Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Gdzie jest najwięcej nieubezpieczonych?
kalendarz 24/04 2014

Gdzie jest najwięcej nieubezpieczonych?

Finanse / Ubezpieczenia

Największe ryzyko kolizji z pojazdem bez polisy OC jest w województwach lubuskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim. Ryzyko to jest tam około 1,5 razy większe niż przeciętnie w innych regionach Polski.

Piątkę województw o najwyższym wskaźniku nieubezpieczonych zamykają: opolskie i łódzkie – wynika z najnowszego opracowania Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Nowymi województwami, które trafiły do czołówki rankingu województw pod kątem nieubezpieczonych są: zachodniopomorskie i łódzkie. Z niechlubnej piątki wypadły natomiast: małopolskie i świętokrzyskie. OC nie kupują najczęściej mężczyźni w wieku do 25 lat. W tej grupie, ryzyko że posiadacz pojazdu nie ma tej obowiązkowej polisy, jest aż trzykrotnie większe niż u przeciętnego posiadacza pojazdu w Polsce. Kobiety natomiast rzadziej decydują się na jazdę bez OC: o ile w grupie wszystkich właścicieli pojazdów ich udział wynosi 25 proc., to już w grupie nieubezpieczonych spada do 16 proc.

- Nie możemy akceptować jazdy  bez obowiązkowego  ubezpieczenia OC, w sytuacji gdy  uczciwi posiadacze pojazdów pokrywają koszty spowodowanych przez nich wypadków  - mówi Elżbieta Wanat Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – Uruchomiliśmy nowe projekty związane z identyfikowaniem nieubezpieczonych, jak choćby tzw. wirtualny policjant, dzięki któremu znacznie wzrosła wykrywalność aut bez OC. A jeszcze przed wakacjami planujemy przeprowadzić kampanię informacyjną uświadamiającą Polakom, że nie jest tylko prywatną sprawą właściciela pojazdu to czy ma on polisę OC, ale również kierowcy siadającego za kierownicą takiego samochodu, ciągnika, motoru czy motoroweru  – dodaje.
 
Dlaczego kierowcy jeżdżą bez OC?  Zazwyczaj tłumaczą się nieznajomością przepisów lub brakiem pieniędzy na zakup ubezpieczenia, część też ignoruje obowiązek posiadania tej polisy. Z analizy spraw prowadzonych przez UFG wynika, że przyczyny nieubezpieczenia to w szczególności:

•wygaśnięcie polisy poprzedniego właściciela i przekonanie nowego posiadacza pojazdu o automatycznym odnowieniu tego ubezpieczenia. Tymczasem w wyniku zmiany przepisów komunikacyjne OC zbywcy pojazdu ważne jest tylko do końca okresu na jaki zostało zawarte i nie przedłużą się automatycznie;
•wprowadzenie w błąd co do ważności polisy OC poprzedniego właściciela – np. przy zakupie pojazdu w komisie zdarza się, że polisa - przekazywana osobie kupującej pojazd - została wcześniej wypowiedziana i jest już nieważna;
• nie wykupienie OC w dniu pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce, a dopiero np. w dniu odbioru od dealera;
•nieopłacenie wszystkich rat składki za OC i nieprzedłużenie się umowy ubezpieczenia na kolejny rok.
 
W 2013 r. z kar za brak OC UFG zebrał rekordowe 26 mln zł, o ponad 10 mln zł więcej niż rok wcześniej. Pisma wzywające do zapłacenia kary otrzymało łącznie 49,8 tys. posiadaczy pojazdów (auta osobowe, ciężarowe, ciągniki, motocykle, motorowery, quady itp.), czyli o 24 proc. więcej niż w 2012 r. – Tak duży wzrost to przede wszystkim efekt kontroli własnych: czy to na podstawie informacji z ogólnopolskiej bazy polis OC czy kontroli pracowników zajmujących się windykacją opłat karnych – wyjaśnia Joanna Pasturczak wicedyrektor Pionu Windykacji UFG. – W ten sposób w ubiegłym roku wykryliśmy ponad 18 tys. nieubezpieczonych, o prawie 83 proc. więcej niż rok wcześniej – zaznacza.

Uruchomienie przez UFG ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych spowodowało, że wykrycie braku OC jest możliwe również bez kontroli drogowej np. na podstawie analizy danych w bazie wykrywane są przerwy w ubezpieczeniu. Na koniec 2013 r. w bazie OI UFG znajdowały się informacje o aktywnych umowach ubezpieczenia  OC - dla 20,1 mln pojazdów (przed rokiem 19,7 mln). Ubezpieczyciele zobowiązani są - w ciągu maksymalnie 14 dni - przesłać do UFG informacje o polisie, licząc od daty jej sprzedaży.
 
Po polskich drogach porusza się ponad 20 mln pojazdów, w tym jak szacuje Fundusz, około 250 tys. jest nieubezpieczonych. Rocznie do UFG wpływa ponad 6 tys. roszczeń od osób poszkodowanych w wypadkach drogowych, spowodowanych przez nieubezpieczone lub niezidentyfikowane pojazdy. Nieubezpieczeni i niezidentyfikowani sprawcy szkód kosztują - innych właścicieli pojazdów w Polsce – już ponad 73 mln zł rocznie. Wypłaty z UFG finansowane są przede wszystkim ze składek kierowców wykupujących OC.

 źródło: UFG

Zobacz podobne artykuły:

 3 mity o samochodowym assistance na wakacjach
kalendarz 30/05 2024

3 mity o samochodowym assistance na wakacjach

Finanse / Ubezpieczenia

2024.05.30

Podczas długich wyjazdów urlopowych przydatny w assistance może być dostęp do auta zastępczego lub transport do miejsca docelowego, czy finansowanie pobytu w hotelu w oczekiwaniu na naprawę pojazdu.
Uciekniesz z miejsca kolizji? Nie ochroni cię OC
kalendarz 28/05 2024

Uciekniesz z miejsca kolizji? Nie ochroni cię OC

Finanse / Ubezpieczenia

2024.05.28

Kierowca, który ucieka z miejsca zdarzenia drogowego, naraża się na poważne konsekwencje…
 Wypadek na rajdzie ulicznym
kalendarz 25/04 2024

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?
Najnowsze artykuły:
 Auta popowodziowe: jak je rozpoznać i czy warto kupić?

Auta popowodziowe: jak je rozpoznać i czy warto kupić?

Warsztat / Porady

2024.07.17

Co może grozić nabywcy, jeśli kupi taki samochód nieświadomie?
Ferrari Corsa Baltica po raz 12.

Ferrari Corsa Baltica po raz 12.

Wiadomości / News

2024.07.16

W dniach 17-20 lipca br. na trasie Katowice-Warszawa-Świnoujście odbędzie się 12. edycja kawalkady Ferrari Corsa Baltica.
Fiaty 126p znów na wydziale montażowym fabryki w Tychach

Fiaty 126p znów na wydziale montażowym fabryki w Tychach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.07.16

Wielka Wyprawa Maluchów zawitała do tyskiej fabryki.