
Fordy w służbie policji
W 1915 r. modele Forda zrobiły tak duże wrażenie na policjantach z Oakland w Kalifornii, że postanowili oni wymienić całą flotę lekkich samochodów na Fordy.
W 1950 r. Ford jako pierwszy producent zaoferował pojazd z wyposażeniem policyjnym w trzech opcjach mocy. Stróże prawa mogli wybrać wersję Forda V8 Special, Forda 100 KM V8 lub Forda 95 KM z 6-cylindrowym silnikiem rzędowym, a także dodać modyfikacje konstrukcyjne i stylistyczne a także specjalne rozwiązania, ułatwiające pracę w policji.
Zestaw wyposażenia policyjnego Forda zyskał popularność wśród departamentów policji w całym kraju, o czym świadczy zamówienie 430 Fordów przez departament policji w Nowym Jorku – było to największe zamówienie w historii tego departamentu w tamtym czasie.
Pierwszy model policyjny, który używał nazwy Interceptor, został wprowadzony w 1954 r. Nazwa ta była wcześniej kojarzona z nowym 125-konnym silnikiem V-8, który oferowany był jako opcja w pakiecie wyposażenia policyjnego od 1952 r. W 1961 r. badanie statystyczne przeprowadzone przez Ford Division wykazało, że 58 proc. radiowozów działających w 50 największych miastach Stanów Zjednoczonych nosiło emblematy Forda.
W 1982 r. do służby dołączył Ford Mustang. Model stał się nawet tematem efektownej kampanii reklamowej, która korzystała ze sloganu: „Ten Ford zarabia na życie, ścigając Porsche”. Podkreślano właściwości jezdne Mustanga i jego sprawność w zakrętach oraz krótki czas przyspieszania 0-50 mil na godzinę – 6,3 sekundy, co dawało mu szansę na dogonienie znanych samochodów sportowych, produkowanych poza USA.
W 1983 r. przeprojektowany model Crown Victoria z pakietem wyposażenia policyjnego podtrzymał długą tradycję wykorzystywania dużych sedanów Forda jako radiowozów. Pakiet policyjny z opcjonalnym silnikiem V8 o poj. 5.8 l. sprawił, że przez dziesięciolecia był on najczęściej wybieranym przez władze miejskie modelem w całej Ameryce Północnej. Crown Victoria stał się samodzielnym modelem w 1992 r. i zyskał popularność jako samochód służb mundurowych. W 1998 r. policyjny Crown Victoria stanowił 85 proc. sprzedaży radiowozów patrolowych w USA i Kanadzie. Policyjny Crown Victoria Interceptor został wycofany dopiero w 2012 r, aby ustąpić miejsca wprowadzonemu przez Forda Interceptorowi nowej generacji.
Interceptor 2013 w wersji kombi i sedan oferował system monitorowania ruchu w martwym polu lusterek, wyjątkowy wtedy system ostrzegania o ruchu poprzecznym oraz system wykrywania ruchu podczas cofania. Policyjne Interceptory były jedynymi pojazdami z napędem czterech kół, skonstruowanymi specjalnie dla organów ścigania. W 2017 r. Ford przedstawił swój pierwszy w branży model hybrydowy, przeznaczony do pracy w służbach, jak i policyjnego pickupa. Po nich w 2020 r. zadebiutował użytkowy Police Interceptor, kolejny w branży hybrydowy SUV klasy pościgowej Forda.
Współpraca Forda ze służbami mundurowymi i ratunkowymi trwa do dziś. W sierpniu 2024 r. Ford wprowadził na rynek policyjnego Forda Interceptor kombi w roczniku modelowym 2025./oprac.ns/
Foto: Ford
Zobacz podobne artykuły:
Porsche 911 GT3 z nowym rekordem toru Nürburgring
Wiadomości / Ciekawostki
2025.04.20
Mustang Mach-E – nowe kolory i nie tylko
Wiadomości / News
2025.04.18
XVII Ogólnopolski Zlot Mustangów
Moto fanatyk
2025.04.17
Zmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce
Wiadomości / Gorące tematy
2025.04.21
Porsche 911 GT3 z nowym rekordem toru Nürburgring
Wiadomości / Ciekawostki
2025.04.20
Tochowicz i Białowąs zwycięzcami Rajdu Memoriału
Wiadomości / Moto sport
2025.04.20