Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
kalendarz 07/04 2024

NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne

Moto fanatyk / NSU

Pierwszy niemiecki samochód z tytułem „Samochód Roku – Car of the Year”.

Nawet jego nazwa jest niezwykła: Ro 80. Ro oznacza tłok obrotowy (Rotationskolben), a 80 to oznaczenie typu. Zaprezentowane po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie we wrześniu 1967 r, NSU Ro 80 wprawiło świat motoryzacji w zadziwienie. Znawca marki NSU Klaus Arth opisał je w ten sposób: „Wielu zwiedzających nie wie co podziwiać najpierw. Futurystyczny kształt, ekstrawagancki napęd, czy jedno i drugie.” Samochód zaciekawił publiczność, ale nie został hitem sprzedaży, więc ostatnie NSU Ro 80 zjechało z linii produkcyjnej w kwietniu 1977 r.

Marka wypuszczająca na rynek nowy samochód, prawie zawsze jest skłonna wierzyć, że jest on „najpiękniejszy, najszybszy, najbardziej ekonomiczny, najnowocześniejszy - krótko mówiąc, samochód idealny.” Tymi słowami NSU Motorenwerke AG ogłosiło swój nowy model w przededniu IAA w 1967 r, by następnie kontynuować skromniej: „My w NSU jesteśmy dość dumni z naszego najmłodszego dziecka, ale staramy się unikać superlatyw w jakiejkolwiek formie. Zamiast tego ograniczamy się do stwierdzenia: To jest dobry i co najbardziej oczywiste, interesujący samochód.”

Firma NSU poparła to stwierdzenie ponad 80 stronami informacji, w tym dużą ilością danych technicznych i rysunków oraz szczegółowym opisem zasady działania silnika z tłokiem obrotowym NSU/Wankel. NSU wiedziało, że nawet eksperci będą potrzebowali obszernego materiału, by wyjaśnić nową koncepcję pojazdu, a zwłaszcza zasadę pracy silnika NSU/Wankel. Dokumentacja w pełni potwierdzała jego zalety, takie jak niższa masa, mniejsza ilość miejsca zajmowanego przez silnik, praca bez wibracji i mniejsza ilość podzespołów w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem tłokowym. We wrześniu 1967 r, po pięciu latach prac rozwojowych, firma z Neckarsulm zaprezentowała zwiedzającym we frankfurckich halach wystawowych NSU Ro 80 - pierwszy na świecie samochód produkcji seryjnej z dwutarczowym silnikiem Wankla. Publiczność targowa była zdumiona.

Sportowy sedan wyznaczał nowe standardy w zakresie trzymania się drogi, bezpieczeństwa, komfortu i osiągów. Ro 80 było zbudowane w myśl maksymy: „Forma podąża za funkcją”. NSU opracowało ten samochód w tunelu aerodynamicznym: Jego linia nadwozia w kształcie klina, z płaskim przodem, niską, lekko wznoszącą się linią boczną i podniesionym tyłem, umożliwiła uzyskanie współczynnika oporu powietrza 0,35. Ogólny wygląd samochodu postrzegany był przez mu współczesnych jako futurystyczny. Odzwierciedlając to, plakaty reklamowe Ro 80 śmiało głosiły: „Są samochody 'wczorajsze', są samochody 'dzisiejsze', a potem są samochody NSU.” W 1971 r. twierdzenie to zostało sformułowane jeszcze bardziej uniwersalnie: „Vorsprung durch Technik – przewaga dzięki technice” - slogan reklamowy, który stał się esencją marki Audi, odkąd w roku 1969 Auto Union GmbH z Ingolstadt i NSU Motorenwerke AG z siedzibą w Ingolstadt połączyły się.

Odwaga, z jaką firma wprowadziła na rynek Ro 80, samochód pod wieloma względami rewolucyjny, została ostatecznie nagrodzona. Rok po premierze, międzynarodowe jury dziennikarzy branżowych  uznało NSU Ro 80 za „Car of the Year - Samochód Roku”. Był to pierwszy niemiecki pojazd, który zdobył to wyróżnienie. Samochód nie osiągnął jednak trwałego sukcesu komercyjnego: W 1973 r. kryzys naftowy spowodował wzrost cen benzyny, co skłoniło klientów do wyboru bardziej ekonomicznych pojazdów. To oznaczało koniec silnika z tłokiem obrotowym i tym samym koniec NSU Ro 80. Model ten był produkowany w fabryce w Neckarsulm od 1967 do 1977 r. Gdy w 1977 r. zaprzestano jego wytwarzania, większość mocy zakładu absorbowała już produkcja Audi 100. Łącznie wyprodukowano 37 374 sztuki NSU Ro 80.

Nawet dziś NSU Ro 80 ma wielu wiernych fanów - podobnie jak sama marka NSU. Liczne kluby, podczas regularnych spotkań, przejażdżek i imprez, ożywiają historię tej historycznej marki. Jedną z takich imprez organizuje wspólnie Audi Tradition, Audi Forum Neckarsulm, Audi Club International i Deutsches Zweirad- und NSU-Museum Neckarsulm - muzeum zabytkowych motocykli i rowerów./oprac. ns/

źródło: Audi


Tagi:
NSU, NSU Ro 80, Audi

Zobacz podobne artykuły:

IX Zlot Miłośniczek Zabytkowych Mercedesów
kalendarz 12/09 2024

IX Zlot Miłośniczek Zabytkowych Mercedesów

Moto fanatyk

2024.09.12

Tegoroczny kobiecy zlot She’s Mercedes odbędzie się w Sandomierzu i okolicach.
50 lat Golfa na Torze Modlin
kalendarz 29/08 2024

50 lat Golfa na Torze Modlin

Moto fanatyk

2024.08.29

24 sierpnia br. na Torze Modlin odbyło się specjalne wydarzenie z okazji 50-lecia uruchomienia produkcji najpopularniejszego modelu Volkswagena.
MotoClassic 2024 z Mercedesem
kalendarz 24/08 2024

MotoClassic 2024 z Mercedesem

Moto fanatyk

2024.08.24

W dniach 24-25 sierpnia br. odbędzie się jedna z najbardziej cenionych imprez motoryzacyjnych w Polsce – MotoClassic Wrocław.
Najnowsze artykuły:
Ford Mustang GTD 2025 – Najmocniejszy

Ford Mustang GTD 2025 – Najmocniejszy

Prezentacje / Nowości

2024.09.19

Dysponujący mocą 815 KM GTD jest najszybszym i najpotężniejszym produkcyjnym Mustangiem w historii.
Trzy lata pracy nad oponami do Mercedesa-AMG GT

Trzy lata pracy nad oponami do Mercedesa-AMG GT

Wiadomości / News

2024.09.18

Michelin wypróbowało 25 różnych mieszanek zanim zdecydowano się na produkt końcowy.
Mini z ryzykiem pożaru

Mini z ryzykiem pożaru

Wiadomości / News

2024.09.18

Mini wycofuje 140 000 aut elektrycznych z powodu ryzyka pożaru akumulatora.