Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Wizja Hondy
kalendarz 29/04 2024

Wizja Hondy

Honda / Concept Cars

Honda zaprezentowała ewolucję swojego podejścia do  uzyskania bardziej zrównoważonego procesu projektowania produktów podczas Milan Design Week. Tym samym po raz pierwszy w Europie, przedstawiła zelektryfikowane pojazdy miejskie – samochód koncepcyjny SUSTAINA-C i motocykl Pocket Concept.

Oba modele obok skutera SH125i "Vetro", wspólnie demonstrują zastosowane w ich projektach innowacyjne materiały i wyjątkową estetykę wzorniczą, które umożliwiają obniżenie emisji CO2 w procesie produkcyjnym fabryki Honda Italia Industriale zlokalizowanej we włoskiej Atessie. Jest to jedna z dróg, którymi Honda zmierza do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku we wszystkich swoich produktach i działaniach korporacyjnych.

Model koncepcyjny SUSTAINA-C, przedstawia sposób, w jaki społeczeństwo może zostać uwolnione od ograniczeń związanych z wyczerpującymi się surowcami. Model ten jest sparowany z koncepcyjnym kompaktowym jednośladem Pocket Concept, który może być przechowywany w bagażniku i umożliwia przemieszczanie się na krótkich dystansach.

Panele są produkowane przy użyciu żywic akrylowych, pochodzących z recyklingu zużytych elementów tylnego oświetlenia wycofanych z eksploatacji pojazdów, dzięki czemu panele zewnętrzne nie wymagają lakierowania. Pozwoliło to Hondzie na stworzenie niepowtarzalnego, nielakierowanego wykończenia, którego nie dałoby się uzyskać przy użyciu tradycyjnych materiałów. Wykorzystanie tego typu materiałów i pominięcie lakierowania, które samodzielnie odpowiada za emisję nawet 80% CO2 z zakładów motoryzacyjnych, może zmniejszyć całościową emisję zanieczyszczeń na etapie produkcji nawet o 45% .

Poza przyciągającym wzrok wyglądem, panele pojazdu cechują się nie tylko odpornością na pęknięcia i zdolnością do powrotu do pierwotnego kształtu po lekkich kolizjach, ale są także wysoce odporne na niekorzystne czynniki pogodowe i w minimalnym stopniu ulegają degradacji pod wpływem światła słonecznego.

Znakomita przezroczystość żywicy akrylowej pozwoliła na uformowanie tylnej klapy SUSTAINA-C Concept z pojedynczego panelu, który działa jak ekran smartfona. Wyświetlacz, korzystający z technologii mini-LED, został zaprojektowany z myślą o komunikowaniu się z innymi użytkownikami dróg za pomocą prostego tekstu lub obrazów, wprowadzając tym samym nowy aspekt wyglądu zewnętrznego przyszłych pojazdów.

Ponadto, zastosowane tworzywo akrylowe stanowi forpocztę przyszłego podejścia do obiegu surowców i materiałów w procesie produkcji. Opracowany we współpracy z Mitsubishi Chemical materiałpochodzący z kloszy świateł pojazdów wycofanych z eksploatacji, jest poddawany przemiałowi i poddawany dalszej obróbce, a następnie formowany w panele wykorzystane w modelu SUSTAINA-C Concept. Jest to jedna z metod ograniczania wydobycia zasobów przez Hondę i zarazem kolejny etap poszukiwań bardziej energooszczędnych, niskoemisyjnych i efektywnych kosztowo zaawansowanych technologii recyklingu oraz tworzenia łańcucha wartości w produkcyjnym obiegu zamkniętym.

