Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Dacia Lodgy Laureate 1,6 SCe LPG 107 KM – Cena czyni cuda?
kalendarz 24/04 2019

Dacia Lodgy Laureate 1,6 SCe LPG 107 KM – Cena czyni cuda?

Testy

Reaktywacja marki Dacia była prawdziwym majstersztykiem.

Dziś, budżetowe auta francusko – rumuńskie świetnie się sprzedają. Ergo, największy z gamy - Dacia Lodgy. Jest najtańszym na rynku 7-osobowym samochodem osobowym i do tego nieźle wyposażonym. Do Lodgy z 1,6 litrowym motorem MPI producent dodaje nawet instalację LPG. Ta, w sposób znaczący obniża koszty eksploatacji. Czy w tej beczce miodu z Rumunii jest jakaś łyżeczka dziegciu? Zobaczymy…

Rumuński van debiutował w 2012 roku. Uzupełnił gamę modelową Dacii, ale także… Renault. W kilku krajach ten rumuńsko – francuski samochód produkowany w Maroku jest oferowany jako Renault. A to chyba nie najgorzej świadczy o jakości produktu. Warto dodać, że w 2017 roku samochód przeszedł drobny lifting. Zmiany nie były rewolucyjne…

Parę słów o nadwoziu...
Linia nadwozia, delikatnie mówiąc jest nienadmiernie finezyjna. Kilometry prostych linii i kilka krągłości. Próżno szukać w eksterierze odniesień do najnowszych trendów stylistycznych. I… bardzo dobrze. Wszak głębokie przetłoczenia, proste kąty i futurystyczne detale nie wszystkim pasują. Rumuński pojazd jest tradycyjny w najlepszym tego słowa znaczeniu. Bryła sprawia dobre wrażenie. Choć samochód nie imponuje współczynnikiem Cx, Dacia Lodgy jest tak po prostu solidna i stabilna.

Bez wątpienia atut
Wnętrze, to największy atut „Rumunki”. Przestrzeń, to pierwsze słowo, które rzuca się na usta po otwarciu drzwi. O tak, czego jak czego, ale przestrzeni w kokpicie nie brakuje. Lodgy to 7 wygodnych miejsc pasażerskich i 210 litrów bagażu lub prawie 830 litrów w bagażniku, gdy podróżujemy w 5 osób! Kiedy złożymy dwa rzędy kanap, przestrzeń nagle wzrasta do 2620 litrów! To mniej więcej tyle ile proponują mniejsze pojazdy użytkowe. I choć samo składanie jest nieco utrudnione, ilość miejsca którą uzyskamy, rekompensuje całą tę gimnastykę.

Kokpit zaprojektowano bez udziwnień, ale i nieco bez finezji. Jest szaro i ponuro. Plastiki, z których wszystko poskładano do najlepszych nie należą. Wszystko trochę skrzypi, ale kiedy przełożymy tę drobną niedogodność na cenę zakupu, skrzypienie przestaje nam przeszkadzać.

Przy okazji, fotele zasługują na specjalną pochwałę. Wyprofilowano je tak, że nawet cały dzień spędzony za kierownicą nie oznacza bólu pleców. Siadanie do trzeciego rzędu foteli jest oczywiście nieco utrudnione. Ale jeśli już zajmiemy miejsce, przestrzeni jest wystarczająco dużo. Nawet dla osób mierzących ponad 180 cm. Przestrzeni wystarczy na głowę, nogi i łokcie. Kokpit zaaranżowano z tego, co znamy z innych modeli Dacii – Renault. Pewnie dlatego jest czytelnie i ergonomicznie.

W poliftowym Lodgy producent poprawił infotainment. Media Nav Evolution z systemem bluetooth oraz nawigacją nie ma wprawdzie zbyt wielu funkcji, ale odnajdziemy tu wszystko to, co niezbędne. 7-calowy ekran nieźle reaguje na dotyk i jest względnie oleofobowy.

W testowym Lodgy zainstalowano tempomat sterowany z koła kierownicy. Auto posiada też oczywiście układ ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania, system kontroli toru jazdy ESC z ASR i HSA ale za to tylko cztery poduszki powietrzne. Ciekawym rozwiązaniem jest dodatkowe lusterko wewnętrzne, pozwalające na monitorowanie obu rzędów foteli. Bardzo przydatne, gdy podróżujemy z dziećmi.

Pod maskę rumuński producent proponuje dwa motory benzynowe: 1,2 TCe i 1,6 SCe oraz diesla 1,5 Blue dCi. Testowaną przez nas Lodgy popychał do przodu motor 1,6. Jednostka jest dość leciwa. Motor z bezpośrednim wtryskiem z układem start – stop pochodzi z palety Nissani a nie ma oczywiście wsparcia w postaci turbiny, za to producent instaluje (za dopłatą 3000 złotych) instalację LPG. W efekcie, 107-konny motor (przy 5500 obrotach) generuje 156 Nm dostępnych od 4000 obrotów. Jednostka nie jest nadmiernie dynamiczna. Jednakże 172 km/h i 11,7 s. do 100 km/h nie dają powodów do wstydu.

