Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lexus RC 300h F-Sport - Sportowy, ale nieco inaczej
kalendarz 14/02 2019

Lexus RC 300h F-Sport - Sportowy, ale nieco inaczej

Testy

Do 2015 roku w ofercie Lexusa nie było auta sensu stricte sportowego. A kiedy już powstał, od razu zrobiło się epicko.

Model RC F zbudowano na bazie Lexusa IS. Oczywiście bazę wzięto od sedana i gruntownie przekonstruowano pod względem wymiarów i właściwości jezdnych. RC F z marszu stał się  najszybszym Lexusem. V8 pod maską i ponad 400 KM robiły wrażenie. Cena… też. Dlatego Japończycy zdecydowali że warto dać RC F-owi nieco mniej „wysportowanego”, za to bardziej dostępnego cenowo brata. Dlatego pojawił się RC. Tańszy, wolniejszy,  za to nie mniej piękny...

Piękne coupe
Nadwozie coupe to wyraziste przetłoczenia i ostre kanty. Do tego grill, czyli klepsydra albo talia osy i wyjątkowo wystylizowane reflektory nadają pojazdowi drapieżny wygląd. Tylne lampy, szczególnie wieczorem są po prostu piękne. Krótko mówiąc, wizualnie RC wygląda jak milion dolarów.  

Wnętrze zachwyca
Jest klimatyczne; zarazem sportowo i nowocześnie. Projektując kokpit konstruktorzy nie zapomnieli ani o stylistyce ani o ergonomii. Efekt jest powalający. Wszystko pod ręką. Logicznie, ładnie i z doskonałej jakości materiałów. Cały układ jest ekstremalnie ukierunkowany na kierowcę. Dodatkowo wersja testowa to model F SPORT, a to oprócz dedykowanych dodatków stylistycznych w eksterierze - wiąże się z elementami wykończeniem kokpitu. Kokpit F SPORT wyróżnia zapożyczony z modelu LFA zespół wskaźników z ruchomym centralnym pierścieniem. Luksusowego charakteru wystroju wnętrza dopełniają efektowne stebnówki na przednich fotelach. Nie zapomniano też o uroczych detalach, jak obszycie kierownicy i dźwigni zmiany biegów perforowaną skórą, aluminiowych nakładkach na pedały i listwach na progach czy wielokolorową, skórzaną tapicerkę.

Fotele z pozoru twarde po kilkudziesięciu kilometrach stają się najlepszym kumplem steranego życiem kręgosłupa. Idealna twardość, doskonałe trzymanie boczne, podparcie ud ma idealną długość, co w autach o tak sportowym wyglądzie i zacięciu, nie jest oczywiste. Także tylna kanapa jest omalże doskonała. Na kilkuset kilometrowej trasie dwie pasażerki nie narzekały na dyskomfort. Jedyny problem, to wsiadanie i wysiadanie. Ale żaden pojazd coupe, nawet przy tak długich drzwiach jak Lexus RC nie daje w takiej sytuacji gwarancji, że obejdzie się bez gimnastyki.

Zaskoczenie na plus
Bagażnik, nadspodziewanie pojemny. Prawie 350 litrów w sportowym coupe to naprawdę dużo. Poza tym przestrzeń jest foremna i nieograniczona detalami nadwozia. Prowadnice klapy bagażnika chowają się w elementy tapicerki. Nie ma więc mowy o zabieraniu przez nie miejsca bagażowi.

Ciekawe połączenie
Do napędu RC Lexus stosuje 2-litrowy motor wspomagany turbiną lub 2,5-litrowy, wsparty układem hybrydowym. I takim właśnie tym razem jeździliśmy. 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2494 cm i mocy 181 KM (przy 6000 obrotów) generujący 221 Nm w zakresie od 4200 do 5400 obrotów współpracował ze 143-konnym motorem elektrycznym dającym aż 300 Nm Łączna moc układu to 223 KM. Efekt to 190 km/h (prędkość w wersji hybrydowej ograniczono) i niespełna 9 sekund do 100 km/h. Nie są to parametry wbijające w asfalt. Za to auto nadspodziewanie wstrzemięźliwe konsumuje paliwo. Producent zakłada średnie spalanie na poziomie 4,9 litra. W naszym teście, było to około 5,5 średnio i 6,5 w cyklu miejskim.

Za przeniesienie napędu na tylna oś odpowiadała skrzynia  bezstopniowa E CVT. Takie rozwiązanie w autach ze stajni Toyoty/Lexusa to standard. Nie jesteśmy rozczarowani, choć pewnie dwusprzęgłowy automat, choć droższy w produkcji i w serwisowaniu, byłby nieco bardziej sprawny technicznie. Fakt, wariator się nie mylił, za to nie dział tak sprawnie, jak automat dwusprzęgłowy...

