
Hyundai i20 N – Hothatch na śniegu
Prototyp i20 N testował kierowca rajdowy zespołu Hyundaia, Thierry Neuville.
Po sukcesach modeli i30 N i i30 Fastback N, Hyundai pracuje nad usportowioną wersją nowego modelu i20. Jednocześnie i20 N byłby rywalem Forda Fiesty ST, czy VW Polo GTI.
Testy odbyły się na początku tego roku na zamarzniętym jeziorze w szwedzkim Arjeplog – zimowym poligonie, popularnym wśród producentów samochodów. Całoroczne niskie temperatury sprawiają, że jest to znakomite miejsce do testowania pojazdów w ekstremalnych warunkach pogodowych. W niektóre dni temperatura spada do -30 stopni Celsjusza.
Hyundai podobnie, jak i inni producenci testuje swoje samochody w trudnych warunkach klimatycznych - od palącego upału po oblodzone zimowe drogi. Podczas testów Hyundai testował także osiągi w warunkach podobnych do tych znanych ze sportów motorowych. Wysokie prędkości i ostre zakręty narażają pojazdy na duże obciążenia mechaniczne.
Samochód widoczny na zdjęciach jest w częściowym kamuflażu. Można jednak dostrzec większe koła (Michelin), wzmocnione hamulce z czerwonymi zaciskami. Jak wynika z nieoficjalnych informacji, samochód może zadebiutować w przyszłym roku. Na razie producent nie zdradza szczegółów. Oczekuje się, że pod maskę i20 N może trafić silnik 1.6 T-GDI o mocy 200 KM. Napęd byłby przenoszony za pośrednictwem 6-biegowej przekładni manualnej.
O prototypie i20 N, Thierry Neuville powiedział: „Bardzo interesujący samochód. Niezwykle dokładny i łatwy w obsłudze. Silnik ładnie się kręci, a jego dźwięk jest bardzo interesujący. Nie mogę się doczekać, aby nim pojeździć w WRC!”
Hyundai opublikował dwa filmy z zimowych testów. Podczas testów i20 N towarzyszyły również i20 WRC oraz RM19. O i20 WRC, Neuville mówi: „Samochody WRC są naprawdę ekstremalne. Każdy szczegół jest dopracowany, aby uzyskać najlepsze osiągi, a także dostosować się do stylu jazdy kierowcy.” Opisuje RM19 jako „bardzo łatwy w prowadzeniu”. Mówiąc o jeździe próbnej, powiedział: „Miałem szeroki uśmiech na twarzy, ponieważ dużo jeździłem nim bokiem.”
Dodajmy, że RM są jeżdżącymi laboratoriami i bazą do testowania i opracowywania nowych pomysłów. Najnowszy concept RM19 posiada 2.0-litrowy turbodoładowany silnik o mocy 390 KM zamontowany centralnie przy tylnej osi oraz duży tylny spoiler.
Norbert Szwarc
Foto: Hyundai
Filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=iBI2LR1t9sk&feature=emb_title
https://www.youtube.com/watch?v=B3Ftt28gIcA&feature=emb_title
Zobacz podobne artykuły:
Już jest!
Prezentacje / Nowości
2022.10.20
Nowy EQE SUV- parę szczegółów
Prezentacje / Nowości
2022.10.18
Debiut Nissana Townstara EV
Prezentacje / Nowości
2022.09.27
Styczeń 1983 r.: Mercedes 280 GE wygrywa Rajd Paryż-Dakar
Wiadomości / Ciekawostki
2023.01.29
Kia Stinger - pożegnanie
Wiadomości / News
2023.01.14
GDDKiA w 2023 r. odda blisko 260 km dróg
Wiadomości / News
2023.01.04
Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.