Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
MAZDA CX-3 2.0 SkyActive G 120 KM – Jinba Ittai
kalendarz 28/09 2019

MAZDA CX-3 2.0 SkyActive G 120 KM – Jinba Ittai

Testy / Mazda

Czy naprawdę nie da się utrzymać niskiej emisji tlenków węgla bez downsizingu? Naprawdę jesteśmy skazani na samochody napędzane motorami od spalinowych kosiarek albo elektrycznych zabawek? Inżynierowie Mazdy twierdzą, że niekoniecznie. Ba, nawet to udowodnili. Skyactive, to sposób na niską emisję bez kastrowania silnika. 

Bardzo długo w ofercie Mazdy nie było kompaktowego SUV-a. CX5 i CX7 grały w innej lidze. CX-3 jest dedykowane segmentowi C i zostało oparte o płytę segmentu B. Konkretnie, Mazdy 2! I znowu okazało się, że decyzja była trafna. CX3, choć bazuje na mniejszym modelu, jest zaskakująco obszerne. 

Doskonały design
Pojazd wygląda doskonale. Stylistyka KODO przeniesiona na grunt praktyczny robi wrażenie. Szczególnie, po kolejnej „aktualizacji. Doskonałą robotę robi monstrualnych rozmiarów grill, który płynnie przechodzi w wąskie szparki reflektorów. Stylistyka wygląda zarówno sportowo jak i bardzo elegancko. Tył, dzięki ostro pochylonej szybie i lekko zadartemu kuprowi wygląda nie jak w SUV-e a raczej hatchbacku. Takiego zadka nie powstydziłby się żaden hot hatch. Linia boczna upodabnia auto do siostrzanej  Mazdy CX5. Reasumując, w stylistyce pojazdu nie znaleźliśmy słabych punktów.

Z wnętrzem jest nieco inaczej. Wykończenie kokpitu to swoisty kompromis. Owszem, jest ładnie, porządnie i ergonomicznie. Architektura infotaimnetu to raj dla tradycjonalistów. Wszystko to za sprawą zdublowanego sposobu sterowania. Owszem, jest panel środkowy zwieńczony ekranem multimedialnym, ale są też konwencjonalne gałeczki, przyciski, pokrętła. Całą sferę multimedialną uruchamiamy albo dotykowo na ekranie, albo konwencjonalnie, pokrętłem umieszczonym pomiędzy fotelami. Trzeba podkreślić, że to bardzo mądre posuniecie, nie każdy bowiem lubi „macanki” po ekranie. Bywa to też wyjątkowo niekomfortowe. Co ciekawe, ekran jest aktywny tylko w czasie postoju auta! Nie mam za to zastrzeżeń do pozycji za kierownicą i samej kierownicy. Jej wieniec dobrano idealnie. Do tego, świetnie leży w dłoni. 

Komfort bez zarzutu
Nie mam też zastrzeżeń do komfortu przemieszczania się. Jak pisałem wyżej, CX3 powstała na płycie Mazdy 2, ale jest od niej sporo większa i pojemniejsza. Z przodu, miejsca nikomu nie zabraknie. Z tyłu na brak przestrzeni nad głową mogą narzekać tylko ci o wzroście ponad 180 cm. Niestety, pasażerom kanapy może czasem brakować miejsca na nogi. Dzieje się tak wtedy, kiedy kierowca mierzy ponad 180 cm…

Bagażnik średnio pojemny. Wygląda jak w hatchbacku i tyleż mieści. W konfiguracji 5-osobowej pomieści 350 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy – 1260. Nieco problemów sprawia dość wysoki dolny próg i wąską dolną część otworu załadunkowego. 

Dwie jednostki
Do napędu CX3 producent przewidział 2 silniki. Oba, to wolnossące jednostki benzynowe o pojemności 2 litrów i mocach 120 i 150 KM zbudowane w technologii SkyActive. Teraz słów kilka, czym jest technologia stająca w opozycji do modnego już „kastrowania” downsizingiem. SkyActive to przede wszystkim kuracja odchudzająca silnika. Lżejsze tłoki, korbowód, blok i głowica to mniejsze tarcie. To z kolei wyższy moment obrotowy i moc. W przypadku silników benzynowych, SkyActive to także wyższy stopień sprężania. Efekt – zaskakująco dobra dynamika i świetna elastyczność jednostki.

