Finał sezonu Millers Oils HRSMP

Finałową odsłoną tegorocznej rywalizacji jest Rajd Nyski.
Dodajmy, że Rajd Nyski (11-12 października) debiutuje w kalendarzu mistrzostw Polski. Rajd Nyski, organizowany w tym roku po raz piąty, to najmłodsza impreza w Millers Oils HRSMP 2025. Również pięć razy zorganizowano także Valvoline Rajd Małopolski, lecz zawody organizowane w okolicach Makowa Podhalańskiego i Wadowic mogą się pochwalić już trzyletnim stażem w mistrzostwach Polski. Z kolei Rajd Nyski po raz pierwszy w historii stanowi okazję do walki o punkty w mistrzostwach kraju.
Pierwszy Rajd Nyski odbył się jako Super KJS. Drugi był częścią cyklu Tarmac Masters, a dwie kolejne edycje (2023 i 2024) otwierały sezon Rajdowych Mistrzostw Południa.
Zawody z bazą w trzecim najbardziej zaludnionym mieście województwa opolskiego stanowią także siódmą, ostatnią rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Jeszcze przed rozpoczęciem właściwej rywalizacji załogi w rajdówkach sprzed lat będą miały ostatnią szansę na sprawdzenie swoich samochodów i formy na odcinku testowym. Organizatorzy przygotowali 3-kilometrową próbę w miejscowości Cieszanowice, oddalonej o około 20 km od bazy rajdu. „Rozgrzewka" będzie dostępna dla zawodników w sobotę, 11 października, od godz. 8:00 do 12:00.
Walka o punkty rozpocznie się od mocnego wyzwania – już na początek zaplanowano najdłuższą w rajdzie próbę. Historyczne rajdówki ruszą prosto z rynku w Nysie, gdzie w sobotę, o godz. 17:00 odbędzie się ceremonia startu. Wspomniany OS to próba Jezioro Otmuchów (20,7 km). Po tym starciu załogi czeka OS Bykowice (7,2 km) i powtórka rywalizacji na OS-ie Jezioro Otmuchów. A na zakończenie dnia – ściganie na ulicach Nysy (2,4 km), poprzedzone 30-minutową przerwą na serwis. Aż trzy z czterech zaplanowanych na sobotę prób będzie stało pod znakiem rozgrzanych do czerwoności tarcz hamulcowych i „elektrowni", czyli dodatkowych reflektorów zamontowanych w rajdówkach, ponieważ OS 2, 3 i 4 zostaną rozegrane już po zmroku (start odpowiednio od 18:40, 19:25 i 21:20).
Niedzielna część Rajdu Nyskiego składa się z dwóch OS-ów. Na każdym z nich załogi w historycznych rajdówkach zmierzą się dwukrotnie. Dzień zacznie się od OS Łączki (19,43 km), z którego cała stawka pojedzie na próbę Stary Las (15,28 km).
W sumie o wynikach rywalizacji zdecyduje łączny czas uzyskany na dystansie 120,4 km, bo tyle wynosi długość wszystkich ośmiu OS-ów. Zawody zakończą się w niedzielę, o godz. 15:00 – ceremonią rozdania pucharów na nyskim rynku.
Na starcie stanie 26 załóg, a więc pod względem obsady finał sezonu HRSMP, zbliżył się do najlepiej obsadzonych tegorocznych rund – małopolskiej (29 załóg) i dolnośląskiej (27).
Co najważniejsze, czołówka cyklu w komplecie stawi się w Nysie. Najwyższy – 101. numer startowy znajdzie się na samochodzie Marcina Majchera (Subaru Legacy 4WD Turbo), a więc ubiegłorocznego triumfatora serii. Towarzyszyć mu będzie Mateusz Adamski, który miał już okazję rywalizować w Rajdzie Nyskim (2022).
Za nimi ustawiono lidera klasyfikacji generalnej HRSMP, czyli Filipa Stopę (BMW M3 E36), który po krótkiej przerwie ponownie utworzy załogę z Rafałem Ślęczką. Pierwszą trójkę listy zgłoszeń do finałowej rundy HRSMP zamykają Piotr Gadomski i Bartłomiej Męka (Opel Kadett GSi).
Kolejne numery otrzymali Krzysztof i Agnieszka Mikulscy (104, Porsche 911 SC), Michałowie – Łusiak i Jurgała (105, Ford Escort RS Cosworth) oraz Maciej Lubiak i Grzegorz Dachowski (106, Porsche 911 Carrera RS). Ostatni z wymienionych duetów przyjeżdża do Nysy bezpośrednio po nieukończonym Rallye Elba Storico – ósmej rundzie historycznych mistrzostw Europy.
W stawce uczestników Rajdu Nyskiego jest kilku zawodników, dla których opolska runda nie jest kompletną nowością. Start w tych zawodach mają na swoim koncie m.in. Marcin Kwaśny i Michał Trela (Subaru Impreza), Artur Sękowski (BMW M3 E36), którego pilotować będzie Maciej Krzysik, a także Krzysztof Święcicki (Peugeot 106), tworzący załogę z Jarosławem Ciesielskim.
