Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ford Explorer 3,0 V6 457 KM 10 AT – Monument na kołach
kalendarz 06/11 2021

Ford Explorer 3,0 V6 457 KM 10 AT – Monument na kołach

Testy / Testy / Ford

Ford Explorer to auto, które po dwudziestu bez mała latach przerwy powróciło do oferty europejskich dealerów. Mniejszy brat Forda Expedition, powstaje od 1990 roku. W 1996 roku wraz z debiutem II generacji auto pojawiło się w także w polskich salonach. Po czterech latach Ford wycofał samochód z europejskiej oferty. W 2019 roku Explorer wrócił. Miejmy nadzieję, ze powrót będzie udany. 

Samochód prezentuje się monumentalnie. Czyli, po amerykańsku. I choć w USA jest ledwie średniej wielkości SUV-em, w Europie jest olbrzymem. Ponad 5 metrów długości robi wrażenie. Do tego, ta stylistyka. Jasne, że Expedition podoba mi się bardziej, ale i Explorerowi nic zarzucić nie można. Po pierwsze, umiar. Tak, styliści nie zaszaleli z eksterierem. Pojazd jest prosty jak filozofia typowego Amerykanina. Amerykanom udało się nawet nie przesadzić z chromami i niezbędnymi (według nich) ozdóbkami. Efekt jest imponujący. Proste kształty, ogromny ale przytulny kokpit i lepiej niż niezłe prowadzenie. 

Robi wrażenie
O stylistyce karoserii rozpisywać się nie zamierzam. Każdy wyrobi sobie zdanie na podstawie tego, co widzi. Jednym, proste kształty się spodobają. Innym - niekoniecznie. Ja, jestem pod wrażeniem. A że mam możliwość porównania z Explorerem V generacji, skonstatuję to tak: jest dużo ładniejszy! Także we wnętrzu. Tu bowiem pojawiły się lepsze materiały. I inaczej jest zaaranżowany kokpit. Zmieniła się deska i panel środkowy. Inny i zarazem lepszy i bardziej czuły jest wyświetlacz. Ma też ładniejszą grafikę. Zreszta, to efekt nowego infotainmentu który znamy choćby z Kugi czy Pumy. I o ile poprzedni miał mocno zawiły interfejs, ten – to już inna bajka. Jeśli nie jest po europejsku intuicyjny, to na pewno dużo prostszy do ogarnięcia. 

Warto też dodać, że w standardzie Ford daje to, za co europejska konkurencja chce słonych dopłat. Podobnie wyposażone Audi Q7 czy BMW X5 czy VW Touareg są około 50-60 droższe proc. droższe. Wprawdzie Volvo XC90 T8 lub Mercedesa GLE 350e kosztują podobnie, za to pod maską obok hybrydy mają ledwie 4 cylindry. Ford daje V6!

Przestrzeń na potęgę
O ilości miejsca w kokpicie coś napisać – to nietakt! Kabina jest obszerna niczym sala balowa. Ale, siedząc we wnętrzu nie mamy wrażenia braku przytulności. Wprost przeciwnie. Niezłe materiały wykończeniowe, wygodne fotele, nawet te w bagażniku. Skonstatuje to krótko: chapeau bas! 

Przepastnemu wnętrzu towarzyszy równie olbrzymi bagażnik. W konfiguracji 5-osobowej ma pojemność 640 litrów. Po złożeniu foteli – prawie 2300 litrów. Nawet w konfiguracji 7-osobowej na bagaże postaje ponad 250 litrów. Ot, Ameryka…

