Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Droga Audi do F1
kalendarz 21/05 2024

Droga Audi do F1

Moto sport / Wydarzenia / Audi

Dlaczego 2026 rok będzie najbardziej odpowiednim momentem na debiut Audi w F1?

Przypomnijmy, że podczas Grand Prix Belgii Formuły 1 na torze Spa-Francorchamp w 2022 r., Audi ogłosiło, że dołączy do stawki począwszy od sezonu 2026. Od tej informacji minęło już trochę czasu a jak wygląda to dzisiaj.

Audi od lat jest mocno związane z motorsportem – kolejnym dowodem na zaangażowanie marki jest jej dołączenie do stawki najbardziej prestiżowej serii na świecie, czyli Formuły 1. Aby ten proces przeszedł sprawnie Audi planuje przejąć 100 proc. udziałów w Grupie Sauber. Osobą odpowiedzialną za cały program Audi Formula 1 ma być Oliver Hoffmann, jako przedstawiciel generalny. Z kolei dyrektorem generalnym Audi F1 Team został Andreas Seidl, który będzie odpowiedzialny za realizację projektu F1 oraz zarządzanie zespołem.

Na potrzeby całego projektu, marka rozbudowała Centrum Kompetencji Sportów Motorowych na terenie zakładów w Neuburgu nad Dunajem w Niemczech. W nowym budynku o powierzchni około 3000 m kw. zainstalowane zostały przede wszystkim nowe stanowiska testowe do prac rozwojowych nad jednostkami napędowymi.

Znany też jest już pierwszy z kierowców, który za dwa lata wyjedzie bolidem Audi. Będzie nim Nico Hülkenberg, który powiedział: „Perspektywa startów dla Audi jest czymś wyjątkowym. Kiedy niemiecki producent wchodzi do Formuły 1 z taką motywacją, jest to wyjątkowa okazja. Reprezentowanie zespołu fabrycznego takiej marki samochodów z jednostką napędową produkowaną w Niemczech to dla mnie ogromny zaszczyt”.

Sezon 2026 będzie idealnym momentem na dołączenie Audi do stawki Formuły 1. Będzie to moment, kiedy zmienione zostaną przepisy techniczne oraz specyfikacje bolidów – większość z dotychczasowych rozwiązań zostanie zastąpione nowymi i każdy z zespołów będzie w zasadzie zaczynał rozwój pojazdu od początku. Nowe przepisy techniczne Formuły 1, które będą obowiązywać od 2026 r., skupiają się na większej elektryfikacji i zaawansowanym paliwie ekologicznym. Oprócz istniejącego limitu kosztów dla zespołów, zostanie też wprowadzony limit kosztów dla producentów jednostek napędowych. Ponadto Formuła 1, dzięki nowym przepisom robi duży krok w kierunku zrównoważonego rozwoju. Jednostki napędowe będą bardziej wydajne niż obecnie, ponieważ udział energii elektrycznej w napędzie znacznie wzrośnie.

Mimo, że ciągle będą wykorzystywane silniki V6 Turbo i ich moc bolidów będzie podobna do aktualnej generacji, czyli ok. 1000 KM, to będą znacznie zmodyfikowane. Nowy projekt przewiduje rezygnację z systemu MGU-H, który odzyskuje energię cieplną i rozwinięcie systemu MGU-K (odzyskującego energię z hamowania). Zmodyfikowany system odzysku energii z hamowania będzie mógł generować trzy razy więcej energii niż obecnie. Co więcej, silniki będą napędzane w pełni przez paliwa zrównoważone. Energia elektryczna będzie stanowić nawet 50 proc. ogólnej mocy jednostki napędowej – obecnie jest to ok. 15 proc.

Wszystko ma na celu sprawić, żeby bolidy F1 i cały sport był bardziej zrównoważony. Oprócz większego nacisku na elektryfikację jednostek napędowych i redukcję kosztów, FIA dąży do mniejszego zużycia paliwa (ograniczenie do 70-80 kg). Również usunięcie MGU-H sprawi, że cały silnik będzie znacznie prostszy w budowie i lżejszy, dzięki zrezygnowaniu z tego systemu (co również ma wpływ na zużycie paliwa).

To wszystko sprawi, że Audi dołączy do stawki F1 w momencie, kiedy każdy zespół będzie rozpoczynał projekt, budowę i rozwój swojego bolidu od początku. Dzięki temu każdy z zespołów będzie miał bardziej wyrównane szanse./oprac.ns/

Foto: Audi


Tagi:
Audi, F1, Formuła 1, Audi F1 Team, Nico Hülkenberg, Oliver Hoffmann, Andreas Seidl

Zobacz podobne artykuły:

 Kajetanowicz wystartuje w 80. Rajdzie Polski
kalendarz 12/06 2024

Kajetanowicz wystartuje w 80. Rajdzie Polski

Wiadomości / Moto sport

2024.06.12

Kajetanowicz potwierdził udział w 80. Rajdzie Polski, który stanowi w tym roku siódmą rundę WRC.
 Szejowie wygrywają Rajd Małopolski
kalendarz 09/06 2024

Szejowie wygrywają Rajd Małopolski

Wiadomości / Moto sport

2024.06.09

Jarosław i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo) wygrali Rajd Małopolski.
 Kajetanowicz tuż za podium na Sardynii
kalendarz 02/06 2024

Kajetanowicz tuż za podium na Sardynii

Wiadomości / Moto sport

2024.06.02

W Rajdzie Sardynii rywalizowali Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, dla których był to drugi start w tym sezonie.
Najnowsze artykuły:
W maju Polacy chętnie kupowali auta

W maju Polacy chętnie kupowali auta

Wiadomości / Gorące tematy

2024.06.13

W ubiegłym miesiącu zarejestrowano aż 27 proc. więcej używanych samochodów niż w tym samym czasie rok wcześniej.
 1000 Miglia 2024 - Silna ekipa Mercedes-Benz Classic

1000 Miglia 2024 - Silna ekipa Mercedes-Benz Classic

Moto fanatyk

2024.06.12

W tegorocznym wyścigu 1000 Miglia fabryczna ekipa Mercedes-Benz Classic będzie miała reprezentację dziesięciu aut.
 Jak chronić samochód przed plagą kradzieży części?

Jak chronić samochód przed plagą kradzieży części?

Warsztat / Porady

2024.06.12

Nawet jeśli samochód jest zaparkowany w dobrze oświetlonym miejscu, może stać się obiektem zainteresowania złodziei.