Ekonomicznie, też nie jest źle
Dane producenta: 8,6 w ruchu miejskim, 5,6 w trasie i 6,7 średnio w zasadzie pokrywają się z naszymi pomiarami. Różnica, około 0,5 litra nie jest znacząca. Konsumpcja gazu wyniosła około 9 kg na 100 km. Po prostym przeliczeniu wyszło nam, że montaż instalacji fabrycznej (koszt około 3000 złotych) zwróci się po około 30 tys. kilometrów. Jeśli wiec sporo podróżujemy – warto. Szczególnie, że w duecie z motorem 1,6 starszej generacji instalacja pracuje tanio i bezusterkowo.

Płyta, na której zbudowano samochód nie należy do najnowocześniejszych. Ale, w tym modelu podwozie bez kłopotu radzi sobie za skromnymi możliwościami jednostki napędowej. We wnętrzu jakoś specjalnie nie słychać pracy amortyzatorów. Auto nie ma tendencji do kiwania na boki (choć niskie nie jest). Nie przysiada też załadowane do pełna. Nie daje w sumie powodów do niezadowolenia.

Dacia Lodgy - jaka jest? No cóż, to samochód prosty w pełnym tego słowa znaczeniu. Zapewnia dużo przestrzeni i niskie koszty eksploatacji. Dodawszy do tego niską cenę zakupu i wcale nie niski wartość rezydualną, wychodzi na to że Lodgy jest całkiem dobrą propozycją dla tych, którzy potrzebują pakownego auta. No i nie mają kompleksów…
Paweł Pusz

Zalety auta:
- cena zakupu,
- tania eksploatacja
- spore wnętrze i możliwości przewozowe.

Wady auta:
- przeciętna dynamika
- materiały wykończeniowe o niskiej jakości
- mała butla LPG.

Podstawowe parametry techniczne Dacia Lodgy Laureate 1,6 SCe LPG 107 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4498/1751/1683/2810 mm
Silnik: benzynowy wolnossący z instalacją LPG
Pojemność: 1598 cm3
Moc maksymalna: 107 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:  156 Nm przy 4000 obr./min
Napęd: przód
Skrzynia: manualna 5 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 11,7 sek.
Prędkość maksymalna: 172 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 8,6/5,6/6,7 l
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Pojemność bagażnika: 827/2617 l
Ceny: od 37 900 zł
Cena wersji prezentowanej: 50 800 zł

 

 


Tagi:
dacia lodgy, lodgy lpg, test dacia lodgy, opinie dacia lodgy

Zobacz podobne artykuły:

Volvo V60 D4 2,0 Inscription 190 KM – Kochajmy diesle, tak szybko odchodzą…
kalendarz 23/02 2019

Volvo V60 D4 2,0 Inscription 190 KM – Kochajmy diesle, tak szybko odchodzą…

Testy / Testy

2019.02.23

V60 debiutował w 2010 roku na paryskim salonie samochodowym. W 2013 roku pojazd przeszedł lifting. A na początku zeszłego roku poznaliśmy II generację kombi ze Szwecji rodem.
Ford Mondeo 2,0 Hybrid Titanium – Inny pomysł na rodzinną limuzynę
kalendarz 22/02 2019

Ford Mondeo 2,0 Hybrid Titanium – Inny pomysł na rodzinną limuzynę

Testy / Testy

2019.02.22

Nie masz hybrydy, nie ma cię na rynku. To obecnie moda, ale nie tylko. Hybryda to - przeliczeniowo, oszczędność dla producenta w „wydalaniu” CO2. Tak, wiem że to bzdura, ale…
Nissan Leaf II Tekna – Na bateryjce
kalendarz 22/02 2019

Nissan Leaf II Tekna – Na bateryjce

Testy / Testy

2019.02.22

Czy taka jest przyszłości motoryzacji? Nie wiem. Ale wszystkie znaki na ziemi i niebie wykazują, że nie jest to wykluczone.
Najnowsze artykuły:
Co trzeci używany pojazd przeznaczony na sprzedaż z odnotowaną szkodą

Co trzeci używany pojazd przeznaczony na sprzedaż z odnotowaną szkodą

Używane

2019.05.27

Historia pojazdu nie pozostawia złudzeń.
Zużyta opona zimowa nie staje się całoroczną

Zużyta opona zimowa nie staje się całoroczną

Warsztat / Porady

2019.05.27

Czy latem można jeździć na zimówkach?
Grand Prix Monako – Triumf Hamiltona

Grand Prix Monako – Triumf Hamiltona

Wiadomości / Moto sport

2019.05.26

Pierwsze w tym sezonie zwycięstwo bez dubletu Mercedesa.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.