Ferrari P80/C – Ekstremalnie wyjątkowy
O wyjątkowości tego auta mogą świadczyć nie tylko osiągi, ale fakt, że powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Opracowanie tego pojazdu zajęło prawie cztery lata (od 2015 r.). Technicznie opiera się na modelu 488 GT3. Zamawiający pozostaje anonimowy. Ferrari nazywa go mianem „wielkiego konesera świata Ferrari”. Założeniem klienta było stworzenie nowoczesnego sportowego prototypu inspirowanego kultowymi modelami z historii Ferrari: 330 P3/P4, Dino 206 S 1966, czy 250 LM.
W efekcie powstał samochód, który jest wynikiem szczegółowych prac stylistycznych, technicznych oraz „skrupulatnych testów aerodynamicznych”. Zadanie przed jakim stanęło Ferrari Styling Center, nie było łatwe, ponieważ musiało opracować nowy model, który nie istniał w dotychczasowej gamie marki. Konstruktorzy musieli zaprojektować sportowy prototyp zainspirowany autami, które niejako napisały własne zasady stylizacji.
Ferrari i zamawiający samochód zdecydowali się na zastosowanie podwozia 488 GT3 (wersji wyścigowej, a nie drogowej – GTB). P80/C ma większy o 5 cm rozstaw osi, dzięki czemu kabina została nieco przesunięta a tył wydłużono. Ferrari nie było ograniczone żadnymi przepisami FIA dotyczącymi pojazdów wyścigowych, co dodatkowo pozwoliło na uzyskanie lepszych wyników aerodynamicznych niż w przypadku 488 GT3. P80/C jest homologowany tylko do użytku na torze.
Uwagę zwracają muskularne przednie i tylne spoilery P80/C. Klient dodatkowo zażyczył sobie, aby samochód miał dwie konfiguracje: układ wyścigowy zawierający skrzydło z włókna węglowego i 18-calowe koła z pojedynczą nakrętką oraz pakiet wystawowy z 21-calowymi kołami i bez aerodynamicznych dodatków.
P80/C został wykonany w całości z włókna węglowego, ale tylko części o ściśle technicznych funkcjach zostały odsłonięte - nadwozie jest w kolorze Rosso Vero. Jeśli chodzi o wnętrze, jest ono bardzo podobne do tego znanego z modelu 488 GT3, z klatką bezpieczeństwa zintegrowaną z nadwoziem. Zmieniono natomiast boczne elementy deski rozdzielczej podobnie, jak i tapicerka foteli oraz panele drzwiowe z włókna węglowego.
Ferrari nie ujawniło żadnych szczegółów technicznych, ale jak wynika z nieoficjalnych informacji, napęd P80/C stanowi 3.9-litrowy silnik V8 488 GT3 z podwójnym turbodoładowaniem współpracujący z 7-biegową przekładnią. Jego moc może przekraczać 600 KM.
Umowa podpisana z Ferrari najprawdopodobniej zawiera klauzulę, że P80/C pozostanie tylko w jednym egzemplarzu, jak również, że cena za opracowanie pojazdu pozostanie tajemnicą.
Norbert Szwarc
Foto: Ferrari
Zobacz podobne artykuły:
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
Prezentacje / Nowości
2024.04.12
Nissan Qashqai facelifting 2025 - Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.04.08
Fiat Pandina – Ulubieniec
Prezentacje / Nowości
2024.03.16
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22