Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Małe samochody Renault
kalendarz 26/11 2018

Małe samochody Renault

Moto nostalgia

Przypominamy inne małe modele Renault, które – każdy w swoim czasie – uczestniczyły w zmianach zachodzących w społeczeństwie.

1946: 4 CV, pierwszy naprawdę popularny model Renault
Odbudowa Europy nabiera tempa, a jej mieszkańcy mogą znowu z nadzieją myśleć o przyszłości i o nadejściu lepszych czasów. Wojna skończyła się przed kilkoma miesiącami. Dla tych, którzy chcieli cieszyć się nowo odzyskaną wolnością podróżując po drogach, model 4 CV stanowi idealną propozycję.

Ten mały samochód z zamontowanym z tyłu silnikiem, zaprojektowany przez inżynierów Renault jeszcze w czasie wojny, zapewnia w swoim wnętrzu ilość miejsca wystarczającą dla rodziny z bagażami. Jego konkurencyjna cena pozwala na kupno samochodu o wiele szerszej rzeszy odbiorców. Model 4 CV odciśnie swoje piętno na całym okresie powojennym, podbijając serca zarówno przedstawicieli klasy robotniczej, jak i burżuazji.

1961: Renault 4L, pierwszy samochód zapewniający pełnię życia
Zaczął się okres powojenny, określany mianem „trzydziestu wspaniałych lat”. Gospodarka nabiera rozpędu, pojawiają się liczne innowacje, a poziom życia ulega poprawie, wraz z demokratyzacją dostępu do nowych dóbr, takich jak urządzenia AGD i samochody. Całe rodziny, korzystają z życia, podróżują i pragną odkrywać otwarte przestrzenie. Właśnie dla nich Renault stworzyło model Renault 4, samochód, który zyska status kultowego, ze swoją rewolucyjną, a zarazem praktyczną tylną klapą, która pozwala mu przewieźć rodzinę z bagażami każdą drogą i w każdych warunkach.

To pierwszy prawdziwy „samochód zapewniający pełnię życia” stworzony przez Renault. W latach 1961-1990 model Renault 4 sprzeda się w ponad ośmiu milionach egzemplarzy na całym świecie.

1972: Renault 5, w duchu 68 roku
Minął rok 1968, większość Europejczyków cieszy się coraz większą wolnością i swobodą działania i podróżowania. Gdy kończy się nagle okres euforii i przychodzi rok 1973, a wraz z nim pierwszy kryzys paliwowy, we właściwym momencie pojawia się model Renault 5, ze swoim niewielkim apetytem na paliwo (4,5 l/100 km przy prędkości 90 km/h). To mały samochodzik zupełnie nowego rodzaju: z sympatycznym nadwoziem, uniwersalny, wyposażony w pomysłowe zderzaki z tworzywa sztucznego, chroniące go przed uszkodzeniem np. w czasie parkowania.

Wkrótce po premierze, która miała miejsce w 1972 roku, model R5 znajduje liczne grono odbiorców (31% kobiet i 35% nabywców w wieku poniżej 30 roku życia w pierwszym roku sprzedaży), a jego sukces rynkowy na zawsze zapisał się w historii marki.

W połowie lat 80. Renault zastępuje model R5 modelem Super5. Obydwa te modele, wyprodukowane w latach 1972–1996 w ilości ponad 8,5 miliona egzemplarzy, będą jeździć po drogach i pozostaną w sercach wszystkich, którzy je spotkali. Model Renault 5 doczekał się nawet stuningowanych wersji sportowych, które także zyskają status kultowych: R5 Alpine i R5 Turbo.

1993: Twingo, samochód na kryzys
Trwa kryzys, gospodarka jest niestabilna (krach na giełdzie), a ceny paliw rosną (wojna w Zatoce Perskiej), lecz niedawny upadek muru berlińskiego pozwala całej Europie z ufnością patrzeć w przyszłość. Chcemy zachwycać się nową perspektywą, lecz rzeczywistość nam w tym przeszkadza.

I w końcu nadchodzi Twingo, małe miejskie auto jakby z zupełnie innego świata, dalekie od klasycznych rozwiązań stosowanych w tym czasie w samochodach. Dostępne z jednym silnikiem, w jednej jedynej wersji wyposażenia, za to w czterech żywych kolorach, z nazwą będącą połączeniem trzech słów: Twist, Swing i Tango – która, jak cały samochód, wprost emanuje dobrym humorem. Pierwszy mały jednobryłowy model na rynku, o radosnym wyglądzie i unikalnej formie nadwozia, dzięki której, pomimo bardzo krótkiego przodu, długość użyteczna kabiny wynosi aż 1,78 m.

Zaprezentowany po raz pierwszy na Salonie Samochodowym w Paryżu, model ten odnosi absolutnie bezprecedensowy sukces: Twingo to prawdziwie antykryzysowe Renault. Tak jak w przypadku poprzednich modeli, za jego kierownicą zasiądą przedstawiciele wszystkich klas społecznych. Dzięki możliwościom zmiany konfiguracji wnętrza i swojej uniwersalności, doskonale sprawdza się w każdych warunkach, zarówno w mieście, jak i na dalszych wakacyjnych trasach.

Dzisiejsze Twingo
Nowe technologie otwierają drzwi do świata nowych możliwości wyrażania siebie i wolności, w którym jesteśmy gotowi na nowe doznania i na dobrą zabawę. To w tym świecie, w takim społeczeństwie i w takim mieście nowe Twingo znajdzie dla siebie miejsce i – mamy nadzieję – będzie zarażać uśmiechem. Zabawne, megamobilne i zawsze online. Wciąż niewielkie na zewnątrz, lecz przestronne wewnątrz – stworzone do życia w mieście, z promieniem skrętu wynoszącym zaledwie 4,30 m. Zachwyca kolorami nadwozia i pozwoli swoim właścicielom wyrazić siebie.

Nowe Twingo jest godnym następcą historycznych małych aut Renault i spadkobiercą wiecznego optymizmu, którego symbolem był jego wielki przodek. To auto z silną osobowością, tak jak poprzednie modele – innowacyjne, zapewniające pełnię życia i posiadające duszę.Jak wyjaśnia Jean-Louis Loubet, historyk i ekspert w dziedzinie motoryzacji1 – „nowe modele Renault wcześniej od innych uwzględniają zmiany zachodzące w społeczeństwie [...]. Renault wprowadza innowacyjne rozwiązania i tworzy samochody, które odciskają piętno na swoich czasach”. Niezależnie od „czasów”, miejskie modele samochodów Renault zarażają optymizmem i zapisują kolejne karty w historii motoryzacji.

RED
Źródło: Renault


Tagi:
Renault Twingo, Twingo, 4 CV, Renault 4 CV, Renault 4, Renault 4 TL, Renault 5

Zobacz podobne artykuły:

Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...
kalendarz 01/03 2019

Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...

Moto nostalgia

2019.03.01

Lata 60-te ubiegłego stulecia mimo nie najlepszych uwarunkowań w naszym kraju, były niezwykle efektowne i efektywne w rajdach samochodowych.
Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...
kalendarz 23/02 2019

Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...

Moto nostalgia

2019.02.23

Dzisiaj o najsłynniejszym rajdzie – Rajdzie Monte Carlo.
Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...
kalendarz 20/02 2019

Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...

Moto nostalgia

2019.02.20

Marek Varisella, startujący w rajdach samochodowych jak mówią „od zawsze” …
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.