Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ksenon Helli pod halogenem
kalendarz 07/07 2014

Ksenon Helli pod halogenem

Warsztat / Porady

Oświetlenie ksenonowe czy ledowe to nie moda sezonowa, ale nowe, ekonomiczne, a przede wszystkim doskonałe oświetlenie drogi.

Ma też walor estetyczny, szczególnie dla młodych kierowców, którzy korzystają z oświetlenia halogenowego. Ksenon i diody LED to motoryzacyjny lepszy świat, do którego jednak nie da się wejść na skróty.

Racja mechanika

W jednym z warsztatów samochodowych mechanik nie zgodził się, aby w podrasowanym aucie naprawić szwankującą instalację elektryczną. Stwierdził, że ktoś, prawdopodobnie sam kierowca, zainstalował żarówki samowyładowcze, czyli ksenonowe w miejsce halogenowych. Fachowiec miał rację, zachował się przyzwoicie, tak w stosunku do klienta, jak również innych użytkowników drogi. Ponieważ w podobnej sytuacji znajduje się zapewne wielu młodych kierowców, lekcję powtarzamy i służymy radą, co robić, aby błysnąć oświetleniem halogenowym, ksenonem i pozostać w zgodzie z porządkiem prawnym.

Niebezpieczne pomysły

Najpierw,  dlaczego wymiana żarówek halogenowych na ksenonowe jest niebezpieczna? Po pierwsze, auto wbrew oczekiwaniom jest gorzej widoczne, a innych nadjeżdżających z przeciwka oślepia. Kierowca licząc, że ksenon jest jaśniejszy zamiast dwóch żarówek H4 montuje zestaw HID, czyli dwie żarówki wyładowcze z akcesoriami.

Dla takiego domorosłego inżyniera taki wynalazek to daremne żale i próżny trud, gdyż montaż HID (High Intensuity Discharge Lamp) w aucie z oświetleniem halogenowym stawia w konflikcie współpracę reflektor – żarówka halogenowa każdego typu. Tym samym homologacja zostaje unieważniona, bo nie spełni w takim zestawie żadnych norm. Nie wchodząc w szczegóły homologacyjne, chodzi o prawidłowy rozsył światła na drodze i jej oświetlenie. Montaż zestawu HID tam, gdzie był halogen daje znacznie więcej światła niż żarówka halogenowa, zmianie ulega geometria świecenia żarówki i następuje efekt oślepienia.

O czym kierowcy nie wiedzą

Każda żarówka ma swój indywidualny wymiar w mm, którym jest, zgodnie z informacją ITS „odległość od tzw. płaszczyzny odniesienia (płaszczyzna przechodząca przez pierścień do pierwszego świecącego zwoju skrętki). Problem niezgodności geometrii jarznika lampy HID polega na tym, że jego długość jest zawsze większa od  wymiaru charakterystycznego, co w konsekwencji kończy się oślepieniem”.

Ponadto klasyczne reflektory nie mają urządzeń samopoziomujących, zaś barwa temperaturowa żarówek wyładowczych jest inna. O tym wszystkim kierowca zazwyczaj nie wie lub nie zdaje sobie z tego sprawy, a skutki spowodowania wypadku, którego przyczyną będą takie domorosłe zestawy, mogą być tragiczne w skutkach, także finansowych. Rada jest prosta – nie ruszać reflektorów halogenowych. Można za to pod nimi samodzielnie zamontować micro ksenony.

Nowe reflektory Micro Xenon Helli są małe, ale mają za to natężenie oświetlenia nieosiągalne przez światła halogenowe. Odbłyśnik wykonany jest przy użyciu technologii swobodnych pól, co umożliwia bardzo precyzyjne kierowanie światła na drogę. Obudowę reflektora wykonano ze stopu magnezu, na którego powierzchni znajduje się warstwa białego aluminium. Układ zapłonowy trzeciej generacji pozwala na osiągnięcie pełnego natężenia światła niemal natychmiast po włączeniu świateł - czas zapłonu nie przekracza jednej sekundy. Micro Xenon Helli niewiele waży, a przezroczyste szkła nadają mu charakterystyczny wygląd. W porównaniu z oświetleniem halogenowym, instalacja dodatkowych świateł ksenonowych nie jest trudna. Problemu nie stanowi też dodatkowe obciążenie instalacji elektrycznej pojazdu, ponieważ pobór mocy przez żarówkę ksenonową jest prawie o połowę mniejszy niż żarówki halogenowej.

 źródło: sdcm

 

Zobacz podobne artykuły:

 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
kalendarz 16/04 2024

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.
 Pęknięta szyba w samochodzie
kalendarz 09/04 2024

Pęknięta szyba w samochodzie

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.09

Ile kosztuje mandat, ile naprawa i wymiana, a ile ubezpieczenie.
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
kalendarz 04/04 2024

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.04

Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.