Ford Transtit Supervan - Super mocny
Jego wygląd robi wrażenie i zdradza, że nie jest to zwykły dostawczak.
Ford ma już dość długą historię w tworzeniu specjalnych wersji popularnego Transita. Choć model Transit jest dobrze znany na wielu światowych rynkach od 1966 r. to producent tworzył również wyjątkowe wersje, które przechodziły do historii.
W 1972 r. na torze wyścigowym Brands Hatch Circuit w Anglii zaprezentowano pierwszą generację Transita „Supervan”. Przepis na ten samochód był dość prosty – do zwykłego nadwozia furgonetki Transita pierwszej generacji „włożono” masywny, pięciolitrowy silnik V8 o mocy ponad 400 KM z Forda GT40 – czterokrotnego zwycięzcy wyścigu Le Mans.
Sportowy silnik umieszczony centralnie – oznacza to, że pod maską Transita nie znajdowało się nic, a przestrzeń ładunkową zajmowała potężna jednostka napędowa. Dzięki niej pierwsza generacja Transita Supervana osiągała zdumiewające osiągi. Prędkość maksymalna wynosiła około 240 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 7 sekund, a osiągnięcie prędkości 160 km/h zajmowało wyścigówce niewiele ponad 21 sekund.
Supervan wyglądał niemal tak samo jak fabryczna furgonetka. Sportowe cechy zdradzały ekstremalnie szerokie opony i poszerzone nadkola. Auto szybko stało się legendą. W momencie powstania było najszybszym vanem na świecie i było wykorzystywane do promocji pierwszej generacji dostawczego Transita.
Projekt Supervan ewoluował wraz z rozwojem modelu Transit. W 1984 r. pojawiła się druga odsłona tego wyjątkowego konceptu. Tym razem zrezygnowano z ciężkiej karoserii i zamiast tego zastosowano konstrukcję wykonaną z włókna szklanego, kevlaru oraz wzmocnionego plastiku. W porównaniu do swojego poprzednika nadwozie zostało osadzone nisko, a całość uzupełniał potężny przedni spojler.
Karoseria była oczywiście repliką Transita Mark 2. Podwozie całej konstrukcji stanowił Ford C100 – sportowy bolid grupy C wyposażony w silnik Cosworth DFL V8 o poj. 3.9 l. Jednostka ta generowała 590 KM przy 9500 obr./min!
Supervan 2 zadebiutował w Donington Park podczas pierwszego Grand Prix Wielkiej Brytanii w wyścigach ciężarówek. Podczas testów osiągnął prędkość 280 km/h.
Samochód został przebudowany w 1994 r, aby bardziej przypominał bieżący model Transita znajdujący się w sprzedaży – dodatkowo w nazwie pojawiła się wielka litera V.
Oprócz nowego wyglądu SuperVan Mark 3 zyskał modyfikację jednostki napędowej. Cosworth DFL V8 został zastąpiony przez nowszą jednostkę Cosworth HB V-8. Miała ona poj. 3.5 l. i wytwarzała moc na poziomie 700 KM. Warto wspomnieć, że silnik ten znalazł swoje zastosowanie również w Formule 1 – napędzał niektóre bolidy McLarena, którymi jeździł w 1993 r. Ayrton Senna.
Z czasem zdano sobie sprawę, że silnik pochodzący z F1 może mieć za dużą moc dla większości VIP-ów chcących usiąść za kierownicą legendarnego już SuperVana. Jednostkę wymieniono na bardziej cywilizowany silnik Coswortha, który miał moc 260 KM. Rozpędzał on sportowego Transita do 250 km/h.
Najnowsza odsłona Ford Transit Supervan została zaprezentowana w 2022 r. podczas Festiwalu Prędkości Goodwood 2022 w Wielkiej Brytanii aby uczcić wprowadzenie na rynek nowego e-Transita.
Ford Pro Electric SuperVan 4 otrzymał cztery silniki elektryczne, akumulator chłodzony cieczą o pojemności 50 kWh oraz specjalnie opracowany układ kontroli mocy generują około 2000 KM (1973 KM), co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km/h poniżej 2 sekund.
W konstrukcji pojazdu opracowanej na potrzeby sportów motorowych połączono płytę podłogową E-Transita Customa z przestrzenną stalową ramą i lekkimi kompozytowymi panelami poszycia nadwozia. Całość zapewnia optymalne rozłożenie masy i niski środek ciężkości, a jego pełne naładowanie przy użyciu standardowej ładowarki trwa około 45 minut.
W 2023 r. Electric SuperVan 4 został przebudowany zyskując oznaczenie Electric SuperVan 4.2. W pracach nad tym pojazdem brała również udział austriacka firma STARD Motorsport. Celem było stworzenie maszyny zdolnej do podboju amerykańskich gór podczas 101. edycji wyścigu na Pikes Peak - samochody Forda biorą udział w tej rywalizacji od czasu pierwszej imprezy w 1916 r, podczas której na szczyt wspiął się słynny model T.
25 czerwca 2023 r. Ford SuperVan 4.2 wystartował w 101. wyścigu Pikes Peak International Hill Climb prowadzonym przez Romaina Dumasa, zajmując 1. miejsce w swojej klasie (Pikes Peak Open) i 2. w klasyfikacji generalnej z czasem 8:47,682./oprac. ns/
Foto: Ford
Zobacz podobne artykuły:
Nissan Qashqai skoczył na bangee
Wiadomości / Ciekawostki
2024.09.14
Oryginalny Sokół Millennium został zbudowany z części samochodów
Wiadomości / Ciekawostki
2024.09.08
Seat Ibiza – Powody do świętowania
Wiadomości / Ciekawostki
2024.08.25
Ford Mustang GTD 2025 – Najmocniejszy
Prezentacje / Nowości
2024.09.19
Trzy lata pracy nad oponami do Mercedesa-AMG GT
Wiadomości / News
2024.09.18
Mini z ryzykiem pożaru
Wiadomości / News
2024.09.18