MonzaDays 2020 - lekcja pit-stopu w Muzeum Alfy Romeo
W ten weekend (5-6 września) na torze Monza odbędzie się Grand Prix. Z tej okazji muzeum marki w Arese przygotowało bogaty program imprez dla wszystkich fanów.
Przez dwa dni dominującym tematem będzie Formuła 1, łącząca przeszłość i teraźniejszość. Sesja kwalifikacyjna oraz GP Włoch będą transmitowane na żywo na dużym ekranie w holu Giulii, w otoczeniu samochodów, które zapisały się w historii sportów motorowych, a także bolidu Alfa Romeo Racing Orlen C39 (startującego w Mistrzostwach 2020 roku) i Giulii GTA.
W sobotę, 5 września o godz. 16:00, zaraz po kwalifikacjach, w ramach cyklu imprez zakulisowych, odbędzie się seminarium poświęcone jednemu z rozdziałów historii Alfy Romeo: 4-cylindrowemu silnikowi turbo, który był długo testowany i nigdy „nie dotarł” na tor, częściowo ze względu na zakończenie umowy z zespołem Ligier.
Główna część imprezy, pt. „Pit- Stop, wyzwanie w boksach" odbędzie się w niedzielę 6 września, po GP Włoch. Podczas zorganizowanego wspólnie z zespołem Alfa Romeo Racing Orlen seminarium zaproponowane zostanie porównanie przeszłości z teraźniejszością. Co się dzieje podczas pit-stopu? Co robi zespół Formuły 1 w tych gorączkowych chwilach, które mogą zaważyć na losie wyścigu? I wreszcie, jak zmieniała się procedura od 1950 r. po dzień dzisiejszy?
O współczesnym pit-stopie dyskutować będą technicy z zespołu Alfa Romeo Racing Orlen. Alessandro Agansati, inżynier systemowy pojawi się w muzeum osobiście, a Xevi Pujolar, kierownik działu inżynierii toru, połączy się z toru Monza. Pokazane zostaną również wyjątkowe filmy, w których udział wezmą również Beat Zehnder, dyrektor sportowy oraz Camilo Zürcher, Car Chief Antonio Giovinazziego.
Dyskusja rozpocznie się od sezonu 2020 i potoczy się wstecz aż do roku 1950, kiedy to nie było pistoletów pneumatycznych do odkręcania śrub koła, a zespół Alfy Romeo składał się z zaledwie 3 osób, które, jak mówi Lorenzo Ardizio, kustosz Muzeum Alfa Romeo, były w stanie przeprowadzić pit-stop w zaledwie 22 sekundy.
Fani i pasjonaci marki będą mogli doświadczyć emocji związanych z szybką zmianą opon, podczas imprezy Pit Stop Experience, której gospodarzem jest Alfa Romeo Racing Orlen. Po uprzedniej rezerwacji, goście mogą uczestniczyć w tym ekscytującym zespołowym wyścigu z czasem zarówno w sobotę, jak i niedzielę. Dostępność miejsc podlega aktualnym ograniczeniom w zakresie bezpieczeństwa i reżimu sanitarnego.
Zwieńczeniem wydarzenia będzie „Race Anatomy”, studio podsumowujące GP prezentowane przez Sky Sport F1, i transmitowane na żywo z sali Giulia w Muzeum Alfy Romeo o godz. 19:00 w niedzielę.
Przez cały weekend, na wewnętrznym torze muzeum, przed Alfa Romeo Motorhome, odbywać się będą specjalne parady aut Alfy ze wszystkich epok. Parada rozpocznie się o godz. 11:00 zarówno w sobotę, jak i niedzielę. Wszystkie imprezy - seminaria, pokazy, Pit Stop Experience, parady - są wliczone w cenę biletu wstępu do muzeum. Ze względu na reżim sanitarny liczba odwiedzających jest ograniczona a wstęp możliwy jest wyłącznie po wcześniejszej rezerwacji, której można dokonać e-mailem pod adresem info@museoalfaromeo.com.
Od godz. 10:00 do godz. 18:00 w sobotę i niedzielę goście będą mogli zwiedzić również magazyn, w którym zgromadzono setki samochodów, silników, pucharów i innych przedmiotów, które nie są wystawiane na stałe w muzeum. Wstęp tylko po wcześniejszej rezerwacji. Więcej informacji i rezerwacje: collezione@museoalfaromeo.com.
Przypomnijmy, że Alfa Romeo zdobyła swoje pierwsze zwycięstwo w GP Monza w 1924 r. z Ascarim za kierownicą GP Tipo P2 i wygrała pierwsze Mistrzostwa Świata Grand Prix na torze Monza w 1925 r. dzięki Gastone Brilli-Periemu, również za kierownicą GP Tipo P2. To zakończyło dwuletni cykl nieprzerwanych zwycięstw, pozwalając zdobyć marce zasłużone laury. Tor Monza był także miejscem innych historycznych wyścigów, zwycięstw i wyzwań: począwszy od GP Włoch w 1931 r., w którym Campari i Nuvolari zwyciężyli za kierownicą Alfy 8C 2300 (samochód zyskał później przydomek „Monza”), po dominację Nuvolariego i Caraccioliego w dwóch wyścigach GP rozegranych na torze Brianza w 1932 r. Włoscy kierowcy prowadzili wówczas nowy model GP Tipo B, który zwyciężył także w następnym roku.
Po II wojnie światowej, Alfetta zdominowała pierwsze dwa mistrzostwa Formuły 1, a GP Włoch nadal był decydującym wyścigiem. W 1950 r, Farina triumfował za kierownicą GP Tipo 158. W 1952 r, Alfa Romeo wycofała się niepokonana z F1, pozostawiając wyścigi i zwycięstwa swoim modelom Sport i Turismo. Tor Monza był miejscem pierwszego zwycięstwa Giulii TZ, a także ojczyzną 4-godzinnych wyścigów - często będących domeną bezkonkurencyjnej GTA - oraz wyścigów długodystansowych na 1000 km. Seria zwycięstw, które doprowadziły Tipo 33 do zdobycia tytułu mistrza świata w 1975 r, rozpoczęła się rok wcześniej na torze Monza, kiedy to trzy Alfy 33 TT12 „stanęły” na podium przed lokalną publicznością./oprac. ns/
źródło: FCA
Zobacz podobne artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25