Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jak bezpiecznie transportować skuter śnieżny?
kalendarz 14/01 2019

Jak bezpiecznie transportować skuter śnieżny?

Bezpieczeństwo / Porady

Okres na ferie i odpoczynek w górach tuż tuż, dlatego już teraz warto wiedzieć, jak przewozić skuter śnieżny bezpiecznie i zgodnie z przepisami.

Łatwość montażu oraz szerokie zastosowanie sprawiają, że haki holownicze zyskują na popularności. Zima jest jedną z pór roku, podczas których urządzenia te przydają się szczególnie. Transport skutera śnieżnego, czy innych ładunków (np. drewna na opał) to typowe zadanie, w jakim wykorzystuje się haki, gdy temperatura na dworze spadnie poniżej zera. Okres na ferie i odpoczynek w górach zbliża się wielkimi krokami (w zależności od regionu), dlatego już teraz warto wiedzieć, jak przewozić skuter śnieżny bezpiecznie i zgodnie z literą prawa.

Transport skutera śnieżnego wymaga ze strony kierowcy szczególnej ostrożności, dlatego istotne jest przygotowanie. Podstawą jest posiadanie sprawnego haka holowniczego, który cały ten zestaw będzie musiał „uciągnąć”. Ważne jest określenie, jaki maksymalny ładunek może „udźwignąć” dany hak holowniczy, a informację o tym zazwyczaj podaje jego producent. Samo podróżowanie z przyczepą ma jednak ograniczenia prawne, które należy uwzględnić jeszcze przed podjęciem decyzji o wyruszeniu w trasę.

„Z punktu widzenia polskiego prawa, podstawą transportowania czegokolwiek jest kwestia masy całkowitej zestawu samochód plus przyczepa, dlatego musimy upewnić się, że nasza kategoria prawa jazdy zezwala na podróż takim zestawem. Rozporządzenie mówi, że stosunek masy (dmc) samochodu do masy (dmc) przyczepy musi być jak 1,33:1. Powinniśmy także dostosować swój styl jazdy do sytuacji na drodze. Na autostradzie, w przypadku przyczepy lekkiej do 750 kg, możemy podróżować maksymalnie z prędkością 80 km/h. Za każdym razem powinniśmy brać jednak poprawkę na warunki pogodowe – skuter na przyczepie może być zestawem podatnym na boczne podmuchy wiatru. Kontrolowanie jego pozycji w lusterkach jest kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa naszego i innych” – radzi Mariusz Fornal, z działu technicznego firmy Steinhof.

Gdy upewnimy się już, że nasza kategoria prawa jazdy umożliwia podróżowanie z przyczepą o danej masie, należy zweryfikować stan techniczny haka holowniczego oraz najazdu, który posłuży za platformę transportową. Na co zwrócić uwagę, by przyczepa ze skuterem nie odpięła się podczas jazdy i by nie narażać się na mandaty? Podstawą jak zawsze jest stan techniczny naszego zespołu pojazdów.

„Hak holowniczy powinien być w pełni sprawny, kula nie może mieć żadnych odkształceń, a w gnieździe elektrycznym powinno być napięcie, potrzebne do zasilenia instalacji w przyczepie. Sprawdzając przyczepę powinniśmy skontrolować, czy oświetlenie jest sprawne, czy wszystkie śruby są dokręcone i jaka jest wartość ciśnienia w kołach. Hak holowniczy musi mieć odpowiednią homologację, a przyczepa ważne badanie techniczne, o czym przypominamy wszystkim klientom Steinhof – dodaje Mariusz Fornal.

Sam skuter śnieżny, jak każdy ładunek, musi być odpowiednio zabezpieczony. W tym celu najlepiej użyć wzmocnionych lin holowniczych, które ustabilizują jego pozycję i nie pozwolą na niekontrolowane przemieszczanie się. Ponadto, warto skontrolować połączenia śrubowe haka po przejechaniu każdego 1000 km i w razie potrzeby dokręcić je. Zachowanie wszystkich tych zasad sprawi, że transport skutera śnieżnego, czy jakiegokolwiek innego ładunku, będzie możliwie bezpieczny i przepisowy.


Tagi:
wyjazd na ferie, bezpieczny transport skutera śnieżnego

Zobacz podobne artykuły:

Czy podczas epidemii jest bezpieczniej na drogach?
kalendarz 25/05 2020

Czy podczas epidemii jest bezpieczniej na drogach?

Warsztat / Bezpieczeństwo

2020.05.25

Aż 70 proc. kierowców uważa, że bezpieczeństwo na drogach w trakcie epidemii uległo poprawie, podczas gdy zaledwie 5 proc. sądzi przeciwnie.
 Volvo ogranicza prędkość maksymalną
kalendarz 22/05 2020

Volvo ogranicza prędkość maksymalną

Warsztat / Bezpieczeństwo

2020.05.22

Szwedzki producent montuje w każdym swoim nowym modelu ogranicznik prędkości do 180 km/h oraz funkcję Care Key.
Szyberdach, targa i kabriolet – co sprawdzi się najlepiej?
kalendarz 11/05 2020

Szyberdach, targa i kabriolet – co sprawdzi się najlepiej?

Warsztat / Porady

2020.05.11

Coraz lepsza pogoda zachęca do przejażdżek pod gołym niebem.
Najnowsze artykuły:
Pandemia sprzyja większej brawurze na drogach

Pandemia sprzyja większej brawurze na drogach

Wiadomości / Gorące tematy

2020.05.26

Bezpieczeństwo mają poprawić wyższe kary i ograniczniki prędkości w samochodach.
BMW Alpina XB7 – Alpina zastąpiła BMW M

BMW Alpina XB7 – Alpina zastąpiła BMW M

Moto fanatyk / Tuning

2020.05.25

Ten największy SUV BMW to półoficjalny model BMW X7 M.
KIA ProCEED GT Line 1,6 T-GDI 204 KM 7DCT - Kombi teoretyczne…

KIA ProCEED GT Line 1,6 T-GDI 204 KM 7DCT - Kombi teoretyczne…

Testy / Testy

2020.05.25

Koreańskiego producenta odmieniło jedno auto: Ceed. Tajemnicza nazwa pochodzi od skrótu: Community of Europe with European Design. W uproszczonej wersji oznacza to, że samochód powstała w Europie i dla Europy. 

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.