Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Destrukcyjne działanie soli drogowej na samochód
kalendarz 16/03 2021

Destrukcyjne działanie soli drogowej na samochód

Eksploatacja / Porady

Które elementy są najbardziej narażone?

Sól drogowa, czyli chlorek sodu (NaCl) wzbogacony o substancje przeciwzbrylające świetnie radzi sobie z gołoledzią. Jest przy tym relatywnie tani w porównaniu do alternatywnych metod radzenia sobie ze skutkami zimy. Ma jednak destrukcyjny wpływ na samochody. Mowa tu nie tylko o niszczeniu powłoki lakierniczej, ale także przyspieszeniu procesu utleniania metali. Cierpią na tym przede wszystkim elementy zawieszenia oraz układ hamulcowy.

Sól drogowa to chlorek sodu (NaCl) w ilości przynajmniej 90 proc. W normalnych warunkach chlorek sodu jest bezbarwnym ciałem stałym o strukturze krystalicznej. Pozostałe 10 proc. to substancje nierozpuszczalne w wodzie np. żelazocyjanek potasowy K4[Fe(CN)6] oraz woda. Sól drogowa o takim składzie jest niestety szkodliwa dla środowiska naturalnego. Lepszy pod tym względem jest chlorek wapnia oraz chlorek magnezu, jednak mają one wyższą cenę zakupu. W związku z tym są stosowane przez drogowców o wiele rzadziej.

Środowisko naturalne to jednak nie wszystko. Równie dużo szkód sól drogowa jest w stanie wyrządzić samochodom. Najczęściej w tym kontekście wymienia się karoserię. Wynika to przede wszystkim z faktu, że sól drogowa jest higroskopijna. Wnika ona w strukturę lakieru, chłonąc z otoczenia wodę. Jeśli w lakierze występują jakieś uszkodzenia, może ona spowodować korozję w tych miejscach.

„Sól drogowa przyspiesza proces utleniania, także w przypadku metali nieżelaznych. Z tego względu stanowi zagrożenie dla podwozia samochodu, w którym mamy odsłonięte elementy zawieszenia, elementy gumowe oraz układ hamulcowy. W każdym z tych podzespołów sól drogowa może rozpocząć lub przyspieszyć korozję. Dotyczy to nawet klocków hamulcowych, które zawierają metalową płytkę nośną, natomiast sama warstwa cierna jest mieszaniną różnych substancji. W przypadku uszkodzeń klocków, sól drogowa w połączeniu z wodą może powodować korozję podpowierzchniową. W dłuższej perspektywie czasu skutkuje ona skruszeniem materiału ciernego lub nawet odklejeniem się warstwy ciernej od płytki nośnej” – wyjaśnia Dawid Tarchała z laboratorium firmy Steinhof, producenta klocków hamulcowych do pojazdów osobowych i ciężarowych.

Zabezpieczenie samochodu przed destrukcyjnym działaniem soli drogowej powinniśmy wykonać tak naprawdę przed nadejściem zimy. Dobrym pomysłem może być spłukiwanie soli co jakiś czas z karoserii, kół oraz wewnątrz nadkoli, ale nie zawsze jest to możliwe ze względu na niską temperaturę. Dobre zabezpieczenie lakieru stanowi powłoka z wosku twardego, którą można nałożyć (wcześniej glinkując lakier i susząc go) na całą karoserię. Do karoserii pokrytej woskiem trudniej przylega brud, dlatego stanowi to duże ułatwienie w kontekście utrzymania lakieru w czystości. Dobrze jest również zadbać o uzupełnienie ubytków w lakierze, które mogą stać się ogniskami korozji. Te zabiegi najlepiej wykonać przed nadejściem pierwszych mrozów.

Jeśli chodzi o podwozie samochodu, można pomyśleć o jego kompleksowym zabezpieczeniu antykorozyjnym. Na rynku jest wiele firm wykonujących tego typu usługę, jednak bardzo ważna jest cena. W przypadku zabezpieczeń za 400-600 zł nie ma co liczyć, że będzie to trwała i skuteczna powłoka. Obejmuje on zazwyczaj jedynie oczyszczenie manualne podwozia oraz położenie najtańszej powłoki antykorozyjnej. Dobrze wykonane zabezpieczenie polega natomiast na demontażu każdego elementu, wypiaskowaniu go, nałożeniu kilku specjalnie dobranych powłok a w razie potrzeby wymianie elementów, w których korozja weszła głębiej w strukturę metalu. Tak wykonane zabezpieczenie wytrzyma nawet 3-4 lata, w czasie których należy jedynie doglądać, czy powłoka nie została naruszona mechanicznie. Taka usługa kosztuje jednak 4-krotnie więcej niż podstawowe zabezpieczenie, dlatego nie każdy kierowca zdecyduje się na ten krok.


Tagi:
działanie soli na samochód, zabezpieczenie auta przed działaniem soli, najbardziej narażone elementy samochodu na sól

Zobacz podobne artykuły:

Pamiętaj o oponach – z wymianą poczekaj na przełom pogodowy
kalendarz 29/03 2021

Pamiętaj o oponach – z wymianą poczekaj na przełom pogodowy

Warsztat / Porady

2021.03.29

Na razie sprawdź ciśnienie w kołach – wymień opony, gdy ranki będą cieplejsze niż +7°C.
 Eksperci, aspirujący i nowicjusze
kalendarz 25/03 2021

Eksperci, aspirujący i nowicjusze

Warsztat / Eksploatacja

2021.03.25

Starter24 zbadał umiejętności polskich kierowców.
 Jakie części samochodowe kupują Polacy w czasie pandemii?
kalendarz 03/03 2021

Jakie części samochodowe kupują Polacy w czasie pandemii?

Warsztat / Eksploatacja

2021.03.03

Mniej napraw związanych z dużym przebiegiem, większe zapotrzebowanie na części warunkujące rozruch silnika i …

Firmy z branży

Bokserska Auto Serwis

ul. Bokserska 1C
02-682 Warszawa
Tel.: 882 553 355
https://bokserska.com.pl/

LadneFelgi.pl Sp. z o.o. Sp.k.,

ul. Łokietka 86E
16-400 Suwałki
Tel.: 87 737 1900
Email.: sklep@ladnefelgi.pl
https://www.ladnefelgi.pl/

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

mazowieckie
ul. Wał Miedzeszyński 572
03-994 Warszawa
Tel.: 720 888 001
http://stacjakontrolipojazdow.pl/

Pomoc Drogowa 24h, Warsztat samochodowy 24h

mazowieckie
ul. Spytka z Melsztyna 9A
03-672 Warszawa
Tel.: 694 900 009
http://auto-pomoc24h.com.pl/
Najnowsze artykuły:
Mercedes-Benz 170 V - Dostosowywał się do życzeń kierowcy

Mercedes-Benz 170 V - Dostosowywał się do życzeń kierowcy

Moto fanatyk

2021.04.11

W lutym 1936 r., podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodów i Motocykli (IAMA) w Berlinie, Mercedes zaprezentował model 170 V (W 136).
Mazda i włoski styl

Mazda i włoski styl

Wiadomości / Ciekawostki

2021.04.11

Połączenie włoskiego stylu i japońskiej pracowitości to historia splotu niezwykłych wydarzeń.
Przekładnie do hybrydowych Yarisów z Polski

Przekładnie do hybrydowych Yarisów z Polski

Wiadomości / News

2021.04.11

Toyota uruchomiła w fabryce TMMP produkcję elektrycznych napędów hybrydowych do modelu Yaris.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.