Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
Jeszcze kilka dni temu włoska marka świętowała premierę nowego modelu (pisaliśmy) o nazwie Milano (w fazie prac rozwojowych nazywano model Brennero). Po serii protestów – nie do końca zrozumiałych – ostatecznie zmieniono nazwę auta na Junior. Dodajmy, że publiczna dyskusja nie ominęła też Polski.
Włoski minister Adolfo Urso stwierdził, że używanie nazwy Milano w przypadku samochodu produkowanego w Polsce byłoby nielegalne. Co ciekawe, rząd podobno wiedział o nazwie Milano od miesięcy, ale ze sprzeciwem czekał do czasu światowej premiery. Producent nie ukrywał zresztą powodów dlaczego nowy model miał być wytwarzany w naszym kraju. Dzięki produkcji auta w Polsce, jego cena będzie niższa o 10 000 euro. Dodajmy, że w tyskiej fabryce powstają już bliźniacze modele Alfy – Fiat 600 i Jeep Avenger.
Urso sprzeciwił się używaniu przez Alfę nazwy Milano, twierdząc, że nazwa ta jest nielegalna, ponieważ może wprowadzić kupujących w błąd, którzy będą myśleli, że samochód został wyprodukowany we włoskim mieście, podczas gdy w rzeczywistości Junior o nowej nazwie nie jest nawet produkowany we Włoszech.
„Samochód o nazwie Milan nie może być produkowany w Polsce” – powiedział Urso. „Zabrania tego włoskie prawo, które stanowi, że nie należy podawać żadnych wskazówek wprowadzających konsumenta w błąd”.
Alfa odrzuciła twierdzenie Urso o niezgodności z prawem twierdząc, że nie była zobowiązana do zmiany nazwy, ale uczyniła to „w duchu promowania wzajemnego zrozumienia”. Producent z przymrużeniem oka podziękował rządowi za „bezpłatną reklamę wywołaną tą debatą”. Według włoskiego koncernu, ministerstwo zostało poinformowane o decyzji dotyczącej nazwy auta. Włoskie media podają, że decyzja o nazwie Milano zapadła 13 grudnia 2023 r.
Jednak za kulisami tej sprawy nie jest już tak wesoło. Zmiana nazwy to są poważne koszty. Na marginesie dodajmy, że argumentacja włoskiego ministerstwa jest nieco niepoważna. Nikt przecież nie wierzy, że np. Hyundai produkuje model Tucson w Arizonie, Santa Fe w Nowym Meksyku, czy Santa Cruz w Kalifornii.
Alfa Romeo jednak nie chce ażeby nazwa auta stanowiła problem i dlatego zdecydowano się na zmianę.
Jean-Philippe Imparato – dyrektor generalny marki Alfa Romeo:
„Doskonale zdajemy sobie sprawę, że ten epizod pozostanie zapisany w historii marki. To wielka odpowiedzialność, ale jednocześnie ekscytujący moment. Wybór nowej nazwy, Alfa Romeo Junior, jest całkowicie naturalny, ponieważ jest ona silnie związana z historią marki i od samego początku nazwa ta należała do naszych ulubionych. Jako zespół decydujemy się po raz kolejny dzielić naszą pasją do Marki i uczynić produkt i naszych klientów priorytetem. Zdecydowaliśmy się na zmianę nazwy, chociaż wiemy, że nie jesteśmy do tego zobowiązani, ponieważ chcemy zachować pozytywne emocje, które zawsze wzbudzały nasze produkty i uniknąć wszelkiego rodzaju kontrowersji. Zainteresowanie jakie wzbudził w ciągu ostatnich kilku dni nasz nowy, sportowy kompakt jest ogromne. Zanotowaliśmy bezprecedensową liczbę odwiedzin na stronie konfiguratora online, co spowodowało awarię strony internetowej trwającą kilka godzin”.
Wracając do nazwy, Alfa Romeo wprowadziła już nazwę Junior dla jednego ze swoich modeli. Był to GT 1300 Junior. 26 września 1966 r. w Balocco zaprezentowano model GT 1300 Junior – samochód skierowany do młodej klienteli. Napędzany 89-konnym silnikiem model ze sprzedażą ponad 92 000 egzemplarzy, odniósł natychmiastowy sukces./ns/
Zobacz podobne artykuły:
Nowy Fiat 500 w 2032 r.
Wiadomości / News
2024.12.11
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach
Wiadomości / News
2024.12.11
Garaż Al Assada
Wiadomości / News
2024.12.10
Nowy Fiat 500 w 2032 r.
Wiadomości / News
2024.12.11
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach
Wiadomości / News
2024.12.11
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
Warsztat / Porady
2024.12.11