Marczyk i Gospodarczyk rajdowymi mistrzami Europy

Rajd Chorwacji był areną zaciętej walki o ostateczne rozstrzygnięcia w klasyfikacji ERC.
Polacy przypieczętowali tytuł podczas finałowego Rajdu Chorwacji, zajmując trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk od początku prezentowali świetne tempo. Trzecie miejsce na mecie wystarczyło, by ten polski duet po raz pierwszy sięgnął po tytuły mistrzów Europy w klasyfikacjach kierowców i pilotów. To wielki sukces – Marczyk został najmłodszym kierowcą z Polski, który sięgnął po tytuł mistrza Starego Kontynentu.
– „To jest historyczny moment – sięgamy z Szymonem po tytuł mistrza Europy ERC 2025. Dziękujemy wszystkim kibicom, partnerom i całemu zespołowi, którzy wspierali nas przez cały sezon. Polska znów na szczycie!” – napisał Mikołaj Marczyk.
Przed rozpoczęciem ostatniej rundy sezonu różnice punktowe w czołówce były minimalne. Do klasyfikacji końcowej zaliczano siedem najlepszych wyników z ośmiu rozegranych rund. Przed startem rajdu w Chorwacji różnica między pierwszą a drugą lokatą wynosiła zaledwie dwa punkty. W związku z tym realnie o mistrzostwo rywalizowały dwie załogi Škody Fabii RS Rally2, polski duet oraz reprezentanci Włoch Andrea Mabellini i Virginia Lenzi.
Zgodnie z przepisami Rajdowych Mistrzostw Europy, załoga, która uzyskała najlepszy czas na odcinku kwalifikacyjnym, jako pierwsza mogła wybrać pozycję startową. To szczególnie istotne na asfaltowych trasach, takich jak Rajd Chorwacji, gdyż wcześniejszy start oznacza lepsze warunki do jazdy, co pozwala uzyskać przewagę już na początku rywalizacji. Podczas finałowej rundy sezonu najlepszym czasem w kwalifikacjach popisał się Marczyk, który zdecydował się na start z pierwszej pozycji.
Finałowa runda Rajdowych Mistrzostw Europy FIA 2025 była wyjątkowo emocjonująca. O końcowym zwycięstwie zadecydowały dopiero ostatnie kilometry rywalizacji, w której o tytuł mistrzowski walczyli Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk w Škodzie oraz irlandzka załoga - Jon Armstrong i Shane Byrne. Choć Irlandczycy triumfowali w Rajdzie Chorwacji i zdobyli komplet punktów na power stage'u, to trzecie miejsce polskiej ekipy w klasyfikacji końcowej rajdu pozwoliło jej utrzymać przewagę w całym sezonie i zdobyć tytuły Rajdowych Mistrzów Europy w klasyfikacjach kierowców i pilotów.
Rywalizacja była wyjątkowo wymagająca, zmienne warunki, mokre i śliskie odcinki oraz presja związana z finałem sezonu wystawiły zawodników na ciężką próbę. W czołówce klasyfikacji znalazły się aż cztery załogi startujące Fabiami RS Rally2. Estoński duet Robert Virves i Jakko Viilo ukończył zmagania na piątym miejscu, a tuż za nimi uplasowali się Finowie Lauri Joona i Kristian Temonen. Sukces Marczyka zapewnił także zwycięstwo zespołowe ekipie Topp Cars w ramach programu Škoda Motorsport Bonus Programme, natomiast zespół Racing Factory, reprezentowany przez Andreę Mabelliniego, zakończył sezon na trzecim miejscu w klasyfikacji kierowców.
– „Zakończyliśmy w tym roku na podium pięć z ośmiu rund FIA ERC. Jechaliśmy szybko, pewnie i regularnie. Nie popełnialiśmy błędów, nie mieliśmy awarii. To spełnienie marzenia, które zakiełkowało w mojej głowie wiele lat temu. Dołączyć do grona polskich mistrzów Europy – do Sobiesława Zasady, Krzysztofa Hołowczyca i Kajetana Kajetanowicza – to dla mnie zaszczyt. Serdecznie dziękuję wszystkim kibicom za wsparcie. W trakcie tego weekendu towarzyszyło mi mnóstwo stresu i emocji. Powoli zaczyna dochodzić do mnie to, co osiągnęliśmy" – podsumował Mikołaj Marczyk, najmłodszy polski mistrz Europy.
Dodajmy, że w kategorii ERC3 mistrzostwo Europy zdobyli Tymoteusz Abramowski i Jakub Wróbel. Młodzi zawodnicy zaliczyli znakomity debiutancki sezon, który zakończyli w wielkim stylu.
– „ZROBILIŚMY TO! Jesteśmy mistrzami Europy w klasie ERC3! To, jak potoczył się dla nas ten debiutancki sezon, to coś niesamowitego. Jestem dumny z postępu, jaki wykonaliśmy – mistrzostwo to ukoronowanie ciężkiej pracy całego zespołu. Dziękuję każdemu, kto przyczynił się do tego sukcesu” – podkreślił Tymek Abramowski./oprac.ns/
Zobacz podobne artykuły:
Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie
Wiadomości / Moto sport
2025.11.14
Witek Kupczyński Mistrzem Świata FIM MotoMini
Wiadomości / Moto sport
2025.11.13
Dominacja Toyoty w Rajdzie Japonii
Wiadomości / Moto sport
2025.11.12
Pierwszy SUV McLarena pojawi się w 2028 r.
Wiadomości / News
2025.11.15
Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych
Bezpieczeństwo
2025.11.15
Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie
Wiadomości / Moto sport
2025.11.14