Czym charakteryzują się nawiercane tarcze hamulcowe?
Nawiercane tarcze hamulcowe są seryjnie montowane przede wszystkim w samochodach sportowych, ale od wielu lat są także obecne na rynku części zamiennych dla samochodów osobowych. Czym różnią się w porównaniu do tradycyjnych tarcz hamulcowych i czy warto z nich korzystać przy zwykłej eksploatacji samochodu?
Zacznijmy od tego czym różnią się nawiercane tarcze od tradycyjnych tarcz hamulcowych, montowanych seryjnie w samochodach osobowych. Otóż nawiercane tarcze hamulcowe znacznie lepiej reagują na zmiany temperatur, co jest w stanie wydłużyć ich okres eksploatacyjny. Można o tym przekonać się przede wszystkim w przypadku gwałtownych zmian temperatur powstałych np. po najechaniu na kałużę tuż po gwałtownym hamowaniu. W takim przypadku wiele jednolitych tarcz hamulcowych mogłyby pęknąć, podczas gdy nawiercane tarcze hamulcowe charakteryzujące się lepszym odprowadzaniem temperatur i są w stanie wytrzymać tak intensywną eksploatację.
Nawiercane tarcze hamulcowe przynoszą również liczne korzyści eksploatacyjne. Pył, który powstaje w wyniku ścierania powierzchni ciernej klocka hamulcowego nie zostaje uwięziony pomiędzy tarczą, a samym klockiem hamulcowym. W nawiercanych tarczach pył ten jest odprowadzany do środka, a następnie wydmuchiwany poza obszar ich pracy. W teorii działanie to ma docelowo wydłużyć okres eksploatacyjny zarówno klocków jak i tarcz hamulcowych. Ogromnym plusem tarcz hamulcowych jest również ich waga. Niekiedy są one nawet o 20% lżejsze od tradycyjnych tarcz hamulcowych, przy zachowaniu tych samych rozmiarów. Ma to korzystny wpływ na eksploatację współpracujących części eksploatacyjnych czyli wahaczy, sworzni oraz amortyzatorów.
Czy warto zatem wymienić zużyte jednolite tarcze hamulcowe na te nawiercane? Nie zawsze. Problemem nawiercanych tarcz hamulcowych może być niekorzystny stosunek korzyści do ceny. W praktyce okazuje się, że zmniejszenie zużycia klocków hamulcowych w warunkach eksploatacyjnych przy zastosowaniu nawiercanych tarcz hamulcowych jest niemal niezauważalne. Niestety, podobnie jest w przypadku szybszego chłodzenia. Zauważalną różnicę możemy odczuć wyłącznie w przypadku trudniejszych warunków eksploatacyjnych, jakie możemy spotkać m.in. podczas jazd torowych, czyli niezbyt często.
Niska waga tarcz nawiercanych mogłaby stanowić atut w przypadku jednakowej żywotności obu rodzajów tarcz. Ten argument również można w stosunkowo łatwy sposób obalić, gdyż standardowe litowe tarcze hamulcowe swoją wytrzymałością nie odstają wyraźnie od droższych, nawiercanych odpowiedników. Nie zapomnijmy również o niezwykle ważnym czynniku ekonomicznym. Otóż nawiercane tarcze hamulcowe są najczęściej droższe o 1/3 od tradycyjnych tarcz hamulcowych, a to w przypadku bardziej zaawansowanych modeli może stanowić całkiem przyzwoitą kwotę pieniędzy. Dlatego zamiast płacić więcej za nawiercane tarcze hamulcowe warto zainwestować w tarcze litowe pochodzące od znanych i cenionych producentów. Szeroka oferta tarcz hamulcowych dostępna jest w sklepie motoryzacyjnym iParts.pl.
http://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/tarcze-hamulcowe,100032.html
Zobacz podobne artykuły:
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
Warsztat / Porady
2024.12.11
Bezpieczna jazda w jesienną słotę zaczyna się od odpowiednich opon
Warsztat / Porady
2024.11.14
Zielony kolor najrzadziej „uczestniczy” w wypadkach
Warsztat / Porady
2024.11.08
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieNowy Fiat 500 w 2032 r.
Wiadomości / News
2024.12.11
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach
Wiadomości / News
2024.12.11
Ford Mustang GTD z rekordem na Nürburgringu
Wiadomości / Ciekawostki
2024.12.11