ciśnienia w kole. „W bieżnik opony mogą łatwo wbić się ostre, drobne kamienie czy inne ciała obce pozostawione na nawierzchni drogi. Gdy już zdarzy się taka sytuacja, nie należy samodzielnie usuwać takiego elementu z bieżnika. Inaczej może to grozić nagłą utratą powietrza” – mówi Patryk Jasik, Kierownik Działu Technicznego Bridgestone Sales Polska. Część takich uszkodzeń możliwa jest do regeneracji w wyniku naprawy i wulkanizacji miejsca uszkodzenia Większość przebić do średnicy około 6 mm może zostać naprawiona w profesjonalnym serwisie. „Istnieją jednak rozwiązania, które wspomagają pojazd w przypadku „złapania gumy”. Wiele opon Bridgestone wykonanych jest w technologii Run Flat, umożliwiającej kontynuację jazdy po utracie ciśnienia w kole. System ten wykorzystujemy zarówno w zimowej serii Bridgestone Blizzak LM-32 RFT, jak i letniej Bridgestone Potenza S001 RFT” – dodaje Patryk Jasik.
Są także uszkodzenia, których naprawa jest wyjątkowo trudna, czasem niemożliwa lub po prostu nieopłacalna. Mowa tutaj przede wszystkim o uszkodzeniach ściany bocznej oraz barku opony, powstałych w wyniku przebicia lub przecięcia. Dlatego, aby wyeliminować możliwość wystąpienia problemów z ogumieniem, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego jakość, jak również na właściwą eksploatację opon.
Na co zwrócić uwagę?
Styl jazdy kierowcy ma duży wpływ na poziom zużycia opon. Nagłe przyspieszanie, ostre hamownie, blokowanie kół znacznie skracają czas życia opony. Podobnie w przypadku nawierzchni, po której się poruszamy – nierówne, kamieniste nawierzchnie lub bezdroża mogą prowadzić do groźnych uszkodzeń. Do przyczyn usterek eksploatacyjnych zaliczyć także możemy nagły, dynamiczny najazd na krawężnik lub dziurę. Prawidłowy montaż ma również duże znaczenie, ponieważ źle dobrana opona może ulec zniszczeniu w wyniku zsunięcia się z felgi.
„Wiele uszkodzeń możliwych jest do wykrycia dopiero przy bliskich oględzinach opony w wyspecjalizowanym serwisie. Istnieją jednak pewne przesłanki, na podstawie których możemy wnioskować, że z oponami dzieje się coś niepokojącego. Nagłe wibracje odczuwane na kierownicy lub bezwarunkowe zbaczanie z toru jazdy, czyli ściąganie auta na jedną ze stron, mogą świadczyć o uszkodzeniu opony” – mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. Technicznych Bridgestone. W przypadku takiej sytuacji zawsze należy przerwać jazdę, dokładnie ocenić stan opony i wykorzystać koło zapasowe, aby dojechać do celu podróży. Z uszkodzoną oponą należy udać się do profesjonalnego zakładu serwisowego.
Profilaktyka
Nie zawsze przed uszkodzeniami możemy się uchronić. Warto jednak dołożyć starań, aby zapewnić oponom maksymalne parametry eksploatacyjne. Po pierwsze, najistotniejsza jest regularna kontrola, wykonywana samodzielnie lub za pośrednictwem serwisu. Zaliczyć do niej należy kontrolę głębokości bieżnika, ciśnienia powietrza oraz przegląd bieżnika w poszukiwaniu elementów obcych. Innym sposobem jest montaż opon wzmacnianych, o zwiększonej wytrzymałości i ładowności. Takie opony oznaczane są symbolem XL i dzięki wyższemu ciśnieniu i wzmocnionej konstrukcji są mniej podatne na uszkodzenia mechaniczne. Wbrew powszechnemu przekonaniu o montowaniu opon wzmacnianych wyłącznie w pojazdach dostawczych, z powodzeniem można stosować nawet paliwooszczędne w samochodach osobowych. Trwają także prace nad oponami niepneumatycznymi, które wykluczą w przyszłości problem utraty ciśnienia w oponie. Często kluczową rolę pełni także wyobraźnia samego kierowcy. Wyjeżdżanie w dłuższą trasę autem bez odpowiedniego zawieszenia i ogumienia sprzyja powstawaniu nieodwracalnych uszkodzeń opon.
Zobacz podobne artykuły:
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11
Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
Warsztat / Technika
2024.12.27
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieVW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12