Honda już teraz opracowuje metody ograniczania emisji CO2 przy produkcji swoich produktów w Europie, czego przykładem jest wersja "Vetro" niezwykle popularnego skutera SH125i produkowanego w zakładzie Honda Italia Industriale."Vetro", co po włosku oznacza „szkło”, to specjalna edycja modelu z charakterystycznymi półprzezroczystymi panelami owiewek, pozbawionymi zielonej powłoki lakierniczej. Proces produkcyjny zastosowany przy ich wytwarzaniu w fabryce w Atessie o 9,5 procent redukuje emisję CO2 w porównaniu z procesami wytwarzania standardowo lakierowanych owiewek.

Nowy materiał, opracowany we współpracy z Honda Motor w Japonii, jest zamiennikiem tworzywa ABS, używanego do produkcji niestrukturalnych części i komponentów poszycia, dzięki którym osiągana jest elegancka, jednolita stylistyka nadwozia i prezencja klasy premium.

Atrakcyjny wygląd SH125i Vetro idzie w parze z walorami praktycznymi modelu i jego wydajnością – jest to pierwszy model Hondy zbudowany w Atessie, który spełnia nowe normy emisji EURO5+, które do końca 2024 roku będą stanowiły wymóg dla wszystkich nowych modeli.

Redukcja emisji CO2 przez Hondę dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu materiałów – czego przykładem jest model SH125i Vetro – to tylko jeden z kroków podejmowanych w Europie, które zmierzają do osiągnięcia przez japońską markę globalnej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich produktach, operacjach i działaniach korporacyjnych do 2050 roku.

Centralnym elementem tego planu jest inicjatywa Hondy "Triple Action to Zero", która obejmuje neutralność węglową, czystą energię i obieg zasobów – w tym ostatnim przypadku Honda będzie dążyć do osiągnięcia zamkniętego obiegu surowców między pojazdami i wykorzystania w 100 procentach zrównoważonych materiałów. Zarówno SUSTAINA-C Concept, jak i Pocket Concept są wczesnymi przykładami tego, jak takie podejście może zaprocentować w przyszłości.

MOTOTRENDY.PL
Źródło: Honda


Tagi:
honda

Zobacz podobne artykuły:

Lexus Surf LX Concept - Jedyny taki dla surferów
kalendarz 22/03 2025

Lexus Surf LX Concept - Jedyny taki dla surferów

Prezentacje / Concept Cars

2025.03.22

Największy terenowy Lexus ma prawdziwie surferskie przeznaczenie.
Honda CR-V e:HEV Advance AWD – Bez udawania
kalendarz 14/03 2025

Honda CR-V e:HEV Advance AWD – Bez udawania

Testy / Testy

2025.03.14

Honda CR-V to sprawdzone i cenione auto. Klienci doceniają je za jakość wykonania, jednostki napędowe oraz wygodne i komfortowe wnętrze. Występuje w odmianie przednionapędowej, jak i z napędem na obie osie. Ta ostatnia wersja...
Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD 184 KM – Mocny gracz
kalendarz 13/03 2025

Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD 184 KM – Mocny gracz

Testy / Testy

2025.03.13

Honda wprowadzając na rynek SUV-ów nową odmianę modelu CR-V pokazało, że ma doświadczenie w tworzeniu aut tego typu. Nowy model, podobnie jak poprzednik otrzymał jednostkę hybrydową.
Najnowsze artykuły:
Zmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce

Zmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce

Wiadomości / Gorące tematy

2025.04.21

Rynek usług sprawdzania historii pojazdu dynamicznie się rozwija.
Porsche 911 GT3 z nowym rekordem toru Nürburgring

Porsche 911 GT3 z nowym rekordem toru Nürburgring

Wiadomości / Ciekawostki

2025.04.20

Nowy model 911 GT3 z manualną skrzynią biegów pokonał północną pętlę w czasie 6:56,294 min.
 Tochowicz i Białowąs zwycięzcami Rajdu Memoriału

Tochowicz i Białowąs zwycięzcami Rajdu Memoriału

Wiadomości / Moto sport

2025.04.20

Michał Tochowicz i Piotr Białowąs odnieśli pierwsze zwycięstwo w historii Rajdu Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza.