Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Finał sezonu Millers Oils HRSMP
kalendarz 10/10 2025

Finał sezonu Millers Oils HRSMP

Moto sport

Finałową odsłoną tegorocznej rywalizacji jest Rajd Nyski.

Dodajmy, że Rajd Nyski (11-12 października) debiutuje w kalendarzu mistrzostw Polski. Rajd Nyski, organizowany w tym roku po raz piąty, to najmłodsza impreza w Millers Oils HRSMP 2025. Również pięć razy zorganizowano także Valvoline Rajd Małopolski, lecz zawody organizowane w okolicach Makowa Podhalańskiego i Wadowic mogą się pochwalić już trzyletnim stażem w mistrzostwach Polski. Z kolei Rajd Nyski po raz pierwszy w historii stanowi okazję do walki o punkty w mistrzostwach kraju.

Pierwszy Rajd Nyski odbył się jako Super KJS. Drugi był częścią cyklu Tarmac Masters, a dwie kolejne edycje (2023 i 2024) otwierały sezon Rajdowych Mistrzostw Południa.

Zawody z bazą w trzecim najbardziej zaludnionym mieście województwa opolskiego stanowią także siódmą, ostatnią rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Jeszcze przed rozpoczęciem właściwej rywalizacji załogi w rajdówkach sprzed lat będą miały ostatnią szansę na sprawdzenie swoich samochodów i formy na odcinku testowym. Organizatorzy przygotowali 3-kilometrową próbę w miejscowości Cieszanowice, oddalonej o około 20 km od bazy rajdu. „Rozgrzewka" będzie dostępna dla zawodników w sobotę, 11 października, od godz. 8:00 do 12:00.

Walka o punkty rozpocznie się od mocnego wyzwania – już na początek zaplanowano najdłuższą w rajdzie próbę. Historyczne rajdówki ruszą prosto z rynku w Nysie, gdzie w sobotę, o godz. 17:00 odbędzie się ceremonia startu. Wspomniany OS to próba Jezioro Otmuchów (20,7 km). Po tym starciu załogi czeka OS Bykowice (7,2 km) i powtórka rywalizacji na OS-ie Jezioro Otmuchów. A na zakończenie dnia – ściganie na ulicach Nysy (2,4 km), poprzedzone 30-minutową przerwą na serwis. Aż trzy z czterech zaplanowanych na sobotę prób będzie stało pod znakiem rozgrzanych do czerwoności tarcz hamulcowych i „elektrowni", czyli dodatkowych reflektorów zamontowanych w rajdówkach, ponieważ OS 2, 3 i 4 zostaną rozegrane już po zmroku (start odpowiednio od 18:40, 19:25 i 21:20).

Niedzielna część Rajdu Nyskiego składa się z dwóch OS-ów. Na każdym z nich załogi w historycznych rajdówkach zmierzą się dwukrotnie. Dzień zacznie się od OS Łączki (19,43 km), z którego cała stawka pojedzie na próbę Stary Las (15,28 km).

W sumie o wynikach rywalizacji zdecyduje łączny czas uzyskany na dystansie 120,4 km, bo tyle wynosi długość wszystkich ośmiu OS-ów. Zawody zakończą się w niedzielę, o godz. 15:00 – ceremonią rozdania pucharów na nyskim rynku.

Na starcie stanie 26 załóg, a więc pod względem obsady finał sezonu HRSMP, zbliżył się do najlepiej obsadzonych tegorocznych rund – małopolskiej (29 załóg) i dolnośląskiej (27).
 
Co najważniejsze, czołówka cyklu w komplecie stawi się w Nysie. Najwyższy – 101. numer startowy znajdzie się na samochodzie Marcina Majchera (Subaru Legacy 4WD Turbo), a więc ubiegłorocznego triumfatora serii. Towarzyszyć mu będzie Mateusz Adamski, który miał już okazję rywalizować w Rajdzie Nyskim (2022).

Za nimi ustawiono lidera klasyfikacji generalnej HRSMP, czyli Filipa Stopę (BMW M3 E36), który po krótkiej przerwie ponownie utworzy załogę z Rafałem Ślęczką. Pierwszą trójkę listy zgłoszeń do finałowej rundy HRSMP zamykają Piotr Gadomski i Bartłomiej Męka (Opel Kadett GSi).

Kolejne numery otrzymali Krzysztof i Agnieszka Mikulscy (104, Porsche 911 SC), Michałowie – Łusiak i Jurgała (105, Ford Escort RS Cosworth) oraz Maciej Lubiak i Grzegorz Dachowski (106, Porsche 911 Carrera RS). Ostatni z wymienionych duetów przyjeżdża do Nysy bezpośrednio po nieukończonym Rallye Elba Storico – ósmej rundzie historycznych mistrzostw Europy.

W stawce uczestników Rajdu Nyskiego jest kilku zawodników, dla których opolska runda nie jest kompletną nowością. Start w tych zawodach mają na swoim koncie m.in. Marcin Kwaśny i Michał Trela (Subaru Impreza), Artur Sękowski (BMW M3 E36), którego pilotować będzie Maciej Krzysik, a także Krzysztof Święcicki (Peugeot 106), tworzący załogę z Jarosławem Ciesielskim.

Po ponad siedmiu latach do historycznego czempionatu wraca Paweł Wysocki. Kierowca, dla którego ostatnim startem w HRSMP był Rajd Wisły w sezonie 2018, pozostał wierny marce Toyota. Wysocki wraz z Piotrem Szadkowskim, pojedzie Celiką GT4 ST165, a więc konstrukcją, którą Carlos Sainz i Luis Moya zdobyli tytuł mistrzów świata w 1990 r.

Łącznie samochodami z napędem 4x4 będzie dysponować dziewięć z 26 zgłoszonych załóg. Najliczniej reprezentowaną kategorią jest Historic Open +2000 (osiem zgłoszeń). Po cztery załogi zgłosiły się w klasach B1, B2, C2 oraz Historic Open -2000. Stawkę uzupełniają dwa duety w samochodach zaliczonych do klasy C1. O punkty do klasyfikacji mistrzostw powalczy 20 załóg.

Na Opolszczyźnie zawodnicy powalczą o większą pulę niż w pozostałych rundach sezonu. W Rajdzie Nyskim do zdobycia jest nie 30, lecz 50 punktów, w tym 5 za najlepszy czas na Power Stage – finałowym odcinku zawodów. Do końcowej klasyfikacji wliczane są wyniki z wszystkich sześciu rund sezonu.

To oznacza, że kwestia tytułów w najważniejszych klasyfikacjach HRSMP nie jest jeszcze rozstrzygnięta. O tym, kto założy mistrzowską koronę, zdecydują rezultaty uzyskane w Nysie.

W klasyfikacji generalnej HRSMP, w której punktują załogi w samochodach zgodnych z wymogami klas historycznych FIA w grze o końcowy triumf liczą się Filip Stopa z Rafałem Ślęczką oraz Maciej Lubiak z Grzegorzem Dachowskim. Liderzy tabeli zgromadzili do tej pory 153 punkty. Lubiak i Dachowski mają o 30 „oczek" mniej.
 
O włos od tytułu w Historic Open +2000 jest Marcin Kwaśny. Jego przewaga nad zajmującym drugie miejsce Damianem Sawickim wynosi... 49 punktów. Lider potrzebuje zatem tylko jednego „oczka", by przypieczętować mistrzostwo niezależnie od wyniku rywala.

W klasie B1 (roczniki od 1970 do 1992, silniki pow. 2000 cm3) kwestię tytułu rozstrzygną między sobą trzy załogi: Lubiak/Dachowski (135 pkt), Piotr Kiepura/Mateusz Galle (Lancia Delta Integrale 16V, 112 pkt) oraz Mikulski/Mikulska (105 pkt).

W pozostałych kategoriach wszystko jest już jasne. W B2 (roczniki od 1970 do 1992, do 2000 cm3) nikt już nie zdoła wyprzedzić Jerzego Skrzypka (Fiat Ritmo Abarth TC 125). Z kolei w C1 pewni mistrzostwa są Filip Stopa z Rafałem Ślęczką. Szarfa mistrzowska za triumf w C2 trafi do Jana Sikorskiego (Citroen Saxo VTS). Triumfatorami sezonu w klasyfikacji Historic Open -2000 są Święcicki z Ciesielskim (Peugeot 106).

Rajd Nyski zakończy ósmy już sezon historycznych mistrzostw Polski.

źródło: HRSMP
Foto: M. Niechwiadowicz

Millers Oils HRSMP – klasyfikacja generalna po 10. Rajdzie Nadwiślańskim:

1. Stopa/Ślęczka 153 pkt
2. Lubiak/Dachowski 123 pkt
3. Kiepura/Galle 72 pkt
4. Jerzy Skrzypek 72 pkt
5. Jan Sikorski 72 pkt
6. Michał Łusiak 59 pkt
7. Mikulski/Mikulska 56 pkt
8. Gadomski/Męka 42 pkt
9. Niemiec/Krużołek 30 pkt
10. Molgo/Marton 28 pkt

Millers Oils HRSMP – punktacja grupy HRSMP Open po 10. Rajdzie Nadwiślańskim:

1. Marcin Kwaśny 157 pkt
2. Damian Sawicki 108 pkt
3. Majcher/Adamski 105 pkt
4. Święcicki/Ciesielski 83 pkt
5. Olchawski/Bosek 75 pkt
6. Kołdej/Pietrusiński 50 pkt
7. Krzysztof Krzemiński 47 pkt
8. Szczotka/Mazur 36 pkt


Tagi:
Rajd Nyski, Rajd Nyski 2025, Millers Oils HRSMP, Millers Oils HRSMP 2025, HRSMP, HRSMP 2025, RSMP, RSMP 2025, Marcin Majcher, Filip Stopa, Maciej Lubiak

Zobacz podobne artykuły:

Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie
kalendarz 14/11 2025

Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie

Wiadomości / Moto sport

2025.11.14

Nowa klasa łącząca dwie dyscypliny.
Witek Kupczyński Mistrzem Świata FIM MotoMini
kalendarz 13/11 2025

Witek Kupczyński Mistrzem Świata FIM MotoMini

Wiadomości / Moto sport

2025.11.13

Jan Babiarz brązowym medalistą.
Dominacja Toyoty w Rajdzie Japonii
kalendarz 12/11 2025

Dominacja Toyoty w Rajdzie Japonii

Wiadomości / Moto sport

2025.11.12

Ogier, Evans i Pajari na podium.
Najnowsze artykuły:
Pierwszy SUV McLarena pojawi się w 2028 r.

Pierwszy SUV McLarena pojawi się w 2028 r.

Wiadomości / News

2025.11.15

Firma planuje wprowadzać nowy model co roku.
Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych

Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych

Bezpieczeństwo

2025.11.15

Dzień ten przypomina, że za każdą liczbą kryje się ludzkie życie.
Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie

Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie

Wiadomości / Moto sport

2025.11.14

Nowa klasa łącząca dwie dyscypliny.