Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Gdzie jest najwięcej nieubezpieczonych?
kalendarz 24/04 2014

Gdzie jest najwięcej nieubezpieczonych?

Finanse / Ubezpieczenia

Największe ryzyko kolizji z pojazdem bez polisy OC jest w województwach lubuskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim. Ryzyko to jest tam około 1,5 razy większe niż przeciętnie w innych regionach Polski.

Piątkę województw o najwyższym wskaźniku nieubezpieczonych zamykają: opolskie i łódzkie – wynika z najnowszego opracowania Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Nowymi województwami, które trafiły do czołówki rankingu województw pod kątem nieubezpieczonych są: zachodniopomorskie i łódzkie. Z niechlubnej piątki wypadły natomiast: małopolskie i świętokrzyskie. OC nie kupują najczęściej mężczyźni w wieku do 25 lat. W tej grupie, ryzyko że posiadacz pojazdu nie ma tej obowiązkowej polisy, jest aż trzykrotnie większe niż u przeciętnego posiadacza pojazdu w Polsce. Kobiety natomiast rzadziej decydują się na jazdę bez OC: o ile w grupie wszystkich właścicieli pojazdów ich udział wynosi 25 proc., to już w grupie nieubezpieczonych spada do 16 proc.

- Nie możemy akceptować jazdy  bez obowiązkowego  ubezpieczenia OC, w sytuacji gdy  uczciwi posiadacze pojazdów pokrywają koszty spowodowanych przez nich wypadków  - mówi Elżbieta Wanat Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – Uruchomiliśmy nowe projekty związane z identyfikowaniem nieubezpieczonych, jak choćby tzw. wirtualny policjant, dzięki któremu znacznie wzrosła wykrywalność aut bez OC. A jeszcze przed wakacjami planujemy przeprowadzić kampanię informacyjną uświadamiającą Polakom, że nie jest tylko prywatną sprawą właściciela pojazdu to czy ma on polisę OC, ale również kierowcy siadającego za kierownicą takiego samochodu, ciągnika, motoru czy motoroweru  – dodaje.
 
Dlaczego kierowcy jeżdżą bez OC?  Zazwyczaj tłumaczą się nieznajomością przepisów lub brakiem pieniędzy na zakup ubezpieczenia, część też ignoruje obowiązek posiadania tej polisy. Z analizy spraw prowadzonych przez UFG wynika, że przyczyny nieubezpieczenia to w szczególności:

•wygaśnięcie polisy poprzedniego właściciela i przekonanie nowego posiadacza pojazdu o automatycznym odnowieniu tego ubezpieczenia. Tymczasem w wyniku zmiany przepisów komunikacyjne OC zbywcy pojazdu ważne jest tylko do końca okresu na jaki zostało zawarte i nie przedłużą się automatycznie;
•wprowadzenie w błąd co do ważności polisy OC poprzedniego właściciela – np. przy zakupie pojazdu w komisie zdarza się, że polisa - przekazywana osobie kupującej pojazd - została wcześniej wypowiedziana i jest już nieważna;
• nie wykupienie OC w dniu pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce, a dopiero np. w dniu odbioru od dealera;
•nieopłacenie wszystkich rat składki za OC i nieprzedłużenie się umowy ubezpieczenia na kolejny rok.
 
W 2013 r. z kar za brak OC UFG zebrał rekordowe 26 mln zł, o ponad 10 mln zł więcej niż rok wcześniej. Pisma wzywające do zapłacenia kary otrzymało łącznie 49,8 tys. posiadaczy pojazdów (auta osobowe, ciężarowe, ciągniki, motocykle, motorowery, quady itp.), czyli o 24 proc. więcej niż w 2012 r. – Tak duży wzrost to przede wszystkim efekt kontroli własnych: czy to na podstawie informacji z ogólnopolskiej bazy polis OC czy kontroli pracowników zajmujących się windykacją opłat karnych – wyjaśnia Joanna Pasturczak wicedyrektor Pionu Windykacji UFG. – W ten sposób w ubiegłym roku wykryliśmy ponad 18 tys. nieubezpieczonych, o prawie 83 proc. więcej niż rok wcześniej – zaznacza.

