Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
kalendarz 11/12 2024

Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?

Warsztat / Porady

W ostatnich latach przebojem na polskim rynku stały się dodatki ceramiczne do oleju jak np. Ceramizator, które mają zabezpieczać silnik przed nadmiernym zużyciem.

Współczesne silniki spalinowe muszą spełniać coraz bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące wydajności, trwałości i ochrony środowiska. Aby sprostać tym oczekiwaniom, rozwijane są zaawansowane technologie smarowania, w tym dodatki ceramiczne do olejów silnikowych. Te nowoczesne składniki mają potencjał, by znacząco poprawić właściwości smarne i ochronne olejów, co może przyczynić się do poprawy działania silników w różnych warunkach eksploatacyjnych.

Czy dodatki ceramiczne naprawdę działają?
Dodatki ceramiczne to mikroskopijne cząstki materiałów takich jak tlenki metali (np. tlenek cyrkonu) czy azotki (np. azotek boru). Ich podstawowymi właściwościami są wysoka twardość, odporność na ekstremalne temperatury oraz zdolność do redukcji tarcia. Jak tłumaczą eksperci z portalu dailydriver.pl, wprowadzone do oleju cząstki ceramiczne działają wieloaspektowo.

W wyniku chemisorpcji tworzą one cienką warstwę ochronną na powierzchniach metalowych, zmniejszając tarcie i ograniczając zużycie mechaniczne. Ponadto, drobiny ceramiki mogą osadzać się w mikrouszkodzeniach i nierównościach, wygładzając powierzchnię i poprawiając jej trwałość. Dzięki odporności ceramiki na wysokie temperatury i ciśnienia, dodatki te skutecznie chronią silnik nawet w warunkach ekstremalnego obciążenia.

Jak działają dodatki ceramiczne w silniku?
Proces, w ramach którego dodatki ceramiczne tworzą trwałą warstwę ochronną na powierzchniach metalowych wewnątrz jednostki napędowej to ceramizacja silnika. Pod wpływem wysokich temperatur i ciśnień cząsteczki ceramiczne wchodzą w reakcję z mikroporami i uszkodzeniami powierzchni metalu, wypełniając je i tworząc gładką, odporną na zużycie strukturę. Dzięki temu zmniejsza się tarcie między ruchomymi elementami, co poprawia wydajność pracy silnika, redukuje hałas oraz ogranicza emisję zanieczyszczeń. Proces ten jest szczególnie efektywny w starszych silnikach, które wykazują oznaki zużycia, ponieważ ceramizacja może znacząco poprawić ich parametry pracy i przedłużyć okres eksploatacji bez konieczności kosztownych napraw. Dodatkowym atutem ceramizacji jest ochrona przed korozją, co jest istotne zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych lub przy rzadkiej eksploatacji pojazdu.

Po co stosuje tzw. ceramizatory?
Stosowanie dodatków ceramicznych wiąże się z wieloma korzyściami. Redukcja tarcia przekłada się na mniejsze zużycie paliwa, co jest istotnym atutem zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i flot transportowych. Lepsza ochrona przed zużyciem i korozją wpływa na wydłużenie żywotności silnika, co zmniejsza koszty jego eksploatacji. W szczególnych przypadkach, takich jak sporty motorowe czy ciężkie zastosowania przemysłowe, ich zdolność do pracy w ekstremalnych warunkach może stanowić kluczowy czynnik decydujący o sukcesie technologicznym.

Dlaczego w olejach rzadko stosuje się ceramikę?
Nie można jednak pominąć wyzwań związanych z zastosowaniem dodatków ceramicznych. Produkcja tych zaawansowanych materiałów jest kosztowna, co podnosi cenę olejów wzbogaconych ceramiką. Istnieje też konieczność precyzyjnego dopasowania dodatków do specyfiki danego silnika, ponieważ niewłaściwy dobór może prowadzić do problemów, takich jak osadzanie się cząstek i pogorszenie działania układu smarowania. Z tego względu zastosowanie dodatków ceramicznych wymaga odpowiedniej wiedzy technicznej i konsultacji ze specjalistami.

Ceramizatory – gdzie są powszechnie używane?
Dodatki ceramiczne znajdują już szerokie zastosowanie w wyczynowych sportach motorowych, gdzie kluczowe jest zmniejszenie strat energii i zapewnienie maksymalnej trwałości komponentów silnika. Są również używane w pojazdach ciężarowych oraz maszynach przemysłowych, które pracują w trudnych warunkach i pod dużym obciążeniem. W takich przypadkach ich zdolność do ochrony powierzchni metalowych przed zużyciem jest nieoceniona.

Rozwój dodatków ceramicznych
Dynamiczny rozwój technologii, zwłaszcza w dziedzinie nanotechnologii, pozwala na optymalizację składu dodatków ceramicznych. Ulepszenia te mogą obejmować większą skuteczność, lepszą kompatybilność z różnymi typami silników oraz obniżenie kosztów produkcji, co mogłoby uczynić te rozwiązania bardziej powszechnymi. Dodatki ceramiczne do olejów silnikowych to obiecująca technologia o ogromnym potencjale. Choć wiążą się z pewnymi wyzwaniami, ich wpływ na poprawę wydajności, ochrony i trwałości silników czyni je ważnym kierunkiem rozwoju w przemyśle motoryzacyjnym.

 


Tagi:
dodatkimcdramiczne do oleju, ceramizator

Zobacz podobne artykuły:

VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
kalendarz 16/01 2025

VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg

Warsztat / Technika

2025.01.16

Seryjny elektryczny sedan deklarowany zasięg do 709 km przekroczył o niemal jedną trzecią.
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
kalendarz 11/01 2025

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

Warsztat / Technika

2025.01.11

Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.
 Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
kalendarz 27/12 2024

Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie

Warsztat / Technika

2024.12.27

Najnowsze modele niektórych retrofitów wyposażono w system odszraniania reflektorów.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg

VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg

Warsztat / Technika

2025.01.16

Seryjny elektryczny sedan deklarowany zasięg do 709 km przekroczył o niemal jedną trzecią.
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Wiadomości / Gorące tematy

2025.01.13

W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów.
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Wiadomości / News

2025.01.12

Samochód wyróżnia się grafiką będącą dziełem artysty Richarda Orlinskiego, ale...