Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ciśnienie pod kontrolą TPMS
kalendarz 16/10 2014

Ciśnienie pod kontrolą TPMS

Warsztat / Technika

Zgodnie z wymogami UE, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) musi być montowany obowiązkowo w każdym nowo rejestrowanym samochodzie
od 1 listopada br. Jak to działa?

TPMS (ang. tire pressure monitoring system), to elektroniczny system monitorowania ciśnienia w oponach, informujący kierowcę o odchyleniu od normy wartości ciśnienia w ogumieniu. Zgodnie z rozporządzeniem UE 661-2009, instalacja TPMS jest obowiązkowa we wszystkich nowo homologowanych modelach samochodów osobowych (klasa M1) od 1 listopada 2012 oraz we wszystkich nowych samochodach (klasa M1) od 1 listopada 2014 r. System musi również działać po zmianie opon lub całych kół na zimowe.

„Szacuje się, że nawet ponad 80 procent wszystkich samochodów osobowych ma nieprawidłowe ciśnienie w oponach” – komentuje Sebastian Matuschek, Trener Technika-Dystrybucja, Continental. „Tymczasem właściwe ciśnienie w oponach znacząco zwiększa bezpieczeństwo jazdy, pozwala na wydłużenie czasu eksploatacji opon oraz ma wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa” – dodaje.

Jak to działa?

Na rynku dostępne są obecnie dwa rodzaje układów monitorujących ciśnienie w oponach – pośredni i bezpośredni. System pośredni reaguje na zmianę obwodu toczenia opony wykorzystując czujniki ABS/ESP i jest aktywowany powyżej 20-procentowego ubytku ciśnienia. Z kolei system bezpośredni jest dużo bardziej precyzyjny, ponieważ ciśnienie jest mierzone za pomocą fal radiowych w czasie rzeczywistym. System bezpośredni wykorzystuje specjalny czujnik TPMS w kole z dokładnością do +/- 0,1 bara oraz +/- 0,2 stopni Celsjusza. Dla przykładu czujniki TPMS Continentala umieszczane są na wewnętrznej stronie felgi w każdym kole.

„Oferowany przez Continental bezpośredni system pomiaru ciśnienia zapewnia szybsze i bardziej dokładne działanie. Ponadto, umożliwia wyświetlanie danych dla każdej opony w czasie rzeczywistym. Bezpośredni pomiar ciśnienia to większe korzyści dla producenta pojazdu, kierowcy i środowiska. Dlatego w Continental postanowiliśmy skupić się na technologii bezpośredniego pomiaru ciśnienia w oponach” – komentuje Sebastian Matuschek.

Czujniki TPMS są wyposażone w czujnik ciśnienia, temperatury, zasilanie bateryjne oraz odpowiedni układ elektroniczny. W przypadku stwierdzenia problemów z ciśnieniem w oponie, komputer sygnalizuje kierowcy, w którym kole nastąpił spadek. Głównym celem wprowadzenia obowiązkowego systemu kontroli ciśnienia jest podniesienie bezpieczeństwa na drogach.

Badania pokazują, że 82,5 proc. wszystkich kierowców jeździ z nieprawidłowym ciśnieniem powietrza w oponach. Tymczasem ciśnienie niższe o 0,6 bara prowadzi już do 4 proc. wzrostu zużycia paliwa z powodu wyższych oporów toczenia, a także znacznie skraca średnią długość życia i czas eksploatacji opony./oprac.ns/

Foto: Continental

 

Zobacz podobne artykuły:

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
kalendarz 04/04 2024

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.04

Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika.
Honda pracuje nad wodorem 
kalendarz 29/01 2024

Honda pracuje nad wodorem 

Warsztat / Technika

2024.01.29

Honda dąży do osiągnięcia w roku 2050 neutralności węglowej wszystkich produktów i działań korporacyjnych, w które jest zaangażowana.
Miarodajna metoda na obliczenie spalania paliwa w samochodzie
kalendarz 29/01 2024

Miarodajna metoda na obliczenie spalania paliwa w samochodzie

Warsztat / Porady

2024.01.29

Obliczanie zużycie paliwa.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.