Robi robotę...
W światowej ofercie Forda Explorera napędza 3 silniki. Tym razem, bez diesla. W Polsce mamy tylko jeden, za to z amerykańskim rozmachem: benzynowy V6 o pojemności 3 itrów i mocy (z układem hybrydowym) 457 KM. Moc dostępna jest przy 5750 obrotach. Maksymalny moment – imponujące 825 Nm przy 2500 obrotach! Napęd na obie się przenosi 10-stopniowa przekładnia automatyczna. Skrzynia zmienia przełożenia szybko i płynnie. Do jej pracy nie mamy większych zastrzeżeń. Kierowcę wspiera rozbudowany system wyboru profilu jazdy z siedmioma trybami: eco, normal, sport, droga nieutwardzona, śliska nawierzchnia, śnieg/piasek i opcja specjalna czyli holowanie. Każdy tryb jazdy to inna reakcja na gaz, szybkość zmiany biegów i siła wspomagania układu kierowniczego. Inaczej działa też napęd AWD. Jednobiegowa przekładnia rozdzielcza ze sprzęgłem elektromechanicznym płynnie zmienia rozkład momentu obrotowego między koła przedniej i tylnej osi. Układ przeniesienia napędu co 10 milisekund analizuje dane na temat prędkości, przeciążenia bocznego, temperatury powietrza, poślizgu kół. Na podstawie tej analizy rozkład momentu może się zmienić w ciągu 100 milisekund.

Jest wszak coś, do czego muszę się przyczepić. Dopieszczając kierowcę i pasażerów poszli chyba w Fordzie o krok za blisko. Auto, nawet w trybie normal jest chyba zbyt… sprężyste. Taka sprężystość na granicy twardości owocuje drganiami, które przenoszą się do kabiny. Jest to dla podróżnych niezbyt przyjemne. Poza tym, przeszkadza w kontemplacji dźwieków z pokładowego audio z firmy Bang & Olufsen.

Jaki jest efekt końcowy współpracy silnik – układ hybrydowy – skrzynia? Po pierwsze, 230 km/h maksymalnie. Po wtóre – 6 sekund do pierwszej setki przy wadze auta przekraczającej 2,5 tony. Po trzecie, całkiem skromne zapotrzebowanie na benzynę. Przy pełnym akumulatorze, kiedy działa układ hybrydowy w mieście auto pobiera około 8,5 litra. W trasie – na drodze ekspresowej udało nam się utrzymać spalanie na poziomie 7,7 litra!  Na autostradzie było około 10,8. Średnia z testu – 9 litrów. To mniej, niż zakłada producent. Niestety, według mnie auto tej wielkości powinno mieć adekwatny zbiornik paliwa. Ten w Explorerze to 66 litrów. To w mojej opinii zbyt mało. Przynamniej o 10-15 litrów. Hybryda plug-in wspiera motor spalinowy. Może go tez zastąpić ale jej zasięg jest ograniczony.  

Coś o układzie hybrydowym... 
Akumulator to około 13,3 kWh. Według WLTP powinien wystarczyć na około 50 km. W realnym świecie, wystarcza na 33 – 37 kilometrów jazdy elektrycznej. Może też wspierać silnik spalinowy. Wtedy, spalanie jest naprawdę niskie. Gdyby akumulator miał około 20 - 25 kWh, Explorer wykosiłby konkurencję. 

Hybryda plug-in to układ samo doładowujący się albo zdolny do ładowania ze źródeł zewnętrznych. Może go ładować pracujący silnik. Wystarczy tylko ustawić taką opcję na panelu przy pokrętle zmiany biegów. Silnik ładuje akumulator niespiesznie, ale skutecznie. Ładowanie z gniazdka domowego trwa około 7 godzin. Z szybkiej ładowarki publicznej od około 35 minut do 1,5 godziny.  

Prowadzenie auta, bez większych zastrzeżeń. Amerykańskie wozy słynęły z tego, że świetnie jeździły. Z tym, że do przodu. Ze skręcaniem miały niejaki problemy. Nawet kultowe muscle cars. Tu Amerykanie zrobili wiele. Explorer nie tyko jedzie do przodu. Także skręca. I to bardzo precyzyjnie. Oczywiście, gabaryty auta rodzą inny problem. Średnica zawracania tego mastodonta jest równie imponująca jak jego wygląd. Jasne, że jest system kamer 360. Ale kręcenie na parkingu, pomimo dobrego „oglądu” łatwe nie jest. Tak samo, jak wpasowanie się w konwencjonalne miejsce parkingowe. Jednak wielkość ma znaczenie... 