Uruchomienie przez UFG ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych spowodowało, że wykrycie braku OC jest możliwe również bez kontroli drogowej np. na podstawie analizy danych w bazie wykrywane są przerwy w ubezpieczeniu. Na koniec 2013 r. w bazie OI UFG znajdowały się informacje o aktywnych umowach ubezpieczenia  OC - dla 20,1 mln pojazdów (przed rokiem 19,7 mln). Ubezpieczyciele zobowiązani są - w ciągu maksymalnie 14 dni - przesłać do UFG informacje o polisie, licząc od daty jej sprzedaży.
 
Po polskich drogach porusza się ponad 20 mln pojazdów, w tym jak szacuje Fundusz, około 250 tys. jest nieubezpieczonych. Rocznie do UFG wpływa ponad 6 tys. roszczeń od osób poszkodowanych w wypadkach drogowych, spowodowanych przez nieubezpieczone lub niezidentyfikowane pojazdy. Nieubezpieczeni i niezidentyfikowani sprawcy szkód kosztują - innych właścicieli pojazdów w Polsce – już ponad 73 mln zł rocznie. Wypłaty z UFG finansowane są przede wszystkim ze składek kierowców wykupujących OC.

 źródło: UFG

Zobacz podobne artykuły:

Artykuł promocyjny
kalendarz 01/07 2020

Artykuł promocyjny

Finanse / Ubezpieczenia

2020.07.01

Firma Casus Dochodzenie Roszczeń Ubezpieczeniowych już od 2003 roku troszczy się o interesy osób poszkodowanych w wypadkach. 
Samochodem na wakacje w Polsce
kalendarz 16/06 2020

Samochodem na wakacje w Polsce

Finanse / Ubezpieczenia

2020.06.16

Jakie assistance przyda się w trasie?
ABC odszkodowania z OC - warto wiedzieć! 
kalendarz 22/05 2020

ABC odszkodowania z OC - warto wiedzieć! 

Finanse / Ubezpieczenia

2020.05.22

Poszkodowany ze wstrząśnieniem mózgu – jak wysokie odszkodowanie można  uzyskać? Czy warto kierować roszczenie do Sądu.

Firmy z branży

Biuro Ubezpieczeń VISTA

mazowieckie
ul. Bohaterów 19
03-026 Warszawa
Tel.: 730 055 557
Email.: vista.ubezpieczenia@gmail.com

Doświadczony Ekspert Kredytowy

mazowieckie
ul. Klaudyny 12 lokal 72
Warszawa
Tel.: tel. 504 940 997
http://www.soldicredit.pl/

TANIE OC DLA MŁODYCH

pomorskie
ul. ul. Krzywoustego 1 E
Gdańsk Oliwa
Tel.: 604 515 522
Email.: b.u.t@wp.pl
https://tanioacoc.pl/
Najnowsze artykuły:
VW Golf VII GTI TCR – Co można jeszcze wycisnąć?

VW Golf VII GTI TCR – Co można jeszcze wycisnąć?

Moto fanatyk / Tuning

2020.07.12

Dla entuzjastów Golfa GTI i ostrych hatchbacków.
Kajetan Kajetanowicz i Monster Truck

Kajetan Kajetanowicz i Monster Truck

Wiadomości / Moto sport

2020.07.12

Trzykrotny rajdowy mistrz Europy zmierzył się z gigantycznym Monster Truckiem.
Policjanci musieli wybić szybę, aby wyciągnąć pijanego kierowcę z pojazdu

Policjanci musieli wybić szybę, aby wyciągnąć pijanego kierowcę z pojazdu

Wiadomości / News

2020.07.12

Świebodzińscy policjanci zatrzymali 34-letniego obywatela Ukrainy, który mając 2,7 promila alkoholu w organizmie kierował wielotonową ciężarówką.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.