Testowe auto napędzał 120-konny motor benzynowy. Nominalną moc jednostka osiąga przy 6000 obrotach na minutę a maksymalny moment obrotowy – 207 Nm, przy 2800 obrotach. Moment obrotowy przenosiła na oś przednią 6-przełożeniowa skrzynia manualna. Efekt, to prawie 195 km/h i 9 sekund do setki. 

Przy dystrybutorze raczej bez szoku. Producent sugeruje, że CX3 pali w mieście 7,5 litra, w trasie – 5,4 litra a średnio, 6,2. W naszym teście było około 8,3 litra w mieście a test zamknęliśmy średnią 6,7 litra.

Auto jest bardzo sympatyczne w prowadzeniu. Jasne, że nie daje tyle frajdy co MX5, ale nie rozczarowuje! Niewysilona jednostka o średnio imponującej mocy, zapewnia nie najgorsze doznania. Zawieszenie – McPherson z przodu i belka skrętna z tyłu nie są może szczytowymi osiągnięciami, ale dają radę. Do uszu kierowcy nie dochodzą odgłosy jego pracy. Kabinę wygłuszono też na tyle nieźle, że silnik, choć go słychać, nie jest utrapieniem w dalekiej podróży. Ledwie wyczuwalną podsterowność wyczuliśmy tylko w ostrzejszych łukach po nagłym dodaniu gazu. Ale samochodowa elektronika radzi sobie z tym zjawiskiem całkiem sprawnie. 

Mazda CX3 jest naprawdę ładna, nieźle wyposażona i dobrze jeździ. Ceny auta zaczynają się od 70 900 zł...
Paweł Pusz

Wady:
- materiały wykończeniowe
- cena

Zalety:
- elastyczny motor
- wygląda
- zdublowane sterowanie infotainmentem

Podstawowe parametry techniczne MAZDA CX-3 2.0 SkyActive G MT6 120 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4275/1765/1535/2570
Silnik: benzynowy wolnossący
Pojemność: 1998 cm3
Moc maksymalna: 121 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:  207 Nm przy 2800 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 6 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 9 s.
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 7,6/5,4/6,2 l
Pojemność zbiornika paliwa: 48 l
Pojemność bagażnika: 350/1260 l
Ceny: od 70 900 zł


Tagi:
MAZDA CX-3 2.0 SkyActive G MT6 120 KM, test MAZDA CX-3 2.0 SkyActive, opinie MAZDA CX-3 2.0 SkyActive

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Tiguan Highline 2,0 TSI 190 KM DSG7 4Motion – Sposób na SUV-a
kalendarz 09/01 2021

Volkswagen Tiguan Highline 2,0 TSI 190 KM DSG7 4Motion – Sposób na SUV-a

Testy / Testy

2021.01.09

Tiguan debiutował w 2006 roku. Na polskim rynku pojawił się na początku 2007 i do razu zdominował rankingi sprzedaży. 
Seat Tarraco 2,0 TDI 190 KM DSG7 4Drive – Konkurent Volkswagena z Niemiec?
kalendarz 09/01 2021

Seat Tarraco 2,0 TDI 190 KM DSG7 4Drive – Konkurent Volkswagena z Niemiec?

Testy / Testy

2021.01.09

W 2016 roku zadebiutował pierwszy SUV z logo Seata.
Renault Captur 1,0 TCe 100 KM MT5 FWD – Dla kogo? 
kalendarz 09/01 2021

Renault Captur 1,0 TCe 100 KM MT5 FWD – Dla kogo? 

Testy / Testy

2021.01.09

W 2013 roku Renault uśmierciło mało popularnego mikrowana - Modusa. W jego miejsce wprowadziło miejskiego crossovera – Renault Captur. 
Najnowsze artykuły:
 Nasser Al-Attiyah: „To dla nas fantastyczny rezultat...”

Nasser Al-Attiyah: „To dla nas fantastyczny rezultat...”

Wiadomości / Moto sport

2021.01.19

Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, którzy zajęli drugie miejsce ze stratą niespełna 14 minut do zwycięzcy, Stephane’a Peterhansela.
 Niepokojące wyniki kontroli warszawskich taksówek

Niepokojące wyniki kontroli warszawskich taksówek

Wiadomości / Gorące tematy

2021.01.19

Ponad 17 tys. licencjonowanych taksówek jeździło po ulicach Warszawy w 2020 r. W ponad 40 proc. przypadków stwierdzono nieprawidłowości.
Odcinkowy pomiar prędkości na A1

Odcinkowy pomiar prędkości na A1

Wiadomości / News

2021.01.19

Odcinkowy pomiar prędkości już niedługo zacznie funkcjonować na budowanej autostradzie A1.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.