Szósta generacja Explorera rynku na pewno nie zawojuje. Głownie dlatego, że auta tej klasy i tych gabarytów trafiają do stosunkowo wąskiej grupy konsumentów. Czy Ford ma szansę powalczyć z mocną konkurencją? Zdecydowanie tak. Samochód jest dobrze wyceniony, bardzo dobrze wyposażony i jak na swoje gabaryty i mocny silnik – zaskakująco oszczędny. I jak wygląda...
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta:
- bogate wyposażenie seryjne
- obsługa systemu infotainment
- przepastna kabina
- prowadzenie

Wady auta:
- drgania zawieszenia przenoszą się do wnętrza
- zbyt duża średnica zawracania
- mały zbiornik paliwa

Podstawowe dane techniczne Ford Explorer 3,0 V6 457 KM 10 AT:
Wymiary zewnętrzne (d/s/w/ro): 5049/2004/1778/3025 mm
Silnik: 2956 cm3
Moc maksymalna: 457 KM/ 5750 obrotów
Maksymalny moment obrotowy: 825 Nm przy 2500 obrotów
Napęd: AWD
Skrzynia: automatyczna
Prędkość maksymalna: 230 km/h
Przyspieszenie: 6,0 s
Deklarowane średnie zużycie paliwa: 10,5 l
Zużycie paliwa w teście (m/tr/śr): 8,5/77/10,8 l
Bagażnik: 250/635/2274 l
Cena: 372 700 zł


Tagi:
Ford Explorer 3, 0 V6 457 KM 10 AT, Ford Explorer 3, 0 V6 457 KM, Ford Explorer 3, 0 V6, Ford Explorer, test Ford Explorer 3, 0 V6 457 KM 10 AT, test Ford Explorer 3, 0 V6 457 KM, test Ford Explorer 3, 0 V6, test Ford Explorer

Zobacz podobne artykuły:

Skoda Octavia Style 2,0 TDI 150 KM DSG7 – Kontynuacja sukcesu?
kalendarz 05/11 2021

Skoda Octavia Style 2,0 TDI 150 KM DSG7 – Kontynuacja sukcesu?

Testy / Testy

2021.11.05

Od debiutu I generacji Octavii mija właśnie ćwierć wieku! Było to prawdziwe wejście smoka.
Suzuki Swace Hybrid 1,8 Elegance 2WD E-CVT - Ciekawa propozycja
kalendarz 25/10 2021

Suzuki Swace Hybrid 1,8 Elegance 2WD E-CVT - Ciekawa propozycja

Testy / Testy

2021.10.25

Badge engineering, czyli swoiste wojny klonów zaczynają się stawać w motoryzacji czymś normalnym.
Honda CR-V 2,0 i-MMD 184 KM e-CVT – Klasa w sobie...
kalendarz 23/10 2021

Honda CR-V 2,0 i-MMD 184 KM e-CVT – Klasa w sobie...

Testy / Testy

2021.10.23

Pojawienie się Hondy CR-V okazało się rynkowym przełomem.

Firmy z branży

URSYN CAR PIASECZNO

mazowieckie
ul. Żeromskiego 36
05-500 Piaseczno
Tel.: tel: 22 73 55 900
https://www.ursyncar.pl/

URSYN CAR WARSZAWA

mazowieckie
ul. Romera 4
02-784 Warszawa
Tel.: tel. 22 644 75 75
https://www.ursyncar.pl/
Najnowsze artykuły:
Za te rzeczy możesz stracić prawo jazdy!

Za te rzeczy możesz stracić prawo jazdy!

Warsztat / Porady

2021.11.30

Lepiej się ich wystrzegać.
Ceny paliw będą rosnąć

Ceny paliw będą rosnąć

Wiadomości / Gorące tematy

2021.11.29

W najbliższym czasie nie ma szans na spadek cen benzyny i diesla poniżej 6 zł za litr.
Nowe modele w AMG Brand Center w Gdańsku

Nowe modele w AMG Brand Center w Gdańsku

Wiadomości / Wydarzenia

2021.11.26

W polskim „domu” AMG zaprezentowano dwa najnowsze modele - Mercedesa-AMG SL i Mercedesa-AMG EQS 53 4Matic+, czyli pierwszy sportowy elektryczny sedan z Affalterbach.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.