Ford TT – pradziadek Transita
Dziewięć lat po premierze Forda T zadebiutował model TT – pierwszy użytkowy samochód tej marki.
Ford Transit jest od dawna znanym i cenionym na całym świecie pojazdem użytkowym. Pierwsza odsłona tego modelu pojawiła się na rynku w 1965 r, natomiast w 1917 zaprezentowano jego pradziadka – protoplastę obecnych samochodów dostawczych – Forda TT.
Ten lekki dostawczak był innowacyjną adaptacją osobowego modelu T. Wprowadzone modyfikacje – np. wzmocniona rama – umożliwiały transport nawet tony ładunku oraz poruszanie się po trudnym terenie. Protoplasta Transita zachował 4-cylindrowy silnik, a w kabinie mógł pomieścić kierowcę i pasażera. Henry Ford zaprojektował podwozie w taki sposób, aby można było podpiąć do ramy wózki transportowe, czy zabudowy innych firm, co miało zwiększyć funkcjonalność modelu TT.
TT miał bardzo duży wpływ na różna gałęzie przemysłu w tym czasie. Rolnicy mogli transportować swoje plony z większą wydajnością. Firmy również doceniły uniwersalność nowej konstrukcji. Dostawczak sprawdzał się w przewozie towarów i surowców, co zrewolucjonizowało łańcuchy dostaw. Dodatkową zaletą samochodu była przystępna cena wynosząca 600 dolarów. To spowodowało, że Ford TT szybko zyskiwał na popularności. W pierwszym roku sprzedano 209 sztuk, a do 1928 r. – aż 1,3 mln egzemplarzy.
Z biegiem czasu Ford wprowadził do modelu TT wiele innowacji, a sukces pierwszego dostawczaka położył podwaliny na zaangażowanie marki w produkcję trwałych i wydajnych samochodów użytkowych.
Pierwszy Transit powstał w wyniku partnerstwa pomiędzy niemieckim a brytyjskim oddziałem Ford Motor Company. Furgonetka pierwotnie nazywała się „Projekt Radcap” i była pierwszym modelem marki opracowanym dla całej Europy. Projektanci obu krajów połączyli siły, aby doświadczenie w produkowaniu aut dostawczych (chodzi o model 400E oraz Taunus Transit) przekuć w stworzenie auta użytkowego, które podbije nie tylko rynki Starego Kontynentu.
Transit Mk1 pojawił się w 1965 r. i od początku był oferowany w różnych konfiguracjach nadwozia – zarówno w wersji z długim, jak i krótkim rozstawem osi, jako furgon, kombi i minibus, a także jako podwozie do zabudowy. Sama kombinacja drzwi obejmowała osiemnaście wariantów – między innymi boczne wahadłowe, przesuwne drzwi panelowe, tylną klapę lub dwoje drzwi wahadłowych. Topową odmianą była wersja Custom oferująca 15 miejsc i kosztująca 997 funtów brytyjskich.
W 1966 r. popularność Transita osiągnęła taki poziom, że można go było spotkać nie tylko na europejskich drogach, ale również na wysokości 5000 m – na trasach autobusowych w Andach. W 1976 r. wyprodukowano milionowego Transita, a czteromilionowy egzemplarz zjechał z taśm produkcyjnych w 2000 r.
Przez wszystkie lata gama Transita rozwinęła się i obecnie w ofercie można znaleźć odmiany Transit, Transit Custom, Transit Connect, Transit Courier – wszystkie w różnorodnych długościach, z różnymi wersjami nadwozia. Na drogach można też spotkać elektrycznego E-Transita, do którego już wkrótce dołączą E-Transit Custom oraz E-Transit Courier. Ford E-Transit to pierwszy elektryczny samochód dostawczy Forda. Jego zasięg – w zależności od wersji może wynosić do 309 km./oprac. ns/
Foto: Ford
Zobacz podobne artykuły:
IX Zlot Miłośniczek Zabytkowych Mercedesów
Moto fanatyk
2024.09.12
50 lat Golfa na Torze Modlin
Moto fanatyk
2024.08.29
Elektryczny SUV Forda – zmiana planów
Wiadomości / News
2024.08.27
Przypadkowo ujawniony lifting Renault Austral
Wiadomości / News
2024.09.17
Elektryczne hulajnogi w Polsce
Wiadomości / Gorące tematy
2024.09.16