Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Coraz trudniej ukryć brak OC
kalendarz 07/01 2015

Coraz trudniej ukryć brak OC

Finanse / Ubezpieczenia

Policjanci otrzymali właśnie narzędzie, które umożliwia szybkie przesyłanie raportów z kontroli obowiązkowej polisy OC.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zakończył wprowadzanie – systemu e-Zawiadomienia - dla komend w całej Polsce. Od 1 stycznia za brak ważnej polisy OC właściciel samochodu osobowego zapłaci 3,5 tysiąca złotych kary. - Po udanym pilotażu systemu e-Zawiadomienia z Komendą Wojewódzką Policji w Szczecinie, stopniowo zaczęliśmy udostępniać go kolejnym jednostkom policji - mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes zarządu UFG. – I teraz, z końcem roku, jest już nim objęty cały kraj – wyjaśnia. Dzięki e-Zawiadomieniom - policjanci, zamiast papierowych zgłoszeń o braku aktualnego OC przesyłają do Funduszu informacje - drogą elektroniczną.

- Oszczędzamy nie tylko na wydatkach na papier czy toner do drukarek, ale również na tradycyjnych przesyłkach pocztowych  – mówi mł. insp. Grzegorz Sudakow, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie. – Ponadto, samo wysłanie zawiadomienia zajmuje teraz tylko kilka minut i nie angażuje tak wielu osób jak wcześniej  – dodaje. Wyjaśnia, że sporym ułatwieniem jest to, że system sam podpowiada np. informacje dotyczące auta, już po wpisaniu numeru rejestracyjnego.
 
W mijającym roku, do końca listopada, elektronicznie trafiło do Funduszu 12,3 tys. zawiadomień - na ponad 32 tys. wszystkich zawiadomień od policji o braku OC. - Dzięki systemowi nie tylko szybciej otrzymujemy  zawiadomienia, ale obserwujemy też poprawę jakości danych znajdujących się w tej dokumentacji  – zaznacza Joanna Pasturczak, wicedyrektor Pionu Windykacji UFG. – W efekcie spada ryzyko kolizji z pojazdem bez OC, gdyż mamy nadzieję, że osoba u której stwierdzimy brak tej polisy – szybko ubezpiecza się - dodaje. Po otrzymaniu informacji od policji Fundusz rozpoczyna postępowanie wyjaśniające i w przypadku faktycznego braku tego obowiązkowego ubezpieczenia –  zwraca się do właściciela pojazdu o zapłacenie opłaty karnej.
 
Kary za brak OC ustalane są na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce. Podstawowa sankcja dla auta osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę. Z kolei dla ciężarówek - trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. W przypadku braku polisy tylko przez kilka dni, właściciel pojazdu zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni  - 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. sankcji podstawowej. W 2015 r. kary te będą o około 4 procent wyższe niż w ubiegłym roku.

W ciągu ostatnich kilku lat UFG wypracował również własne narzędzia kontroli, dzięki którym sprawniej wykrywa przypadki braku polisy OC. Kontrole takie – jak wykrywanie przerw w ubezpieczeniu - odbywają się w oparciu o ogólnopolską bazę polis komunikacyjnych OC, czyli Ośrodek Informacji UFG (baza, z której powszechnie korzystają ubezpieczyciele, zawiera informacje o sprzedanych polisach komunikacyjnych i wypłaconych z nich odszkodowaniach). Wprowadzane innowacje powodują, że rośnie liczba identyfikowanych bezpośrednio przez sam Fundusz, nieubezpieczonych.  Do końca listopada 2014 r., z kontroli własnych UFG - w oparciu o bazę OI - zidentyfikowano 13,5 tys. pojazdów bez OC, z czego po weryfikacji, wezwania do zapłacenia kary Fundusz wysłał do 12,6 tys. posiadaczy pojazdów tj. o 5,4 tys. więcej, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Ogółem w minionym roku UFG wezwał do zapłaty kary za brak OC - ponad  51,4 tys. posiadaczy pojazdów.

Fundusz szacuje, że po polskich drogach porusza sie około 250 tys. nieubezpieczonych pojazdów. Rocznie ich kierowcy powodują ponad 6 tys. wypadków (łącznie z niezidentyfikowanymi sprawcami), co kosztuje innych właścicieli samochodów ponad 70 mln złotych. Wypłaty z UFG finansowane są przez firmy ubezpieczeniowe.
 
Warto pamiętać, że nieubezpieczony kierowca musi liczyć się z koniecznością zapłacenia:

•kary za brak OC,

•mandatu podczas kontroli drogowej za brak dokumentu potwierdzającego aktualne ubezpieczenie,

•odszkodowania za spowodowany wypadek, wraz z kosztami UFG,

a to wszystko i tak nie zwolni go z konieczności wykupienia polisy OC.

 źródło: UFG
 

Zobacz podobne artykuły:

 Pęknięta szyba w samochodzie
kalendarz 09/04 2024

Pęknięta szyba w samochodzie

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.09

Ile kosztuje mandat, ile naprawa i wymiana, a ile ubezpieczenie.
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
kalendarz 28/03 2024

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
AC vs coraz droższe naprawy aut
kalendarz 29/02 2024

AC vs coraz droższe naprawy aut

Finanse / Ubezpieczenia

2024.02.29

Coraz droższe naprawy aut, więc polscy kierowcy kupują więcej AC.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.