Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Co się kryje w kole samochodu?
kalendarz 18/01 2015

Co się kryje w kole samochodu?

Warsztat / Technika

Współczesne koło jest czymś więcej niż tylko tarczą z metalową obręczą i nałożoną gumową opaską.

Koło jest jednym z największych osiągnięć ludzkości, odgrywa zasadniczą rolę w transporcie i motoryzacji. Dzisiejsze koło jest czymś więcej niż tylko tarczą z metalową obręczą i nałożoną gumową opaską – dlatego warto poznać jego budowę, by najlepiej wykorzystać jego właściwości i uniknąć problemów eksploatacyjnych.

Koło samochodu zbudowane jest z wysokowytrzymałej obręczy – poddawanej surowym testom wytrzymałościowym i prześwietlanej promieniami RTG w celu wykrycia choćby najmniejszych niedoskonałości – oraz radialnej opony bezdętkowej.

Obecnie samochody oferowane są zarówno z obręczami wykonanymi ze stali, jak i stopu aluminium. Dla właściwego funkcjonowania samochodu wymagane są nie tylko ich właściwe wymiary, rozmieszczenie śrub mocujących i odsadzenie, ale i masa. Niemieszczące się w normach parametry mogą się przyczynić do pogorszenia komfortu jazdy, a nawet zmniejszenia bezpieczeństwa wskutek pojawienia się wibracji i hałasu. Oryginalne felgi mają także znaczenie dla aerodynamiki, co ma bezpośredni związek z wielkością zużycia paliwa oraz odpowiednim chłodzeniem hamulców. Felgi projektowane są tak, by zapewnić odpowiedni przepływ powietrza, a aluminium jest bardzo dobrym przewodnikiem ciepła i odbiera je z rozgrzanych tarcz hamulcowych.

Fabryczne obręcze kół cechują się wysoką wytrzymałością, sprawdzaną nie tylko w wewnętrznych testach, ale i przez niezależne instytucje dopuszczające ich użycie do ruchu drogowego. Zarówno felgi stalowe, jak i aluminiowe, pozostają do pewnego stopnia plastyczne, dzięki czemu przy uderzeniu o przeszkodę taka obręcz odkształci się, ale nie pęknie.

Równie zaawansowanym i wyspecjalizowanym podzespołem samochodu jest obecnie opona pneumatyczna. Zbudowana z wielu warstw różnych mieszanek gumy i produkowana z użyciem zaawansowanych technologii jest czymś zupełnie innym, niż opony jeszcze sprzed parunastu lat. Współczesne opony są bezdętkowe – za utrzymanie w niej właściwego ciśnienia zamiast dętki odpowiedzialna jest sama opona. Możliwe jest to dzięki szczelnemu przyleganiu odpowiednio wzmocnionej stopki opony do obręczy koła. Opony mają teraz budowę radialną – ich osnowa, czyli część nośna złożona z kilku warstw gumowanych nici ułożona jest radialnie, czyli promieniowo, pod kątem 90 stopni. Takie ułożenie zapewnia usztywnienie bieżnika i większą elastyczność boków opony, gwarantując mniejsze zużycie paliwa, lepszą przyczepność i optymalne zachowanie podczas jazdy po łuku.

W okresie zimowym jazda na sezonowych oponach wpływa na bezpieczeństwo w szerszym zakresie, niż można przypuszczać.

Część producentów samochodów nie wyposaża swoich aut w pełnowymiarowe koło zapasowe, lecz tylko w koło o mniejszym rozmiarze – tak zwane koło dojazdowe - lub w zestaw naprawczy. Producenci tłumaczą te rozwiązania jako podyktowane troską o środowisko: mniejsza masa samochodu prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa, a więc do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Nie jest to jednak do końca prawda i właściwe rozwiązanie podobnie, jak i tzw. zestawy naprawcze, które w przypadku przecięcia opony, nie są w niczym przydatne. 

W przypadku jazdy z kołem o rozmiarze mniejszym od pozostałych należy pamiętać, że jest to rozwiązanie awaryjne służące jedynie do dojazdu do miejsca, gdzie możliwa będzie ponowna instalacja właściwych kół, z ograniczoną prędkością (zależnie od danych podanych na kole, najczęściej nie przekraczającą 80 km/h)./oprac. ns/
 

Zobacz podobne artykuły:

Paliwowy kodeks początkującego kierowcy
kalendarz 16/07 2019

Paliwowy kodeks początkującego kierowcy

Warsztat / Porady

2019.07.16

Dla początkujących kierowców wizyta na stacji benzynowej może być stresująca.
 Biturbo, twin turbo, twin scroll turbo – co to znaczy?
kalendarz 11/07 2019

Biturbo, twin turbo, twin scroll turbo – co to znaczy?

Warsztat / Technika

2019.07.11

Wyposażenie silnika w turbosprężarkę to skuteczny sposób na uzyskanie dużej mocy przy niewielkich rozmiarach. A co z turbodziurą?
Przygotuj auto do wakacji
kalendarz 28/06 2019

Przygotuj auto do wakacji

Warsztat / Porady

2019.06.28

Wakacyjny wyjazd może szybko zamienić się z sielanki w koszmar. Na co zatem warto zwrócić uwagę ażeby urlop kojarzył się tylko z relaksem?
Najnowsze artykuły:
 VW planuje miejskiego crossovera w 2021 r.

VW planuje miejskiego crossovera w 2021 r.

Wiadomości / News

2019.07.20

Po modelach T-Cross i T-Roc, VW zamierza uzupełnić gamę o „sportowego miejskiego crossovera”.
Bentley Continental GT z rekordem Pikes Peak

Bentley Continental GT z rekordem Pikes Peak

Wiadomości / Ciekawostki

2019.07.20

Model Continental GT pokonał trasę najszybciej niż wszystkie dotychczasowe auta sklasyfikowane w kategorii samochodów produkcyjnych, poprawiając rekord Pikes Peak International Hill Climb o 8,4 sekundy.
BMW M2 – nie będzie napędu obu osi, ale…

BMW M2 – nie będzie napędu obu osi, ale…

Wiadomości / News

2019.07.19

BMW potwierdziło, że przygotuje nowe wersje modelu M2.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.