RC 300h to udawany sportowiec. Dlatego komfort, jaki oferuje jest zdecydowanie… luksusowy. No właśnie, pojazd wystylizowany na sportową rakietę gwarantuje luksus przemieszczania typowy bardziej dla luksusowych sedanów sedana. Zawieszenie zestrojono tylko nieco bardziej sprężyście, niż w IS-ie, który jak wspomniałem był bazą projektu. Nawet 19 calowe felgi obute w niskoprofilowe gumy niewiele tu zmieniły. Za to bardzo pomogły w utrzymaniu auta w ryzach. Szczególnie w ciasno pokonywanych zakrętach. Wszak RC to auto z napadem na oś tylną.

Warto też wspomnieć, że charakter auta można nieco stuningować. Sektor trybu jazdy, którego centrum sterowania usytuowany tuż przy lewarku skrzyni biegów; pozwala na poruszanie się w trybach Eco, Sport i Sport+. Zmiana trybu to nie tylko inny kolor podświetlenia, ale zasadniczo zmiana charakteru pracy zawieszenia czy inna reakcja na gaz. Nie łudźmy się jednak. Nawet w trybie Sport+ hybrydowy Lexus nie będzie sportową rakietą.  

RC to taki trochę udawany sportowiec. Szczególnie w wersji hybrydowej. Nieco dziwi sztuczne ograniczenie prędkości. Za to na plus trzeba zapisać, że sportowy look nie idzie w parze ze sztywnym zawieszeniem czy potężnym apetytem na paliwo. A propos sportowy look. Wygląd auta to jego największy atut. Nie do przecenienia.
Paweł Pusz

Zalety:
- sportowa stylistyka,
- 17-głośnikowy zestaw Mark Levinson,
- bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa,
- dobre wyciszenie kabiny.

Wady:
- ograniczona prędkość maksymalna w wersji hybrydowej,
- utrudnione wsiadanie na tylne siedzenia

Podstawowe parametry techniczne Lexus RC 300h F-Sport:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4695/1840/1395/2730 mm
Silnik: układ hybrydowy
Pojemność:  2494 cm3
Moc maksymalna:  223 KM/6000 obr/min (motor benzynowy 190 KM, elektryczny 143 KM)
Maksymalny moment obrotowy:  221 Nm od 4200-5400 obr./min
Napęd: tylny
Skrzynia: E CVT
Osiągi (0-100): 8,6 s
Prędkość maksymalna:  190 km/h
Deklarowane zużycie paliwa: 4,9 l
Pojemność zbiornika paliwa: 66 l
Pojemność bagażnika: 340 l
Ceny: od 224 900  do 279 900 zł
Cena wersji F-Sport: 269 900 zł


Tagi:
Lexus RC 300h F-Sport , Lexus RC 300h, Lexus RC, test Lexus RC 300h F-Sport, test Lexus RC 300h, test Lexus RC, opinie Lexus RC 300h F-Sport, opinie Lexus RC 300h, opinie Lexus RC

Zobacz podobne artykuły:

Volvo V60 D4 2,0 Inscription 190 KM – Kochajmy diesle, tak szybko odchodzą…
kalendarz 23/02 2019

Volvo V60 D4 2,0 Inscription 190 KM – Kochajmy diesle, tak szybko odchodzą…

Testy / Testy

2019.02.23

V60 debiutował w 2010 roku na paryskim salonie samochodowym. W 2013 roku pojazd przeszedł lifting. A na początku zeszłego roku poznaliśmy II generację kombi ze Szwecji rodem.
Ford Mondeo 2,0 Hybrid Titanium – Inny pomysł na rodzinną limuzynę
kalendarz 22/02 2019

Ford Mondeo 2,0 Hybrid Titanium – Inny pomysł na rodzinną limuzynę

Testy / Testy

2019.02.22

Nie masz hybrydy, nie ma cię na rynku. To obecnie moda, ale nie tylko. Hybryda to - przeliczeniowo, oszczędność dla producenta w „wydalaniu” CO2. Tak, wiem że to bzdura, ale…
Nissan Leaf II Tekna – Na bateryjce
kalendarz 22/02 2019

Nissan Leaf II Tekna – Na bateryjce

Testy / Testy

2019.02.22

Czy taka jest przyszłości motoryzacji? Nie wiem. Ale wszystkie znaki na ziemi i niebie wykazują, że nie jest to wykluczone.
Najnowsze artykuły:
ABC odszkodowania z OC - warto wiedzieć!

ABC odszkodowania z OC - warto wiedzieć!

Finanse / Ubezpieczenia

2019.03.26

Sprawca zdarzenia bez uprawnień do kierowania pojazdem - komu przysługuje odszkodowanie, kiedy ubezpieczycielowi przysługuje regres?
Stoisko Citroëna nagrodzone Creativity Award na Geneva Motor Show 2019

Stoisko Citroëna nagrodzone Creativity Award na Geneva Motor Show 2019

Wiadomości / News

2019.03.26

„La Maison Citroën” uznano najlepszą przestrzenią wystawową podczas Salonu Samochodowego w Genewie.
Lancia Aurelia B20GT 1953 r. do kupienia

Lancia Aurelia B20GT 1953 r. do kupienia

Wiadomości / News

2019.03.26

Lancia wyprodukowała tylko 720 egzemplarzy serii III, a ta Aurelia B20GT jest jednym z nich.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.