Po ponad siedmiu latach do historycznego czempionatu wraca Paweł Wysocki. Kierowca, dla którego ostatnim startem w HRSMP był Rajd Wisły w sezonie 2018, pozostał wierny marce Toyota. Wysocki wraz z Piotrem Szadkowskim, pojedzie Celiką GT4 ST165, a więc konstrukcją, którą Carlos Sainz i Luis Moya zdobyli tytuł mistrzów świata w 1990 r.
Łącznie samochodami z napędem 4x4 będzie dysponować dziewięć z 26 zgłoszonych załóg. Najliczniej reprezentowaną kategorią jest Historic Open +2000 (osiem zgłoszeń). Po cztery załogi zgłosiły się w klasach B1, B2, C2 oraz Historic Open -2000. Stawkę uzupełniają dwa duety w samochodach zaliczonych do klasy C1. O punkty do klasyfikacji mistrzostw powalczy 20 załóg.
Na Opolszczyźnie zawodnicy powalczą o większą pulę niż w pozostałych rundach sezonu. W Rajdzie Nyskim do zdobycia jest nie 30, lecz 50 punktów, w tym 5 za najlepszy czas na Power Stage – finałowym odcinku zawodów. Do końcowej klasyfikacji wliczane są wyniki z wszystkich sześciu rund sezonu.
To oznacza, że kwestia tytułów w najważniejszych klasyfikacjach HRSMP nie jest jeszcze rozstrzygnięta. O tym, kto założy mistrzowską koronę, zdecydują rezultaty uzyskane w Nysie.
W klasyfikacji generalnej HRSMP, w której punktują załogi w samochodach zgodnych z wymogami klas historycznych FIA w grze o końcowy triumf liczą się Filip Stopa z Rafałem Ślęczką oraz Maciej Lubiak z Grzegorzem Dachowskim. Liderzy tabeli zgromadzili do tej pory 153 punkty. Lubiak i Dachowski mają o 30 „oczek" mniej.
O włos od tytułu w Historic Open +2000 jest Marcin Kwaśny. Jego przewaga nad zajmującym drugie miejsce Damianem Sawickim wynosi... 49 punktów. Lider potrzebuje zatem tylko jednego „oczka", by przypieczętować mistrzostwo niezależnie od wyniku rywala.
W klasie B1 (roczniki od 1970 do 1992, silniki pow. 2000 cm3) kwestię tytułu rozstrzygną między sobą trzy załogi: Lubiak/Dachowski (135 pkt), Piotr Kiepura/Mateusz Galle (Lancia Delta Integrale 16V, 112 pkt) oraz Mikulski/Mikulska (105 pkt).
W pozostałych kategoriach wszystko jest już jasne. W B2 (roczniki od 1970 do 1992, do 2000 cm3) nikt już nie zdoła wyprzedzić Jerzego Skrzypka (Fiat Ritmo Abarth TC 125). Z kolei w C1 pewni mistrzostwa są Filip Stopa z Rafałem Ślęczką. Szarfa mistrzowska za triumf w C2 trafi do Jana Sikorskiego (Citroen Saxo VTS). Triumfatorami sezonu w klasyfikacji Historic Open -2000 są Święcicki z Ciesielskim (Peugeot 106).
Rajd Nyski zakończy ósmy już sezon historycznych mistrzostw Polski.
źródło: HRSMP
Foto: M. Niechwiadowicz
Millers Oils HRSMP – klasyfikacja generalna po 10. Rajdzie Nadwiślańskim:
1. Stopa/Ślęczka 153 pkt
2. Lubiak/Dachowski 123 pkt
3. Kiepura/Galle 72 pkt
4. Jerzy Skrzypek 72 pkt
5. Jan Sikorski 72 pkt
6. Michał Łusiak 59 pkt
7. Mikulski/Mikulska 56 pkt
8. Gadomski/Męka 42 pkt
9. Niemiec/Krużołek 30 pkt
10. Molgo/Marton 28 pkt
Millers Oils HRSMP – punktacja grupy HRSMP Open po 10. Rajdzie Nadwiślańskim:
1. Marcin Kwaśny 157 pkt
2. Damian Sawicki 108 pkt
3. Majcher/Adamski 105 pkt
4. Święcicki/Ciesielski 83 pkt
5. Olchawski/Bosek 75 pkt
6. Kołdej/Pietrusiński 50 pkt
7. Krzysztof Krzemiński 47 pkt
8. Szczotka/Mazur 36 pkt
Zobacz podobne artykuły:
Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie
Wiadomości / Moto sport
2025.11.14
Witek Kupczyński Mistrzem Świata FIM MotoMini
Wiadomości / Moto sport
2025.11.13
Dominacja Toyoty w Rajdzie Japonii
Wiadomości / Moto sport
2025.11.12
Pierwszy SUV McLarena pojawi się w 2028 r.
Wiadomości / News
2025.11.15
Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych
Bezpieczeństwo
2025.11.15
Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie
Wiadomości / Moto sport
2025.11.14