Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Cztery błędy mechanika, które niszczą sprzęgło
kalendarz 19/07 2018

Cztery błędy mechanika, które niszczą sprzęgło

Porady

Prawidłowo zamontowana tarcza sprzęgła będzie służyć nawet przez 200 tys. km, ale…

… czasem drobny błąd specjalisty w warsztacie może spowodować, że klient wróci z reklamacją już po kilku tygodniach. Jak zatem uniknąć takiej nieprzyjemności.

Zawód mechanika jest często porównywany do zawodu lekarza, ponieważ zarówno lekarz, jak i mechanik muszą zawsze być na bieżąco ze zmianami w swoich dziedzinach, by ich umiejętności nadążały za postępem odpowiednio w medycynie i technice motoryzacyjnej. Okazuje się jednak, że na tym podobieństwa między tymi specjalizacjami się nie kończą – obaj powinni pracować, dbając o czystość.

Zabójcza kropla

Już kilka kropli substancji ropopochodnych w płynie hamulcowym może spowodować degradację uszczelnień łożyska oporowego i w rezultacie jego zatarcie. W jaki sposób płyn hamulcowy może zostać tak zanieczyszczony? „Wystarczy, że mechanik użyje brudnej strzykawki lub nalewaka, którego wykorzystał np. do uzupełnienia oleju. Taki drobny błąd oznacza nie tylko konieczność wymiany łożyska oporowego, ale i płukania całego układu, bo zanieczyszczenia mogą pozostać w pompce sprzęgła. W czarnym scenariuszu mogą także spuchnąć elastyczne przewody hamulcowe, które także trzeba będzie wymienić” – przestrzega Roman Wierzbowski, manager działu Powertrain Valeo Service Eastern Europe.

Nie tylko zanieczyszczenie płynu jest błędem. Liczy się także to, czy został zastosowany właściwy płyn o  specyfikacji zalecanej  przez producenta pojazdu.

Stary zwyczaj to zły zwyczaj

Układ hydrauliczny trzeba odpowietrzyć. Robienie tego w sposób analogiczny do układu hamulcowego („pompuj pedałem i trzymaj”) wytwarza zbyt duże ciśnienie w układzie hydraulicznym sprzęgła, co wymusza zbyt duży zakres ruchu łożyska wyciskowego. „Należy powoli wcisnąć pedał sprzęgła i puścić. Odkręcić odpowietrznik, odczekać 15 sekund i powtórzyć jeden cykl wciśnięcia i puszczenia pedału” – doradza Roman Wierzbowski.

Kto chodzi na skróty, ten traci klientów

Podstawowym narzędziem stosowanym przy wymianie sprzęgła jest podnośnik, na którym oparta jest skrzynia biegów po rozłączeniu jej z silnikiem. „Pójście na skróty, trzymanie skrzyni biegów w rękach i montaż na siłę poprzez dociąganie śrub łączących prowadzi do uszkodzenia tarczy sprzęgła – wkrótce pojawią się wibracje i szarpanie. W przypadku zestawu K4P, czyli tarczy sprzęgła z tłumikami drgań skrętnych i sztywnym kołem zamachowym, uszkodzenie tarczy sprzęgła powoduje brak tłumienia drgań generowanych przez silnik” – wskazuje Roman Wierzbowski. Pozorna oszczędność czasu dzięki pominięciu podnośnika zemści się, gdy klient wróci z reklamacją. Dla uniknięcia takiego problemu niektóre zestawy sprzęgła Valeo wyposażono w specjalne narzędzia centrujące, z których warto korzystać.

Zwróć uwagę na napis

Na koniec najprostszy z możliwych błędów. Tarcza sprzęgła musi być zamontowana tak, by właściwą stroną przylegała do koła zamachowego silnika. Informuje o tym napis w języku angielskim, niemieckim i włoskim. „Zdarza się, że mechanik nie zwróci na to uwagi, zamontuje odwrotnie, a gdy klient wróci do warsztatu z pretensją, tarcza zostaje zareklamowana przez warsztat w ramach gwarancji. Niestety, gwarancja większości producentów nie obejmuje części nieprawidłowo zamontowanych w pojeździe” – przestrzega Roman Wierzbowski.


Tagi:
sprzęgło, wymiana sprzęgła, błędy podczas wymiany sprzęgła, co może zniszczyć sprzęgło

Zobacz podobne artykuły:

Klimatyzacja - korzystaj świadomie
kalendarz 10/06 2019

Klimatyzacja - korzystaj świadomie

Warsztat / Porady

2019.06.10

Latem jednym z najbardziej cenionych elementów wyposażenia samochodu jest klimatyzacja.
Hak holowniczy - nowy czy używany?
kalendarz 30/05 2019

Hak holowniczy - nowy czy używany?

Warsztat / Porady

2019.05.30

W internecie można znaleźć oferty z używanymi hakami, w bardzo przystępnej cenie. Czy zakup takiego haka jest bezpieczny?
Zużyta opona zimowa nie staje się całoroczną
kalendarz 27/05 2019

Zużyta opona zimowa nie staje się całoroczną

Warsztat / Porady

2019.05.27

Czy latem można jeździć na zimówkach?
Najnowsze artykuły:
 Tajemniczy LFA znowu na Nordschleife

Tajemniczy LFA znowu na Nordschleife

Wiadomości / News

2019.06.15

Czy Lexus szykuje nowe auto?
 Subaru Poland Rally Team w Rajdzie Žemaitija

Subaru Poland Rally Team w Rajdzie Žemaitija

Wiadomości / Moto sport

2019.06.15

Po udanym rajdowym debiucie załogi SPRT w Rajdzie Liepaja, Kuba Greguła pilotowany przez Grzegorza Dachowskiego, startuje w rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Litwy.
Fordy GT w wyścigu 24H Le Mans

Fordy GT w wyścigu 24H Le Mans

Wiadomości / Moto sport

2019.06.15

Pięćdziesiąt lat po ostatnim z serii czteroletnich zwycięstw Forda w Le Mans, nie będzie to już tylko pojedynek Forda z Ferrari

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.