Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Elektryczny napęd czterech kół i technologia Torque-Vectoring
kalendarz 29/07 2014

Elektryczny napęd czterech kół i technologia Torque-Vectoring

Warsztat / Technika

Elektryfikacja obniża zużycie paliwa w samochodach hybrydowych, a w przypadku aut elektrycznych umożliwia także jazdę bezemisyjną.

Elektromobilność, rozumiana jako wykorzystywanie pojazdów elektrycznych do przemieszczania się, to nie tylko emisje i koszty, ale także dynamika, moc i przyjemność z jazdy. Elektromobilność to także emocje, a nie wyłącznie czysta kalkulacja – mówi dr Rolf Bulander, odpowiedzialny za technologie napędowe w spółce Robert Bosch GmbH Bosch. Firma pracuje nad napędami elektrycznymi i hybrydowymi, które potrafią znacznie więcej, niż tylko obniżać zużycie paliwa. Dobrym przykładem jest tutaj nowa funkcja Torque Vectoring, gdzie każda z osi, a nawet każde koło jest napędzane przez osobny silnik.

Indywidualny napęd dla każdej z osi Bosch wprowadził już do produkcji seryjnej wspólnie z koncernem PSA. W modelu Peugeot 3008 Hybrid4 silnik elektryczny napędza tylną oś, a silnik spalinowy-wysokoprężny (w tym modelu) jest sprzężony z przednią osią. Francuski koncern oferuje funkcję napędu na cztery koła w standardzie. Konstrukcja nosi nazwę Axle Split Hybrid. W przyszłości możliwe jest rozszerzenie zasady zindywidualizowanego napędu dla każdej z osi o kompaktowe silniki elektryczne, które są już stosowane w pojazdach prototypowych przygotowywanych przez Boscha. Głównym elementem rozszerzonej funkcji o nazwie Torque Vectoring są indywidualne dla każdego koła silniki elektryczne na przedniej osi. Silniki te są ze sobą zintegrowane w taki sposób, że umożliwiają wyhamowywanie i przyspieszanie poszczególnych kół. W przyszłości funkcja taka mogłaby znacznie poprawić sterowalność samochodów sportowych przy pokonywaniu trudnych zakrętów oraz ułatwić manewrowanie samochodami terenowymi na drogach nieutwardzonych.

Również silniki elektryczne mogłyby zyskać na dynamice, budząc większe emocje kierowców. Użytkownik takiego samochodu, dzięki dodatkowemu momentowi obrotowemu, mógłby ruszyć spod świateł równie dynamicznie jak kierowca samochodu z silnikiem spalinowym dużej mocy. Dowodzi tego zaprojektowany przez firmę Bosch silnik elektryczny SMG 180/120 stosowany w takich modelach samochodów, jak Smart fortwo electric drive lub Fiat 500e. W samochodach z napędem hybrydowym silnik elektryczny pełni często funkcję wspomagającą.

Jednak także samo wspomaganie umożliwia poprawę dynamiki jazdy, czego przykładem jest Boost Recuperation System Boscha. W nowym napędzie hybrydowym generator o napięciu 48V wspomaga silnik spalinowy, który osiąga moment obrotowy 150 Nm. Jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązanie zapewnia wysokonapięciowa technologia hybrydowa Bosch, która została zastosowana np. w modelu Porsche Panamera z napędem hybrydowym typu Plug-in, a która umożliwia także jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym. Komponenty elektryczne wspomagają tu działanie silnika spalinowego, gwarantując optymalne parametry pracy.

Jak się okazuje elektryfikacja napędu może wzbudzać emocje,. co widać na przykładzie prototypów z kilkoma silnikami elektrycznymi na pokładzie, które oferują indywidualne przyspieszenie dla każdego z kół. Działanie takie zapewnia optymalne podniesienie momentu obrotowego, co znacznie poprawia dynamikę pojazdu. Równocześnie o połowę maleje zużycie paliwa. – Redukujemy emisję CO2 i równocześnie zwiększamy satysfakcję kierowcy – mówi dr Rolf Bulander. Sterowanie przyspieszeniem poszczególnych kół sprawia, że samochód porusza się precyzyjnie jak po szynach – z każdym zakrętem kierowca przekonuje się, jak emocjonująca może być elektromobilność./oprac. ns/

Foto: Bosch
 

Zobacz podobne artykuły:

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
kalendarz 04/04 2024

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.04

Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika.
Honda pracuje nad wodorem 
kalendarz 29/01 2024

Honda pracuje nad wodorem 

Warsztat / Technika

2024.01.29

Honda dąży do osiągnięcia w roku 2050 neutralności węglowej wszystkich produktów i działań korporacyjnych, w które jest zaangażowana.
Miarodajna metoda na obliczenie spalania paliwa w samochodzie
kalendarz 29/01 2024

Miarodajna metoda na obliczenie spalania paliwa w samochodzie

Warsztat / Porady

2024.01.29

Obliczanie zużycie paliwa.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.